Gustav Fridolin och Johanna Jaara Åström
Gustav Fridolin och Johanna Jaara Åström

Regering och opposition strider om formerna för ett obligatoriskt skolår för sexåringar. Lärarförbundets ordförande oroas av att den unika förskolepedagogiken försvinner med alliansens förslag.

I mars 2014 gav alliansen Skolinspektionen i uppdrag att utreda obligatorisk tioårig grundskola. Nu ger regeringen nya direktiv till utredningen. Till skillnad från alliansen vill regeringen inte ha tioårig obligatorisk grundskola, utan en obligatorisk förskoleklass. Enbart en semantisk skillnad kan tyckas, men regeringens version innebär att den pedagogik som i dag utmärker förskolan blir kvar.

– Om vi får en ny årskurs ett för sexåringar går vi miste om den unika pedagogik som bedrivs i förskolan. Förskolepedagogiken är en viktig brygga mellan förskola och skola, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Enligt alliansens förlag förlorar förskollärarna sin behörighet att undervisa sexåringar. För att möta upp den lärarbrist som i sådana fall förvärras vill partierna finansiera vidareutbildning för förskollärare.

– Vi ser det som en onödig kostnad. I förskoleklassen jobbar förskolelärare och grundskolelärare tillsammans, det är kombinationen av dem som är unik och kan förebygga med tidiga insatser, säger Johanna Jaara Åstrand.

Trots att alliansen förmodligen har Sverigedemokraterna på sin sida i en riksdagsomröstning om hur det ytterligare obligatoriska året ska utformas, är utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) optimistisk.

– Skillnaden mellan vad vi vill och de vill är i praktiken små. Jag har svårt att se att den här reformen skulle stupa på de skillnaderna, säger han till Lärarnas Nyheter.

Johanna Jaara Åstrand tycker att det är viktigt att inte göra detta till en prestigefråga.

– Vi tycker att regeringens förslag är bättre, men det viktigaste är att vi får in alla sexåringar i verksamheten. Partierna måste hitta varandra så att vi får långsiktiga lösningar, säger Johanna Jaara Åstrand.