Foto: Polisen
Foto: Polisen

Genom att manipulera dieselpumpar stjäls stora volymer drivmedel varje år, som sedan säljs för halva priset på den svarta marknaden. Köparna är ofta fattiga utländska lastbilschaufförer och pengarna går rakt ner i fickorna på den grova organiserade brottsligheten.

I början av 2012 lyckades fem unga män från Malmö stjäla närmare 60 000 liter diesel från bensinmackar runt om i Skåne och Västra Götaland. Stölderna hade tre saker gemensamt: köparna av den stulna dieseln var fattiga turkiska lastbilschaufförer, pumparna var alla av märket Dresser Wayne och hade manipulerats med en fjärrstyrd elektronisk dosa.

När polisen började nysta i stölderna visade det sig att en person i ligan var utbildad tekniker, och hade tidigare arbetat på pumptillverkaren Dresser Wayne i Malmö. Under en husrannsakan i mannens bostad hittade polisen pumpnycklar, kretskort och utrustning tillhörande pumpföretaget.

I beslagtagna mobiltelefoner fann polisen också sms-trafik mellan männen och turkiska lastbilschaufförer. I sms:en går det att läsa hur männen och chaufförerna kom överens om tider när de skulle ses på avlägsna och obemannade bensinstationer. På övervakningsfilmer ser man hur utländska lastbilar köar till de manipulerade pumparna. När pumparna undersöktes av polisens och Dresser Waynes tekniker visade alla tecken på att ha manipulerats på elektronisk väg.

Det som driver utländska förare att köpa stulen diesel är behovet av att hålla nere utgifterna. I fallet med de turkiska chaufförerna hade de en handkassa med sig från sin arbetsgivare. Pengarna skulle räcka till diesel, men de höga priserna i Sverige gjorde att chaufförerna var tvungna att hitta billigare lösningar. Stulen diesel säljs för halva priset på den svarta marknaden. Just turkiska lastbilschaufförer har väldigt låga löner. Med traktamente inräknat kan det handla om 7000 kronor i månaden. Maten i Sverige är relativt dyr. Många får därför laga mat i trangiakök på parkeringsplatser där det ofta inte finns tillgång till toalett och dusch.

Sedan 2011, när dieselstölder med elektroniskt manipulerade pumphuvuden, först upptäcktes i södra och västra Sverige har fenomenet spridit sig över hela landet. Nästan alla stora oljeföretag har drabbats av denna typ av drivmedelsstölder, men hårdast drabbat är St1, som också äger Shell. En orsak är att de har flest obemannade mackar.

– Jag har jobbat med de här brotten under ett par års tid. Bakom stölderna står organiserad brottslighet, säger Lars-Ove Andersson, som är säkerhetschef på St1.

Han berättar att de 2011 upptäckte ett mystiskt svinn av diesel och bensin från flera obemannade bensinstationer.

– Vi märkte att det försvann drivmedel utan att någon betalade för den. Men det var inte tal om något läckage, eftersom svinnet kom stötvis. När vi hittade borrhål på pumparna förstod vi att det handlade om stölder, berättar han.

En specialenhet inom polisen i Västra Götaland arbetar med att förse andra polismyndigheter med kunskap om dieselstölder där pumpar manipulerats elektroniskt . Chef för enheten är Håkan Carlsson. Han ser klara kopplingar mellan denna typ av dieselstölder och den grova organiserade brottsligheten.

– Bakom många av de här stölderna står välkända kriminella nätverk. Men de är svåra att komma åt. Organisatörerna är aldrig fysiskt på plats. Vi har gripit många tjuvar, men de som utför själva stölderna berättar aldrig något för oss om vilka deras uppdragsgivare är, säger han.

Exakt hur omfattande denna typ av dieselstölder är vet inte polisen. Anledningen är att alla dieselstölder har en och samma kod, oavsett hur brottet går till.

Även om polisen är väldigt förtegen om hur kopplingarna till den organiserade brottsligheten ser ut, finns det enstaka fall där personer med gängtillhörighet gripits vid den här typen av dieselstölder.

Exempelvis har medlemmar ur det kriminella nätverket Fucked For Life (FFL) tagits på bar gärning när de försökt stjäla drivmedel genom att manipulera bensinpumpar elektroniskt. Vid ett tillfälle greps en av nätverkets ledarfigurer i en lastbil som hade åtta kubikmeter diesel i lasten. Dieseln kunde senare spåras till en stöld i Dalarna.

Enligt Lars-Ove Andersson har enbart St1 utsatts för flera hundra stölder.

– Det är väldigt många som har blivit påkomna och frihetsberövade, men stölderna fortsätter ändå, säger han.