
Death of a unicorn
Betyg: 1/5
Film De samhällskritiska ambitionerna faller platt i Alex Scharfmans skräckkomedi. Det tycker Jon Andersson som sett ”Death of a unicorn”, med biopremiär i helgen.
Regissören och manusförfattaren Alex Scharfmans ”Death of a unicorn” försöker vara många saker på en gång. Det börjar som ett relationsdrama. Elliot Kintner (Paul Rudd) och hans tonårsdotter Ridley (Jenna Ortega), försöker hitta tillbaka till varandra genom en resa till ett naturskönt område uppe i bergen. Där ska de njuta av naturen och träffa medlemmarna i den rika familj pappan jobbar åt. Eller rättare sagt. De ska åka dit så att pappan kan imponera på sina arbetsgivare genom att visa upp sin fina relation till dottern. En relation som egentligen inte existerar. Pappan och dottern har haft det tufft sedan mamman gick bort i cancer.

Flera vändningar
Snart utvecklas dock filmen till något annat. På väg till lyxhuset där Elliots arbetsgivare bor råkar han köra på ett hästliknande djur, som visar sig vara en enhörning. Ett djur som bara ska existera i sagorna. När dottern rör vid det skadade djurets horn börjar det hända konstiga saker. Plötsligt blir ”Death of a unicorn” nästan en sorts fantasyfilm.
Väl framme hos pappans arbetsgivare tar filmen ytterligare en vändning. Då blir det en satir över de rikas vulgära vanor. När familjen anlitar forskare för att ta reda på mer om det döda djuret, visar det sig att det material som de utvinner från enhörningens horn har helande krafter. Familjen inser att det är något man kan tjäna pengar på. De vägrar lyssna på Ridleys varningar om att det de gör kan få allvarliga konsekvenser. Varningar som kort därefter besannas. Snart har filmen utvecklats till en skräckfilm, där enhörningarna börjar attackera människorna med sina livsfarliga horn.

Blir bara pannkaka
Tyvärr misslyckas filmen med det mesta den företar sig. Richard E. Grant, Téa Leoni och Will Poulters porträtt av far, mor och son i den rika familjen känns väldigt överdrivna. Samtidigt är det inte lätt att förvalta det taffliga manuset. Det är helt enkelt inte särskilt roligt. Det är inte så värst läskigt heller, även om man vid något enstaka tillfälle hoppar till då någon av de ondsinta enhörningarna dyker upp bakom ett hörn.
”Death of a unicorn”, som är en produkt av det högprofilerade produktionsbolaget A24, har ambitionen att vara något mer än ytterligare en tafflig skräckfilm. Det lyckas dock inte alls. De samhällskritiska ambitionerna faller platt och det blir tyvärr pannkaka av det mesta.
Jon Andersson
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.