Kommunerna får hård kritik för brister i utredningarna av barn som är aktuella för särskoleplacering. Skolinspektionen har tillsammans med Socialstyrelsen och Specialpedagogiska skolmyndigheten granskat 715 ärenden i 30 kommuner. Resultatet är nedslående.

Kommunernas hantering har allvarliga brister och är rättsosäker enligt slutsatserna från granskningen. ”I de allra flesta ärenden är det omöjligt att säga om barnet ska gå i särskolan eller inte utifrån de utredningar som är gjorda” skriver företrädare för det tre enheterna. Att särskolan har lägre ställda kunskapsmål gör att särskoleeleverna utestängs från möjligheter till fortsatt utbildning och arbeten.

I granskningen framkommer också att andelen elever med utländsk bakgrund är högre i särskolan än i grundskolan. Skolinspektionen påpekar att det vore ytterst allvarligt om detta är ett resultat av att kommunerna till följd av de bristfälliga utredningarna feltolkar  problem nyanlända elever kan visa upp och därför placerar barn av utländsk bakgrund i särskolan.