Eftersom politiken aldrig »kom« valde alliansen att satsa allt på »tårtfilmen«. Det var en av anledningarna att man förlorade valet 2014, enligt partiernas gemensamma valanalys. 

»Vi håller vad vi lovar« var temat för alliansens valkampanj 2014. Annonsserien som lanserades på valårets vårkant var den första delen av en planerad tvåstegsraket där alliansen skulle visa att den var ett trovärdigt regeringsalternativ.

Enligt planen skulle annonskampanjen följas upp av konkret politik – del två i alliansraketen. Men ett problem uppstod politiken »kom« inte.

»Då det inte kom någon ny politik eller nya tydliga politiska budskap och en historia om vad Alliansen ville framöver bytte i stället kampanjen fot och övergick till att också̊ i det andra steget framhäva trovärdighet, uppfyllda löften och stabilitet med Alliansen de gångna åtta åren kontra osäkerheten med Socialdemokraterna och Miljöpartiet som regeringsalternativ.«, skriver alliansföreträdarna i valanalysen.

När planen inte gick i lås gjorde alliansen alltså i stället den uppmärksammade »tårtfilmen«, skriver valanalytikerna. Filmen gick ungefär såhär:

Alliansen är en måttfull jordgubbstårta.
tartfilm1

S+MP+eventuellt V ser ut som en jordgubbstårta med extra allt.
tart2

Men egentligen är det en äcklig tårta som dessutom är dyr.
tart5

Och sen skvätter någon ketchup på den.
tart6

Det var därför väljarna skulle rösta på alliansen.

Men nu har allianspartierna dragit en annan slutsats: »Det är inte bra att gå̊ till val utan särskilt mycket ny politik, men det är ännu värre att planera en valrörelse i tron om att det finns ny politik som sedan inte kommer.«