Blid: Flickr/ Anders Löwdin.
Blid: Flickr/ Anders Löwdin.

Hyresgäster i Stockholm förlorar nästan alla tvister i hyresnämnden om renoveringar. 9 av 10 gånger ger hyresnämnden fastighetsägarna rätt.

Hyresvärdar måste ha godkänt från samtliga hyresgäster för att göra renoveringar som höjer standarden i huset, och därmed också hyran. Vanligt underhåll, som stambyte, är inte tillräckligt för en hyreshöjning, enligt Boverket.

Men många hyresvärdar passar på att höja standarden vid stambyten ändå, genom till exempel bättre badrums- eller köksinredning, skriver Dagens Nyheter. Om en hyresgäst sätter sig emot renoveringen kan värden bara vända sig till hyresnämnden – som nästan alltid ger hyresvärdarna rätt. Det visar en sammanställning som tidningen Hem & Hyra har gjort.

Av 1 943 tvister om ombyggnader i Stockholms hyresnämnd har hyresgäster bara fått rätt i 33 fall. 9 av 10 gånger går hyresnämnden på fastighetsägarnas linje.

– Rättstillämpningen har kommit till en punkt där hyresgästinflytandet är satt ur spel. Det har blivit ett växande samhällsproblem när massor av människor tvingas lämna sina hem för att de inte har råd att bo kvar, säger Erik Elmgren, förhandlingschef på Hyresgästföreningen, till DN.

Men enligt Anne Bratt Norrevik, chef för hyresnämnden i Stockholm, beror fastighetsägarnas framgångar på att de sällan begär mer än de vet att de får tillstånd till. Hyresgästerna är å sin sida mer negativa till eventuella hyreshöjningar än själva renoveringen, tror hon.

– Hyrorna tar vi ju inte ställning till i de här fallen. Men om en standardhöjande ombyggnad får godkänt så kommer ju hyreshöjningen senare som ett brev på posten, säger hon till DN.