Foto: June Films

Animale

Betyg: 4/5

Film Emma Benestans film riktar udden mot de manliga strukturer som fortfarande styr vårt samhälle. Filmens höjdpunkt är det dramatiska och överraskande slutet. Det tycker Jon Andersson som har sett ”Animale”, med biopremiär i helgen.

En hop med tjurar står tillsammans på ett stort fält. De majestätiska djuren bökar i dammet och de svarta kropparna avtecknar sig mot den ljusa himlen. Snart sker ett klipp och vi får se att tjurarna är omringade av ett antal människor på hästar. Tillsammans börjar de fösa tjurarna mot en inhägnad där djuren ska märkas. Väl där håller männen fast dem på marken medan den enda kvinnan i sällskapet märker tjurarna med ett glödhett brännjärn. 

Manlig värld

Budskapet i Emma Benestans ”Animale” är tydligt direkt. Det här är en miljö där det krävs machomän för att hantera de vilda och farliga djuren. Att en kvinna försöker ta sig in i den här världen är både farligt och ovanligt. 

Animale är ett gripande feministiskt drama i cowboymiljö.  Foto: June Films

 

Men 22-åriga Nejma har bestämt sig. Hon inte bara jobbar med att ta hand om djuren, hon ska också bli en tjurfäktare av rang. Vi får veta att Nejma är den första kvinnan någonsin att delta i tjurrusningen i det  sydfranska floddeltat Camargue. En tävling som går ut på att tjurfäktarna ska komma så nära djuret att de kan ta de olika band som sitter fastknutna vid djurets panna och horn. En sport som kräver både mod och list.  

Efter Nejmas första tävling festar hon hårt med sina manliga kollegor. Det hela slutar i en inhägnad för tjurar där Nejma slutligen tuppar av. Efter det börjar det hända konstiga saker, både med Nejma och i området där hon jobbar och bor. Nejma plågas av mardrömmar och vaknar upp med sår och märken på kroppen. Samtidigt härjar en galen tjur i området, som stångar ihjäl två av hennes kollegor. 

Feministisk

Att berätta mer om handlingen och filmens upplösning vore att förstöra filmupplevelsen. Det räcker att konstatera att ”Animale” är ett gripande feministiskt drama i cowboymiljö, som riktar udden mot de manliga strukturer som till mångt och mycket fortfarande styr vårt samhälle. 

Kameran fångar både det farliga och mystiska med de majestätiska djuren. Foto: June Films

 

Rent stilistiskt kan ”Animale”  beskrivas som en dramathriller med övernaturliga inslag. En film vars stil för tankarna till Julia Ducournaus ”Titane”, som vann Guldpalmen i Cannes 2021. Det karga landskapet är vackert filmat och kameran fångar både det farliga och mystiska med de ståtliga djuren. Filmens höjdpunkt är det dramatiska och överraskande slutet, vilket gör ”Animale” till en av årets filmhöjdpunkter så här långt. 

Jon Andersson