Bo Nilsson Bild: Transportarbetarförbundet Kristoffer Tamsons Bild: Anna Molander
Bo Nilsson Bild: Transportarbetarförbundet Kristoffer Tamsons Bild: Anna Molander

Usla löner och undermåliga arbetsvillkor i Stockholms färdtjänst till trots– ansvarig politiker Tamsons (M) slår ifrån sig. ”En hjärtlös cyniker av högsta rang”, säger Bo Nilsson, ombudsman Transport.

Det är kris på Stockholms färdtjänstmarknad. Antalet klagomål har mer än dubbleratsChaufförer vittnar om arbetsdagar på 12 timmar minst sex dagar i veckan och för 24 000 kronor i månaden, innan skatt.

I en intervju med Dagens Arena säger trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M) att färdtjänstverksamheten har fungerat väl och enligt den nya färdtjänstupphandlingen ska den ”i stort följa hur verksamheten och dess funktioner drivs i dag, under nuvarande avtalsperiod”.

”Vi ska inte lägga oss i”, är Tamsons svar på frågan om det är rimligt att färdtjänsten i dag körs till 98 procent av Taxi Kurir och Taxi 020– bolag där endast 20-30 procent av förarna är kollektivavtalsanslutna.

Absurt, enligt Bo Nilsson, ombudsman för Transportarbetarförbundet i Stockholm.

– Det är ett bottenlöst träsk där ute som ska hantera gamla och sjuka. Ta exempelvis Taxi Kurir, vi har knappt någon relation med dem. Vi får inte ta del av deras åkarlistor så vi kan inte ta kontakt med åkerierna och teckna kollektivavtal, säger han.

Det är inte det enda Transportarbetarförbundet har svårt att få tag på. Ett flertal gånger har de bjudit in Kristoffer Tamsons för att diskutera hur förbundet ska läsa hans beslut, vad de kan göra framåt och försöka förklara hur taxibranschen ser ut i dag.

– Han har avböjt. De flesta andra partier har velat ha förändring, förstått att vi är på väg mot botten. Men inte han. Han är en hjärtlös cyniker av rang, säger Bo Nilsson.

Eftersom inga krav på kollektivavtalsenliga villkor ställs i den nya upphandlingen, blir prisdumpningen ett faktum. Vinnarna blir bolag som Taxi Kurir och Taxi 020, som varken säkerställer grundlön, inkomstpension eller försäkring hos åkarna.

– De har en annan affärsidé. Det är att ansluta så många åkerier som möjligt som kan betala in avgift till Taxi Kurir. Det är gränsfall om förarna ens kan räknas som egna företagare, de är helt uppknutna mot Kurirs växel. Jobba och säg ingenting, bara jobba, är devisen.

Bo Nilsson tycker inte heller att Tamsons argument för att inte ställa krav på kollektivavtal eller kollektivavtalsenliga villkor i den nya upphandlingen håller.

– Vi är överens om att politiken inte ska blanda sig i arbetsmarknadens parters angelägenheter. Men någonstans måste man sätta ner foten. I statens upphandling av taxi har man lagt in hela kollektivavtalet. Likaså i Göteborg, Dalarna och på många andra ställen, men för Stockholms landsting går det tydligen inte.