Miljöpartiet slår huvudet på spiken i dagens förslag för hur utsläppen från svenska bilar ska minskas. Bilar i Sverige befinner sig ofta i värstingligan när det kommer till mängden koldioxid som de släpper ut jämfört med bilparken i de andra europeiska länderna.

För att på allvar minska bränsleförbrukningen från de svenska bilarna vill Miljöpartiet införa ett stödsystem för nya bilar som har låga utsläpp – något som ska finansieras genom avgifter på de bilar som har höga utsläpp. MP vill också att det ska finnas krav på att miljöbilarna ska vara energieffektiva och lägger fram olika förslag för att få till en ökad användning av förnybara bränslen.

Nu är inte tanken att låta som en talande reklampelare för Miljöpartiet. Men när förslagen ställs bredvid dagens utspel från alliansen om en miljöbilspremie på 40 000 kronor på riktigt miljövänliga bilar från och med 2012 är det tydligt vilken politik som på allvar kan hantera miljöproblematiken. De 5000 nya miljöbilar som alliansen tänker sig att miljöpremien ska leda till är inte mer än ett slag i luften – för att sätta det i sitt sammanhang kan nämnas att det i dagsläget finns över fyra miljoner personbilar registrerade i Sverige.

MP:s förlag sticker effektivt hål på regeringens försök i dag att på nytt använda Centern som grönt alibi – vad som behövs är en miljöpolitik som tar ett helhetsgrepp.

Lena Sommestad och bloggaren Cornucopia skriver klokt om dagens miljöbilsförslag.