Av de fackanslutna britterna röstar drygt 40 procent på Labour, en siffra som man nu bestämt sig för ska öka. Sättet att värva röster för tankarna till USA.

Stämningen mellan facket och Labour är betydligt bättre i dag jämför med tiden under Tony Blair och Gordon Brown. Under ett besök på TULO (Trade Union and Labour Party Liaison Organisation), samordningskansliet mellan Labour och facket, berättar dess nationella samordnare Byron Taylon om en valkampanj som för tankarna till amerikanska valkampanjer.

Av de fackanslutna röstar drygt 40 procent på Labour, en siffra som man nu bestämt sig för ska öka. I stället för telefonsamtal till fackanslutna som säger ”Du borde rösta på Labour” ringer nu fackliga företrädare till medlemmarna och ställer frågan om vilka frågor som medlemmen tycker är viktigast i valet.

Byron Taylor exemplifierar med ett samtal till en kvinna som under telefonsamtalet säger att hon står i valet mellan att rösta på Labour och Ukip. Samtidigt är en av de frågor som engagerar henne mest de kontroversiella zero hour contracts – en omdiskuterad anställningsform – som båda hennes söner går på.

Efter samtalet kommer kvinnan att få ett skräddarsytt brev hem där hon kommer att kunna läsa både om Labours kritiska hållning till de kontroversiella anställningskontrakten och varför Ukip är ett dåligt parti att rösta på. Brevet kommer att följas upp med sms och mejl. På så sätt hoppas facket kunna fånga in fler väljare.

Liknande kampanjer har vi sett i USA i flera val. Om det brittiska exemplet ger utdelning återstår att se. Men helt dumt att försöka folkbilda om de frågor som väljarna anser brännande är det förstås inte.