Vesna Prekopic

Regeringen måste ta tag i den viktigaste skolpolitiska frågan: Hur får Sverige fler behöriga lärare, som dessutom vill stanna i yrket.

Det är kanske dags att regeringen sätter fart med att hitta en nationell strategi för att:

1. Kompetensutveckla befintlig pedagogisk personal

2. Säkra det framtida kompetensbehovet på både grundskolor, gymnasium, högskolor och universitet.

Tre illavarslande nyheter har offentliggjorts på kort tid.

Den första är det stora antalet obehöriga lärare i grundskolan och gymnasiet, som Skolverket visade i september.

Den andra är att även en stor del av yrkeslärarna är obehöriga, cirka 35 procent, enligt en två dagar gammal enkätstudie från Skolverket.

Den tredje är att samma dag som siffrorna om de obehöriga yrkeslärarna kom, släppte Universitetskanslerämbetet, UKÄ, en utvärdering av landets speciallärarutbildningar, som visar att fem av nio brister i kvaliteten.

Utvärderingen visar bland annat att det finns stora problem med vetenskapligheten i studenternas självständiga arbeten. Nu har lärosätena ett år på sig att komma tillrätta med bristerna för att inte förlora examenstillståndet, enligt UKÄ.

Det finns ett stort behov av både yrkeslärare och speciallärare och specialpedagoger. Av de flesta lärare. Lärarstatusen måste höjas, skanderade alla partier under valrörelsen. Fler ska stanna i yrket och fler ska in i det.

Ja, men hur? Inte genom att ha undermåliga utbildningar. Inte genom att låta kommunerna ta hand om detta i egen takt och mån av tid. Det är dags att staten kliver in i matchen nu. Ställ krav på lärosäten och huvudmän, ha tydliga konsekvenser när kraven inte uppfylls och hitta strategier för själva förutsättningen likvärdig skola.

Skolverket har tidigare påtalat behovet av att regeringen ger huvudmän och skolor långsiktiga förutsättningar för sitt utvecklingsarbete. Även en uthållighet från regeringen när det gäller stöd för kompetensförsörjningen har lyfts fram.

Eftersom regeringen hittills har gått ut hårt i de skolpolitiska frågorna, kan det vara på sin plats att ta tag i ett av grundproblemen direkt. Hur får Sverige fler behöriga lärare, som dessutom vill stanna i yrket?