De höjda SL-priserna och nedskärningar på kollektivtrafiken är konsekvenserna av landstingsalliansens felprioriteringar, skriver Nanna Wikholm och Erika Ullberg.

I veckan kom beskedet att SL:s månadskort höjs med 110 kronor.

Samtidigt har människor fått färre pendeltågs- och bussturer, växelfel gör att tågen är försenade och kollektivtrafik till nya bostadsområden kan komma att frysa inne. Detta har lett till starka protester hos Stockholmarna. Ilskan och frustrationen är lätt att förstå.

För den rimliga fråga som många ställer sig är hur vi hamnat i det paradoxala läget att vi blir allt fler som ska resa mellan jobbet, hemmet och skolan, medan kollektivtrafiken drabbas av nedskärningar och bli dyrare?

Redan 2012 uppmärksammade vi Moderaterna och övriga partier i landstingsalliansen om att ekonomin inom SL gick utför och att åtgärder för att öka resandet och därmed biljettintäkterna behövde sättas in. Tyvärr har Moderaterna valt att bortse från den negativa trenden och i stället genomfört kostsamma och ineffektiva satsningar på spårväg i innerstaden, anlitat dyra konsulter för att styra SL och gång på gång passivt tittat på när upphandlingar av allt från signalsystem till biljettkontroller inte fungerat och kostat för mycket pengar.

Nu ser vi konsekvenserna av den förda politiken i form av prishöjningar och nedskärningar.

Kollektivtrafiken är stommen i vår region. Det är utifrån den det byggs bostäder, företag etableras och sjukhus och centrum förläggs. Därför måste kollektivtrafiken också vara ett självklart alternativ för människor och då är dyrare resande ett steg i helt fel riktning.

Vi vill i stället kapa i kostnader som konsultarvoden på 1,2 miljarder och prioritera kollektivtrafiksatsningar där det byggs bostäder och arbetsplatser, inte där byggtakten i princip står still.

Vi behöver även förenkla biljett-och betalsystem och se till att effektivisera kollektivtrafiken så att den kan ta fler passagerare bland annat genom busstrafik i egna körfält. Det finns nya lösningar och möjligheter, det gäller bara att ha den rätta ambitionen.

Stockholmarna förtjänar en kollektivtrafik som gör det enkelt att arbeta och bo här. Samtidigt måste Moderaterna inse att kollektivtrafiken inte är något som kan försämras utan allvarliga konsekvenser för hela regionens tillväxt. Landstingsalliansen måste ge besked till Stockholmarna om hur vi ökar kollektivtrafikresandet, ökar biljettintäkterna och säkerställer att den nödvändiga utbyggnaden av kollektivtrafiken blir av.

Så här långt har Moderaterna stått utan långsiktiga lösningar och endast skickat räkningen för den illa skötta ekonomin till resenärerna.

Erika Ullberg, gruppledare för S i Stockholms läns landsting
Nanna Wikholm, oppositionstrafiklandstingsråd för S i Stockholms läns landsting