Bild: Wikimedia commons

Nu är det klart – men ändå inte. General Motors har kommit överens med den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg om en försäljning av Saab. Det är ett bra steg. Trollhättan kan nu se ett hopp tändas, när de svart på vitt får veta att det finns aktörer som är villiga att satsa på Saab.

Koenigsegg bidrar med visionerna bortom den ekonomiska krisen. De är väl behövda. Grundaren Christian von Koenigsegg vill se långsiktiga lösningar, som är hållbara och ekologiska och säger sig vilja "återuppliva Saabs arv".

Visionerna behöver dock kraft i form av reda pengar och någon som tar ett helhetsgrepp kring den ekonomiska situationen. I dagsläget fattas flera miljarder kronor – förutom att Koenigsegg Group ännu inte har fått det lån på drygt fyra miljarder kronor från Europeiska Investeringsbanken (EIB) som de är helt beroende av. De hoppas förstås på att den svenska regeringen ska gå in med resterande summa. Men de hoppas antagligen förgäves. Inget tyder på att Maud Olofsson omprövar sin gamla linje. I dagsläget finns alltså bara de lånegarantier från regeringen som behövs för att EIB i sin tur ens ska låna ut pengar till de nya ägarna av Saab.

Varken Koenigsegg själva eller den svenska regeringen har med andra ord kraft eller vilja att ta det helhetsgrepp som Saab behöver. Finanskrisens slut må siktas vid Anders Borgs horisont, men bilbranschens kris handlar om något helt annat än upptrissade bostadslån. Därför behövs någon som kan knyta ihop Saabs erfarenhet med Koenigseggs energi och självförtroende – och göra kombinationen lönsam!

Det industriella kluster med flera decenniers kunnande och med ett myller av underleverantörer fick med gårdagens besked av GM se sin chans att överleva. För de människorna kan gårdagens besked vara skillnaden mellan att ha sin försörjning eller hamna i personlig tragedi. Den månad av limbo som väntar innan alla bitar med finansieringen och lånen har fallit på plats ger dem en andningspaus och lite tid att anpassa sig till en helt ny verklighet – där bilarna som efterfrågas är annorlunda än tidigare.

Men det krävs också insatser från samhället för att kunnandet inte ska försvinna. Regeringen har hittills varit passiv och inte velat satsa på utbildning. När ekonomin väl vänder och jobben väl kommer försvinner folk och med dem kunskaperna. Ansvaret är gemensamt.

Gårdagens besked var den första biten i ett större pussel. Mycket återstår än. Alla de Saab-anställda i Trollhättan fick med GM:s besked kanske lite hopp. Men de har all anledning att inte ropa hej förrän Koenigsegg är över bäcken.