Ett nytt förslag från Upphandlingsmyndigheten kan på sikt leda till schysstare villkor för Stockholms färdtjänstchaufförer. Men det räcker inte – upphäv avtalet nu, skriver Pia Ortiz Venegas (V), ledamot i landstingsfullmäktige.

Fågelviksgruppen, numera Cabonline, heter det riskkapitalbolagsägda bolag som äger Taxi 020 och Taxi Kurir. När Stockholms läns landsting senast skulle upphandla färdtjänst – en upphandling värd en dryg miljard kronor årligen – lyckades bolaget kamma hem 100 procent genom att dumpa priserna.

Det gav bolaget mer eller mindre monopol på färdtjänsten i landstinget. En utomordentlig affär för bolagets ledning.

Förarnas tillvaro däremot, blir bara värre. Stockholms överetablerade taximarknad är en av världens mest avreglerade. För många bilar –för få passagerare. Det är hård konkurrens bland färdtjänstförarna. Många är inte anställda utan egenföretagare, endast anslutna till en beställningscentral.

Det är så Cabonlines simpla affärsmodell ser ut. Utnyttja överetableringen – ge ingen garantilön till förarna.

Såväl förare som enskilda åkare vittnar om ohållbara arbetsförhållanden med veckoarbetstider uppåt 80 timmar för att komma upp i en månadslön runt 20 000 kronor före skatt. Utebliven semesterersättning och nekad sjuklön förekommer. Det händer även att de som engagerar sig fackligt hotas med avstängning.

Färdtjänstupphandlingen var en riktig win-win-situation. Den andra avtalspartnern, alliansen i Stockholms läns landsting, lämnade förhandlingsbordet med skäl att förnöjas. De fick den tjänst de ville ha, för en billigare peng.

Men är det rimligt att landstinget ingår avtal med bolag som inte ens erbjuder sina anställda schyssta villkor? Högern tycker uppenbarligen det. Vänsterpartiet har länge begärt att krav på kollektivavtal, eller kollektivavtalsenliga villkor, ska ställas vid upphandling. Förutsatt att förslaget till riksdagen om implementeringen av EU-direktiv går igenom, kan detta bli en skyldighet för alla upphandlande myndigheter. Det skulle inte vara en dag för tidigt.

Vad gäller just taxiupphandlingar finns dessutom ett färskt förslag från Upphandlingsmyndigheten, ett tämligen nyinrättat organ vars uppgift bland annat är att verka för socialt och miljömässigt hållbara upphandlingar. Förslaget gäller bland annat fast lön, 40-timmars arbetsvecka, övertidsersättning, tjänstepension och andra rena självklarheter.

Blir myndighetens krav verklighet har vi kommit en lång bit på väg mot schyssta villkor inom taxibranchen.

Men det räcker inte hela vägen. Färdtjänstavtalet i Stockholm löper inte ut förrän 2018. Vänsterpartiet vill att avtalet upphävs omedelbart. Åtminstone måste det omförhandlas, så att färdtjänstförarna får hållbara villkor. Det är oacceptabelt att våra skattepengar går till bolag som inte ens vill erbjuda sin personal anställning och lön.

Pia Ortiz Venegas (V), oppositionslandstingsråd, Stockholms läns landsting