Svenskt Näringslivs rankning om företagsklimatet i svenska kommuner avspeglar på intet sätt verkligheten. Det är dags att kassera rankningen.

Svenskt Näringsliv genomför varje år en undersökning om det de kallar för ”företagsklimat” i samtliga Sveriges kommuner. Undersökningen syftar till att kommunerna ska tävla mot varandra: Vilken blir kommunen med det bästa ”företagsklimatet”?

Svenskt Näringsliv får spaltkilometer i media för sin undersökning. Men precis som med YouGov och andra undermåliga mätningar baseras även detta på ett så erbarmligt dåligt underlag att det varje år nästan tar livet av några statistikprofessorer.

Vi i S-företagare ville på ett statistiskt korrekt sätt försöka förstå vilka faktorer som påverkar företagens möjligheter att etablera sig, växa och anställa fler. När resultaten från undersökningsföretaget kom tillbaka stod det helt klart att Svenskt Näringslivs undersökning inte alls speglar verkligheten.

Vi har bland annat tittat på Solna. Enligt Svenskt Näringsliv har Solna bäst företagsklimat i Sverige. De faktorer som Svenskt Näringsliv viktar mycket tungt och ger Solna sin höga position visar sig i vår undersökning inte alls vara det företagen faktiskt anser skapa ett bra företagsklimat.

84 procent av de tillfrågade i vår undersökning upplever att Solna stad inte påverkar deras framgång i sitt företagande. Solnas företagare – precis som i andra kommuner – säger samstämmigt att lokala politiker knappt alls påverkar dem att etablera sig eller stanna kvar med sin verksamhet i Solna. Just ”attityd” och ”bemötande” återkommer ständigt i Svenskt Näringslivs slutsatser om vilka de viktigaste faktorerna är för att skapa ett bra företagsklimat. Slutsatser som faktiskt helt kan förkastas.

Vidare kan vi se att endast ungefär var sjätte företagare anger Solnas skattesats som orsak att välja Solna och stanna kvar där med sin verksamhet. I Svenskt Näringslivs undersökning och opinionsbildning läggs stor vikt vid den kommunala skattesatsen, något som också med all önskvärd tydlighet visar sig vara fel.

Vår undersökning har presenterats för bland annat Christer Östlund som är ansvarig på Svenskt Näringsliv för ”företagsklimatarbetet”. Vid mötet framkom att det till två tredjedelar är Svenskt Näringslivs medlemmar som svarar på deras årliga enkät.

Detta är häpnadsväckande – organisationens 60 000 medlemsföretag har på intet sätt samma profil som de över en miljon (!) företag som finns i landet. Att man här vänder sig till sina medlemmar har naturligtvis en orsak – man vet att de som har önskade åsikter kommer att välja att svara på enkäten, och man vill hålla andra företagare utanför åsiktskorridoren.

Vi har i vår undersökning naturligtvis valt ett rättvisande tvärsnitt av Solnas företag, men Christer Östlund och hans mannar är inte intresserad av en rättvisande bild. De vill ta billiga poäng i borgerlig riktning. Svenska företags möjligheter att skapa nya arbetstillfällen borde vara värt mer än att varje år förringas till en lekstuga för Kreabs konsulter.

Vad är det då som är avgörande för företagare i Solna och i andra kommuner? Du vet redan svaret, för företagare är också människor. Det viktiga för företagare är att människor trivs och mår bra i en stad. De själva, deras familj, deras anställda och kunder – alla måste ha bra vård, skolor, kulturutbud, fritidsaktiviteter, miljö… ja, kort sagt inget hokuspokus alls.

I ljuset av vår undersökning är det lite skrattretande att Svenskt Näringsliv och dess legosoldater i PR-branschen piskar upp en stämning av att företagsklimat är något magiskt som endast privatiseringar, låg kommunalskatt och en nitisk utmaningsrätt kan skapa.

Nej, det är dags att begrava företagsklimatsjippot en gång för alla, och fokusera på våra verkliga utmaningar.

Mattias Beijmo, S-företagare och medlem i Svenskt Näringsliv