Selma Brodrej. Foto: Andreas Blomlöf.

Krönika Det finns ingen moralisk reklam, men med sin reklam för flyg hamnar Alex och Sigge på infernots botten. 

Jag vill börja med att säga att jag älskar Alex och Sigge. Deras hyllade podcast, med ett decennium på nacken och ungefär en halv miljon lyssnare i veckan, har förgyllt mina fredagar sedan jag för drygt ett år sedan började lyssna (nej, jag var inte direkt först på bollen).

Det är en konst att berätta en historia, att få den att gå innanför huden på mottagaren, och Alex och Sigge behärskar eventuellt denna konst bäst i Sverige. Ser ni mig ensam och gråtandes på tunnelbanan, eller ensam och skrattandes på en promenad, är det med största sannolikhet för att jag har Alex och Sigge i lurarna.

Att sälja in samarbetet genom att rekommendera inrikesflyg till platser som går utmärkt att ta sig till med tåg eller båt gör det ännu mer verklighetsfrånvänt

Ända sedan jag började lyssna på podden har jag förhållit mig hyfsat apolitiskt till innehållet. Jag har blundat för deras snusreklamer och vräkiga livsstil för att det har varit värt det. ”Herregud, allt man konsumerar kan inte vara politiskt korrekt”, har jag tänkt, ”Framför allt inte när det är så kul. Och bra. Och drabbande”.  Min lillebror lärde mig att om man trycker 17 gånger på snabbspolningsknappen slipper man reklampauserna, en taktik jag använt mig av fram tills för några veckor sedan då de verkar ha genomskådat vårt hack och bytt längd på reklamen. Plötsligt konfronterades jag av en annons för första gången på länge och innehållet var så motbjudande att jag, trots min kärlek, inte kan göra annat än att kritisera dem.

”Vi är sponsrade av flygbolaget Bra. Flygbolaget med Sveriges nöjdaste resenärer”. Säger Sigge. ”Jag antar att det handlar om att resorna utgår från Bromma (…) man kan ju släntra in 20 minuter före avgång, ha checkat in i taxin, eller på tåget, och sen så bara glider man in. In i sin flygfarkost och så är man på väg. Till Visby. Eller till Umeå. Eller till Malmö”, fortsätter Alex.

Det är mycket som är märkligt med annonsen, dels det helt uppenbara: att göra reklam för ett flygbolag 2022 är ungefär lika smaklöst som att vara sponsrade av … Jag vet inte. Poseidon 2M39-torpeden, Rysslands senaste ”super-vapen”. Att dessutom sälja in samarbetet genom att rekommendera inrikesflyg till platser som går utmärkt att ta sig till med tåg eller båt gör det ännu mer verklighetsfrånvänt. Som löken på laxen (ett uttryck jag lärt mig av Alex och Sigge), försöker flygbolaget Bra själva porträttera sig som ett klimatsmart alternativ genom att exempelvis erbjuda sina resenärer att “välja biobränsle”, vilket inte ens nämns i poddannonsen.

Snälltolkning: flygbolagets klimatsmarta profil är säkert bullshit. Alex och Sigge vill inte sprida bullshitreklam. Men nej, jag har svårt att tro att det är så. Mer sannolikt är att de fokuserar på de försäljningsargument de själva tycker väger tyngst: Det är smidigt att flyga från Bromma. Och det är bra med nöjda kunder.

Det finns ingen moralisk reklam. Även Unicefs välgörenhetsannonser bygger på en kapitalistisk och manipulativ logik som går att ifrågasätta, trots att utfallet är gott. Kanske är det därför kritiken mot kändisars annonssamarbeten är hyfsat lågmäld idag. Alla gör fel och resultatet av det är passivitet. Hello Fresh eller Zalando? Tomato tomato. Men jag är av åsikten att det finns grader i helvetet och när två av Sveriges största makthavare uppmuntrar till ökade utsläpp genom att vurma för inrikesflyg är de på infernots botten.

Där ska inte ens landets bästa storytellers befinna sig.