Jessica Schedvin Bild: Josefin Casteryd
Jessica Schedvin Bild: Josefin Casteryd

Jag vill arbeta i en skolmiljö där alla elevers förmågor tas tillvara och förvaltas, inte bli ett medel i en kunskapsfabrik, skriver lärarstudenten och debattören Jessica Schedvin.

Som blivande lärare kommer betygsättning vara en stor del av mitt kommande yrke. Det ger både mig och mina elever en möjlighet att utvärdera deras arbetsinsats, men även en möjlighet att sätta in hjälp i rätt tid. Betyg är en kvalitetssäkring både för mig och eleverna. Kunskaper sätts på prov och min yrkesutövning kontrolleras. Betyg är en hållpunkt för att skolsystemet ska fungera.

Det finns dock risk för kategorisering med detta system som ibland sägs vara det bästa av de sämsta. Därför måste det finnas en medvetenhet gällande ansvaret i att sätta ett betyg.

Som lärare har jag makten att forma ett barns liv. Det kommer ske, men behöver det drivas på av populistiska krafter?

Skolfrågan är den politiska fråga som berör allra flest och det är även det område som påverkar flest. Har du inte redan gått i skolan kommer du gå i skolan. Går du inte i skolan har du gått i skolan. Det är ett område att värna.

57 procent av Sveriges befolkning tycker att det är en dålig idé med betyg i årskurs fyra. I januari presenterade Kungliga Vetenskapsakademin en rapport som konstaterar att det inte finns något vetenskapligt stöd för tidigare betyg. Denna tes bekräftar även Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet som i en rapport har granskat internationell forskning som inte heller bekräftar att det finns någon bäring i alliansens och regeringens beslut.

Tvärtom påverkar tidiga betyg elevers självbild negativt. Det i sin tur slår hårdast mot lågpresterande elever och elever med andra svårigheter.

Forskningen är samstämmig. Betyg från årskurs fyra gynnar vare sig elever eller skolans medarbetare. Det må vara möjligt att populistisk symbolpolitik såsom denna gynnar regeringen och Alliansen, men det är irrelevant.

Centerpartiet var i början av februari emot detta förslag av mycket rimliga förklaringar. Trots detta ställer de sig bakom förslaget. De menar att det behövs en utvärdering av betygsreformen för årskurs 6, vilket de har rätt i. Att driva fram ett förslag som bygger på ett icke-utvärderat förslag är både dumdristigt och oansvarigt. Konsekvenserna av detta kommer jag och mina blivande kollegor att få hantera. Det är inte en sådan skolmiljö som jag vill arbeta i.

Jag vill arbeta i en skolmiljö där alla elevers förmågor tas tillvara och förvaltas. Jag vill ge mina elever en tro på sig själva och sin förmåga att inhämta kunskap. Jag vill inte bli ett medel i en kunskapsfabrik som tidigt paketerar in elever efter kunskaper på ett ovetenskapligt sätt. Det är dags för en forskningsbaserad skolpolitik. Hellre för eller senare.

Jessica Schedvin, lärarstudent och liberal debattör