Hur ska arbetsgivarorganisationerna se till att personer i stark beroendeställning inte drabbas av assistansbolagens otillbörliga marknadsföring? Det skriver Thomas Jansson, FUB.

Vart är moral och etik på väg hos företag som ska skydda och värna personer som behöver stöd i vardagen?

Efter att lyssnat på radioprogrammet Kalibers inslag Jakten på asistanspengarna så kan vi konstatera att det verkar vara en bransch som behöver stärkas i sitt etiska och moraliska förhållningssätt.

Vi blir inte förvånade över aggressiv marknadsförning från vissa assistansbolag, men att det även finns exempelvis färdtjänstföretag som delar ut listor som är sekretessbelagda gör oss mycket oroade. Vi förutsätter att Svenska taxiförbundet agerar mot detta. Dessa företag har genomgått en hård prövning vid upphandlingen och ska inte under några omständigheter agera så mot sina kunder, våra medlemmar.

Det finns i dag en kluvenhet i processen när den enskilde ska välja utförare. Många kommuner har, i sin iver att spara, upphandlat sin del av personlig assistans, vilket innebär att brukaren inte har valet att anlita kommunen, utan endast kan välja den som vunnit upphandlingen eller annan privat utförare.

Det talas om den enskildes val och inflytande, men det finns inte i vissa kommuner. Ett annat exempel är hur kommuner säljer ut gruppbostäder på ett sätt som vi anser går stick i stäv med en tydlig LSS-lagstiftning.

I Kaliber framträdde en representant för ett assistansbolag som begärt ut trettio domar kring personer som överklagat icke gynnande beslut, dessa är offentliga och vi förutsätter att dessa togs ut i utbildningssyfte, och inte för att identifiera presumtiva kunder.

Även Vårdföretagarna, som representerar drygt 230 assistansbolag, bekräftade att de ser mycket allvarligt på de övertramp som sker.

Vi välkomnar inställningen men undrar hur de och andra arbetsgivarorganisationer, exempelvis KFO agerar för att minimera riskerna för att den otillbörliga marknadsföringen  fortsätter mot personer som är i starkt beroendeställning.

I programmet antyds att myndigheter var delaktiga i informationsspridningen. Vi förutsätter att detta är ett missförstånd. Om inte så är det ett betydligt större problem som skulle skada förtroendet i grunden.

Vi vill se ett gemensamt grepp från alla berörda, handikapprörelsen, branschorganisationer, myndigheter och inte minst serviceföretag som taxi och färdtjänst.

Det är vår fasta övertygelse och önskan att all samhällsservice som erbjuds våra medborgare ska bygga på kvalitet och integritet.

Thomas Jansson, Förbundsordförande FUB, För barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning