Det finns inget självändamål i att kunna välja när vi har ett skolsystem som permanentar segregation, skriver Sissela Nordling Blanco, gruppledare och Lisa Palm, barn- och ungdomspolitisk talesperson.

Som dåvarande generaldirektör Skolverket ledde vår nya gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström regeringens Skolkommission. I ett delbetänkande presenterade den ett antal förslag för att rädda den svenska skolan.

Vi välkomnade flera av förslagen, men de är långt ifrån tillräckliga för att garantera likvärdigheten i svensk skola och kompensera för ett allt mer segregerat samhälle.

Det krävs politiskt mod för att bryta skolsegregationen. Vi har ett läge i Stockholms förorter som kräver det. I Hjulsta går 37 procent av eleverna ut med fullständiga betyg. Siffror som aldrig hade accepterats på Södermalm. Och lösningen kan inte bestå av att svika eleverna genom att stänga ner fler skolor.

Trots att OECD rekommenderade Skolkommissionen att vidta genomgripande åtgärder presenterade Skolkommissionen förslag som till största del behåller nuvarande system, om än med mindre justeringar. Fokus verkar snarare ha legat på att nå en bred överenskommelse mellan partierna än att ta fram de förslag som verkligen kan göra skillnad.

OECD pekade bland annat på hur det fria skolvalet och kommunaliseringen av den svenska skolan har lett till ökad segregation och katastrofala skolresultat i socioekonomiskt utsatta områden.

I kommissionens rapport nämns inte frågor som rör diskriminering, jämställdhet och rasism och hur det påverkar segregation. Ett stort problem som sällan tas in i analysen är exempelvis så kallad »white flight«, när infödda svenskar flyttar sina barn från skolor med många utomeuropeiska invandrare och nyanlända. Högutbildade och höginkomsttagare flyttar sina barn först, vilket leder till att rassegregering sker parallellt med en ekonomisk.

Som minister har Anna Ekström nu alla möjligheter att vända utvecklingen. Här är Fi Stockholms förslag på hur vi kan tänka om:

Slopa det »fria« skolvalet. Elever sorteras idag utifrån bakgrund, hudfärg och klass till följd av det fria skolvalet. Alla ska ha en bra skola i sitt närområde. Regeringen bör skyndsamt utreda hur skolor kan ha särskilda kvoter på skolorna i syfte att motverka boendesegregationens effekter. Skolor, klasser och arbetsenheter ska ha en så bred social sammansättning av elever som möjligt.

Det ska bara vara möjligt att sätta sitt barn i kö till fristående skolor från 6 års ålder genom en gemensam kö. Intagningen till fria skolor ska ske genom lottning. Särskilda behov ska dock prioriteras, exempelvis på grund av funktionsvariation.

Skolan ska förstatligas helt. Staten måste ta ett helhetsgrepp för att garantera jämlikhet och fördela resurserna utifrån behov. Elevernas socioekonomiska bakgrund och deras utsatthet, exempelvis för diskriminering och rasism ska vara en faktor i bedömningen.

Alla nyanlända elever ska fördelas jämnt över hela staden och på alla skolor (inklusive friskolor) Alla skolor ska erbjuda språkintroduktionsprogram och slussas in i ordinarie klasser så snart som möjligt. Elever ska inte riskera att fastna i förberedelseklasser bara för att de inte behärskar svenska språket fullt ut. Kommuner ska erbjuda bussning vid behov.

Stoppa alla former av särredovisning av skolresultat där nyanlända separeras från övriga skolans resultat. Låt istället nyanlända elever visa sina kunskaper på andra språk än svenska. Om eleven har ämneskunskapen och kan visa det borde kunna vara betygsgrundande även om eleven ännu inte behärskar svenska språket fullt ut.

Vi kan inte svika fler barn för att stryka resursstarka väljare medhårs. Det finns inget självändamål i att kunna välja när vi har ett skolsystem som permanentar segregation.

Sissela Nordling Blanco, gruppledare för Fi Stockholm
Lisa Palm, barn – och ungdomspolitisk talesperson för Fi Stockholm.