Bild: Flickr/Herman Caroan. Personerna på bilden har inget med texten att göra.
Bild: Flickr/Herman Caroan. Personerna på bilden har inget med texten att göra.

Återställd arbetsgivaravgift för unga skulle vara en »fullständig katastrof«, varnade Max innan valet. Nu, fyra månader efter att reformen är genomförd, drar hamburgerkedjan igång sin största rekryteringskampanj någonsin. 

Minns ni »dubbelstöten«? Det var inför valet 2014 som branschorganisationen Visita drog igång en stor kampanj mot Socialdemokraternas hot om om att återställa arbetsgivaravgiften för unga. En fråga som även Vänsterpartiet drev.

Alliansregeringens stora satsning på jobb för unga hade blivit både ineffektiv och fasligt dyr. Den gav bara mellan 6 000 och 10 000 nya jobb. Kostnaden per jobb beräknades till 1-1,6 miljoner kronor. Och i extremfallen så mycket som 7,4 miljoner kronor per jobb, enligt Institutet för arbetsmarknads och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.

Trots de usla resultaten varnade Visita för förödande konsekvenser om S-löftet skulle besannas. Minst 5 000 unga skulle bli utan jobb. Hamburgerkedjan Max var inte sena att haka på. Och i ett internt månadsbrev varnade Max dåvarande vd, tillika Reinfelds posterboy, Richard Bergfors, för »fullständig katastrof« om S och V vann valet. Både jobb och tillväxt var hotade. Utskicket tolkades dessutom som en uppmaning till de anställda att rösta blått.

Nu, fyra månader efter att arbetsgivargivaravgiften återställts helt, genomför Max sin största rekryteringsskampanj någonsin. 140 personer ska anställas i år och på sikt räknar man med att behöva utöka styrkan med 750 personer totalt. Den höjda arbetsgivaravgiften för unga verkar alltså haft föga inverkan på kedjans tillväxt.

– Vi växer tack vare faktorer som inte har med regeringen att göra, säger Christoffer Bergfors till Dagens Opinon.

Samtidigt har Sverige den lägsta ungdomsarbetslösheten på åtta år och restaurangbranschen växer så det knakar. Mycket talar alltså för att höjningen av arbetsgivaravgiften för unga inte har haft alltför stor negativ effekt på restaurangbranschens tillväxt och antalet jobb.

Men i samma veva som den sista höjningen av avgiften infördes i juli höjde flera av Visitas medlemmar sina priser, poängterar organisationens presschef Erik Bratthall. En av de vanligaste orsakerna var arbetsgivaravgiften, enligt medlemmarna.

– De höll emot så långt det gick men sista steget i höjningen, då gick det inte längre. De har väntat in i det sista med att höja priserna, säger Erik Bratthall.

Huruvida höjningen av arbetsgivaravgiften gett utslag på antalet jobb för unga är emellertid oklart.

– Det vågar jag inte säga. Näringen växer och vi har högkonjunktur. Men vinstmarginalerna är pyttesmå och många krögare tvingas jobba på golvet eller i köket i stället för att utveckla verksamheten, säger han.

Frågan är dock om skattebetalarnas pengar ska gå till att finansiera en reform som kostar mellan 1 och 7,4 miljoner kronor per jobb. Är det värt pengarna?

– Jag tycker att den frågan får du ställa till någon som fått jobb och kommit in på arbetsmarknaden. Det vore jätteintressant, säger Erik Bratthall.