Dennis dasfoto

“Regeringens löften om utökat underhåll verkar inte vara annat än tom retorik”, skriver Ygeman och Rudén.

Det finns en överhängande risk att vi kan vänta oss ett nytt omfattande tågkaos i vinter. Det menar socialdemokraten Anders Ygeman, ordförande för riksdagens trafikutskott, och fackförbundet SEKO:s ordförande Janne Rudén som i dag skriver på DN Debatt.

Orsaken är att årets pengar för underhåll till drift och underhåll av järnvägen redan är slut, trots att ett extra anslag på 1,8 miljarder kronor aviserats för 2012.

Ygeman och Rudén undrar vart pengarna tog vägen:
“Regeringen påstår sig öka underhållet samtidigt som vi inte ser skymten av fler jobb i de företag som sysslar med järnvägsunderhåll. Det finns en stor risk att Sverige tappar kompetens i järnvägsbranschen. Det blir ytterligare ett steg i fel riktning för den svenska järnvägen. Nu undrar vi: Vart har pengarna tagit vägen? Klart är att de inte har lett till ökat järnvägsunderhåll, för järnvägsföretagen har inte sett till de pengarna i några upphandlingar. Nästa fråga vi ställer oss: Är regeringen medveten om detta? Har infrastrukturministern koll på att insatserna för att rusta upp järnvägen nu skjuts på framtiden?”

Regeringen har också tidigare fått kritik för sin hantering av järnvägsunderhållet och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kritiserades och prickades av Konstitutionsutskottet (KU) i maj i år sedan 125 miljoner kronor, öronmärkta för underhåll, i stället gått åt till att köpa ut Balfour Beatty Rail, en brittisk entreprenör som man var missnöjd med.

Man konstaterade då att Elmsäter-Svärd inte gjort tillräckligt för att säkerställa att Trafikverket använder sina pengar korrekt.

Vi ser med oro på utvecklingen inom järnvägsunderhållet. Regeringens löften om utökat underhåll verkar inte vara annat än tom retorik. Det eftersatta behovet av underhåll och reinvesteringar kräver större insatser än regeringens, något som inte minst kapacitetsutredningen pekat på.” skriver Ygeman och Rudén i sin artikel på DN Debatt.