Foto: Scanbox

Film Celine Song visar sig vara en mästare på att uttrycka sig med små medel. Det tycker Jon Andersson som sett hennes debutfilm Past Lives, som har svensk premiär nu i helgen. 

En kvinna och två män sitter och pratar på en bar i New York. En bit bort sitter andra bargäster och spekulerar kring vilka de tre kan vara. Kvinnan och en av männen har koreanskt ursprung medan den andra mannen är vit amerikan. Kanske är mannen och kvinnan bröder och systrar och den andra mannen gift med kvinnan? Men varför pratar de bara med varandra och inte med den vite mannen? Frågorna i öppningsscenen lämnas än så länge obesvarade. 

Lär känna varandra via videosamtal

I stället färdas vi tillbaka till Seoul där vi får möta 12-åriga Na Young and Hae Sung. Samma personer som befinner sig på baren i New York, fast 24 år tidigare. Som 12-åringar blir de kära och går på en dejt, som föräldrarna arrangerar. Men deras relation får ett abrupt avbrott då Na Youngs familj emigrerar till Kanada, och det unga kärleksparet tappar kontakten.

Tolv år senare återupptar de kontakten via Facebook. Na Young har bytt namn till Nora och flyttat till New York, där hon hankar sig fram som pjäsförfattare, medan Hae Sung är kvar i Seoul. Under en period pratar de intensivt med varandra via videosamtal, men eftersom de aldrig har möjlighet att ses bestämmer sig Nora för att hon inte vill höras mer på ett tag. 

Allt berättas i ett långsamt tempo, och vi får genom videosamtalen veta mer om hur Nora och Hae Sungs liv har utvecklats i Nordamerika och Sydkorea.

Det är inledningen på Celine Songs debutfilm Past Lives, delvis baserad på regissörens egna erfarenheter. Allt berättas i ett långsamt tempo, och vi får genom videosamtalen veta mer om hur Nora och Hae Sungs liv har utvecklats i Nordamerika och Sydkorea. Att använda greppet med videosamtalen för att lära känna karaktärerna känns nytt och annorlunda. 

Tredje akten är bäst

Allra bäst är dock filmens tredje akt då Nora och Hae Sung slutligen återförenas i New York, tolv år efter att de brutit kontakten. Nora har gift sig med en amerikansk pjäsförfattare medan Hae Sung för tillfället är singel. Att det fortfarande finns ett starkt band mellan de två är uppenbart, även om de som personer utvecklats i helt olika riktningar. Mitt i allt finns Noras man Arthur, som är beredd att göra det mesta för att inte förlora sin fru. 

Past Lives är ett finstämt och välspelat kärleksdrama, och regidebutanten Celine Song visar sig vara en mästare på att uttrycka sig med små medel.

Past Lives är ett finstämt och välspelat kärleksdrama, och regidebutanten Celine Song visar sig vara en mästare på att uttrycka sig med små medel. Filmen innehåller inga stora bråk eller otrohetsaffärer. I stället är det de små gesterna och orden som är behållningen med filmen.

Något som bland annat uttrycks i Arthurs finstämda och samtidigt sårade förhållningssätt till Nora och Hae Sungs relation. Eller i slutscenen, då vi förstår precis vad karaktärerna känner trots att inget sägs. 

Past Lives är årets stora kärleksdrama, och jag rekommenderar alla att gå och se den. Ni kommer inte att bli besvikna.