
Skolan Sveriges Lärare säger nej till arbetsgivarnas bud. Anledningen – förslaget möter inte fackets krav om en reglering av lärares arbetstid.
Sveriges lärare säger nej till ett andra slutbud från SKR och Sobona i avtalsförhandlingarna. Det bud som presenterades svarade helt enkelt inte upp mot de grundläggande behov som finns för att bedriva en god undervisning, menar Sveriges lärare.
Förhandlingarna gäller flera frågor men de helt avgörande handlar om regleringar av lärares tid till för- och efterarbete av undervisningen och ett maxtak för antalet undervisningstimmar.
— Lärare i samtliga skolformer idag har en arbetsmiljö som är helt oacceptabel med extremt hög arbetsbelastning. Vi har höga sjuktal och dessutom minskar ansökningarna till lärarutbildningen. Ändå vill man inte diskutera frågor gällande lärarnas arbetstid. Av den enkla anledningen sa vi nej till slutbudet, säger Petra Hultqvist, som är förskollärare i Jönköpings kommun och ingår i avtalsdelegationen.
Ska rymmas i arbetstiden
I avtalsrörelsen har arbetstidsförkortning varit en omdebatterad fråga, men för Sveriges lärare handlar det om förutsättningar för att hela uppdraget ska rymmas inom arbetstiden. I flera år har lärare signalerat om en hög arbetsbelastning som riskerar ohälsa, enligt Petra Hultqvist.
— Det här är ingen ny fråga. Att få till en balans mellan krav och resurser i hela skolväsendet är något vi har velat prata med arbetsgivarparten om i flera avtalsrörelser bakåt i tiden, säger Petra Hultqvist.
Hon fortsätter.
– Idag arbetar man och betalar med sin hälsa. Över 200 000 lärare och studie- och yrkesvägledare förtjänar bättre villkor än vad som erbjöds i det senaste slutbudet. I dagsläget har vi en motpart som inte är intresserad av att diskutera de här frågorna.
Sveriges Lärare menar att deras yrkanden ligger i linje med den utredning om reglerad arbetstid som överlämnades till regeringen under våren. SKR och Sobona vill däremot avvakta regeringens beslut gällande eventuell lagstiftning i frågan.
– Frågor som rör lärares arbetsmiljö och arbetsbelastning är viktiga och angelägna för oss och har i hög utsträckning diskuterats i förhandlingarna. Det går dock inte att träffa kollektivavtal om samma frågor som just nu är föremål för en statlig utredning eftersom vi inte vet vad resultatet blir och därmed hur förutsättningarna ser ut. Vi behöver därför avvakta utredningen och se hur staten har för avsikt att omhänderta dessa frågor, uppger Jeanette Hedberg, förhandlingschef SKR, i ett skriftligt svar.
Enligt Petra Hultqvist är det bekymmersamt.
— Innan Bo Janssons utredning sa man att arbetstiden ska regleras i avtal och nu lägger man över det på lagstiftningen.
”Lärare ska få vara lärare”
I utredningen som lades fram i mars i år beskrivs hur förskollärares och lärares arbetsbelastning har ökat. Yrket har också förändrats de senaste decennierna, precis som samhället i stort. En friskolereform, marknadifiering, kundperspektiv och en omfattande digitalisering är några exempel på förändringar. Utredningen vill därför se färre lektioner och mer tid till för- och efterarbete av undervisningen samt minskad administration. Grundprincipen bör vara att en timmes undervisning kräver minst en timme till för- och efterarbete. Tiden bör också öka i takt med att eleverna blir äldre. Men det saknas alltså ännu ett besked om förslagens framtid och finansiering från regeringens sida.
– Utredningen visar tydligt att lärare i samtliga skolformer behöver regleringar för att kunna leva upp till det som uppdraget innebär, utan mängder av administration och dokumentationskrav. Lärare ska få vara lärare, säger Petra Hultqvist.
Medling väntar
Nu väntar medling innan ett nytt kollektivavtal är på plats. Parterna har i veckan valt att utse Anders Ferbe, tidigare förbundsordförande för IF Metall och Gunilla Runnquist, tidigare förhandlingschef för Lärarförbundet, som medlare. Förhoppningen hos Sveriges lärare att medlingen ska hjälpa parterna att komma överens om ett nytt avtal som ger effekter för lärare i alla skolformer.
— Vi vill att det ska satsas på Sveriges framtid. Om inte lärare får rätt förutsättningar för sitt uppdrag då ger man heller inte möjligheten för barn och elever att lyckas, säger Petra Hultqvist.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.