Bild: Foodora

Reportage En så kallad Foodora-rider tjänar mellan 4 500 och 8 500 kronor per månad efter skatt. Förutsatt att de lyckas leva upp till kravet på minst tre leveranser per timme. Om kravet inte nås får de inte jobba kvar. 

I Sverige finns ingen lagstadgad minimilön utan lönerna görs upp genom kollektivavtal mellan arbetsgivare och fackföreningar. Saknas avtal kan en arbetsgivare i stort sett sätta den lön den vill. I Sverige förhandlar fackförbund med företag som Foodora om avtal, men ännu finns inget.

Waseem Kamand fick ut cirka 4 500 kronor per månad när han arbetade som bud på Foodora. Strax före sommaren blev han plötsligt av med jobbet för att företaget ansåg att han inte behövdes. Sen dess har han hittat ett till extra jobb samtidigt som han kämpat för att få komma tillbaka till Foodora.

– Det finns inte andra jobb för oss som är nya i Sverige. Vad ska jag göra? Jag måste betala hyra och ha mat.

 

Waseem Kamand i sitt hem i Kista. Foto: Filippa Rinman

 

Waseem kommer från Syrien och bor med sin bror och en kompis i en lägenhet med en hyra på 7 500 kronor.

Om du arbetar som rider på Foodora får du 70 kronor per timme på vardagar, plus 20 kronor per leverans. Man arbetar med en app där den som är först att anmäla sig på en leverans, får den. Det gäller att vara på hugget. Får man inte till någon leverans under en arbetstimme faller timarvodet bort.

– Det här gör att man är beredd hela tiden och rör på sig för att vara på rätt plats i rätt tid, för att få in så många beställningar som möjligt. Jag hade ett jättebra HTR enligt gruppchefen. Han trodde att jag fick sluta för att det bara var ett par månader kvar till att få fast kontrakt, säger Waseem.

Samtliga riders börjar med tjänstegraden allmän visstid. Det betyder att man jobbar så mycket som behövs för företaget. Efter två års anställning får man chans till en fast tjänst baserad på ens genomsnittliga timantal per vecka. HTR är en beräkning som baseras på antal leveranser per timme. 10 leveranser på två timmar är lika med siffran 5 i HTR (10 delat på 2). Om du får lägre HTR än 3 så får du lämna Foodora.

Ahmed är 31 år och har arbetat på Foodora sen 2016. Då kom han som flykting till Sverige från Libanon. Han berättar att han började direkt när han fick sitt uppehållstillstånd och att det var jättesvårt. Svårt att hitta i en ny stad med ett nytt språk, tungt för kroppen och väldigt stressigt. Det var också mitt i vintern.

– Då hade man egna kläder och jag hade inga vantar. Det var jättekallt men min kusin sa att vi inte hade råd med vantar. Jag kämpade på och efter tre veckor köpte jag ett par. Nu får alla låna kläder.

Ahmed berättar att han då hyrde ett rum i en lägenhet i Vårberg tillsammans med två andra. De betalade 7 500 kronor per månad för rummet. Eftersom han hade etableringsstöd på 6 500 kronor klarade han sig bra. Han arbetade 10 timmar på Foodora på helgerna och fick då ut cirka 7 500 kronor per månad. På vardagarna studerade han på SFI. Han arbetar fortfarande på helgerna med samma lön som då eftersom han fick fast innan lönerna sänktes.

– Det ser annorlunda ut idag. Jag får 75 kronor per leverans från klockan 17 på fredagen till söndag kväll vilket gör att jag kan tjäna ganska bra på en helg om jag kämpar. De som är nya har andra villkor. De tjänar 90 kronor per timme på helgen, plus 20 kronor per leverans. Det är jättetufft eftersom du inte får någon lön om du inte får in någon leverans. Många Foodora-riders står bara i kylan och fryser och hoppas att de ska klicka först i appen.

Ayoub från Somalia står i sina rosa arbetskläder utanför en restaurang och väntar. Han har varit i Sverige i 14 månader och hans etableringsstöd har nu tagit slut.

– Vad ska jag göra nu? Om jag står beredd med cykeln hela dagen så får jag kanske 6 000 kronor på en månad och då ska det räcka till allt. Hyra, mat och telefon. Jag måste ju också betala för parkering av cykeln, så att den inte blir stulen. Jag har också lånat pengar av en släkting för att ha råd med den.

För en Foodora-rider gäller nämligen att du ska ha din egen cykel, moped eller bil samt smartphone. De lånar ut kläder, hjälm och väska. Alla som vi pratat med har lånat pengar för att kunna köpa en cykel som är tillräckligt bra för att klara av de många milen som cyklas. På en timme blir det mellan 10 och 15 kilometer och går cykeln sönder får man betala reparationen själv.

Waseem Kamand hade tur och fick låna en cykel av sin bror när han började. Han bor tillsammans med en kompis i en lägenhet och har en gemensam hyra på 7 500 kronor vilket gör att de klarar sig bra. Waseem säger dock att det blir jättesvårt när det blir extra kostnader när någons cykel eller telefon går sönder. Alla tre jobbar på Foodora.

Isaac var orolig för om han skulle klara jobbet när han började. Han hade köpt en begagnad cykel för 700 kronor och kände inte till staden. Det var Ahmed som hjälpte honom och cyklade med första dagen för att Isaac skulle hitta. Det gick bra men han cyklade vilse många gånger i början och tempot gjorde att han trillade flera gånger.

– Ibland säger kunden fel adress och då förlorar man massa tid och leveranser och får mindre pengar. Tempot gjorde också att jag trillade mycket, och förlorade tid. Jag hade ändå tur som började 2017 så jag fick samma villkor som Ahmed, 75 kronor per leverans.

Isaac och Ahmed säger båda att det är ett riskfyllt jobb och att de ofta stannar upp och undrar vad de håller på med.

– Men vad ska vi göra? Det finns inte så många jobb för oss som har utländsk bakgrund.

Båda jobbar ändå kvar eftersom de fått fast om 10 timmar per vecka enligt de gamla villkoren, vilket gör att de får in mellan 8 000 och 9 000 per månad. Idag studerar Ahmed till elinstallatör och Isaac har blivit pappa och hittat två extrajobb till. De bor fortfarande tillsamman men delar nu på en trerumslägenhet tillsammans med Isaacs fru och barn.

På vägen tillbaka från intervjun med Waseem träffar vi Ayoub igen, som är på väg mot centralstationen för natten. Han har fått lämna sovplatsen han hyrde i ett rum, för att han inte har råd. Cykeln har gått sönder.

– Reparationen kostar nästan tusen kronor och det är halva hyran.

 

Anm: Alla riders vi kom i kontakt med var rädda för att uttala sig om löner och villkor med risk för att förlora jobbet. De ville vara anonyma och har fiktiva namn i artikeln. Waseem Kamand var okej med att framträda med namn eftersom han inte arbetar hos Foodora för tillfället.

Redaktionen har försökt nå Foodoras vd Hans Skruvfors samt deras presstjänst för en kommentar.

 

Text och bild: Filippa Rinman