Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen. Bilder: Filippa Ländin/Pixabay.

Bostad Samtidigt som hyrorna stigit kraftigt de senaste åren visar en ny undersökning att hyresgästernas upplevda boendekvalitet ligger på historiska bottennivåer. Missnöjet är störst hos privatvärdarna.

Enligt en ny rapport från Hyresgästföreningen har flera delar av boendet försämrats de senaste åren. Hyresgästernas upplevda boendekvalitet i relation till hyresnivå har sjunkit från 70 procent år 2020 till endast 57 procent i år. Det är den lägsta nivån någonsin.

Allt fler hyresgäster upplever att reparationer dröjer och att det blivit svårare att komma i kontakt med hyresvärden. Telefontider, svar på mejl och besökstider har minskat. Samtidigt har hyrorna ökat med omkring 16 procent de senaste tre åren.

– Det vi ser är en tydlig boendekrympflation: hyran stiger men boendevärdet krymper. Mer pengar ut och mindre kvalitet tillbaka. En sån leverans skulle aldrig accepteras om det gällde någon annan vara eller produkt. Hyresvärdarna måste bli bättre på att leva upp till sina åtaganden i stället för att bara fokusera på hyreshöjningar och vinster, säger Marie Linder, förbundsordförande på Hyresgästföreningen, i ett pressmeddelande.

”Allvarliga signaler”

Störst är missnöjet bland de privata hyresvärdarna. Endast 54 procent av hyresgästerna anser att deras hyra faktiskt motsvarar vad de betalar för. Jämfört med knappt 62 procent hos allmännyttan.

– Det här är allvarliga signaler. Kombinationen av högre hyror och lägre nöjdhet borde vara en väckarklocka. Att fortsätta med stora hyreshöjningar samtidigt som man tummar på boendekvaliteten är inte hållbart. Om det hyresgäster får för sin hyra inte håller måttet kan man som hyresvärd inte höja hyrorna. I vissa fall borde det till och med leda till hyressänkningar, säger Erik Elmgren, förbundschef på Hyresgästföreningen.