”Uppdrag granskning” sviker tittaruppdraget

Dela

SVT har konsekvent misslyckats med att skildra nazismens framväxt.

”Vit makt-miljön saknar idag både en direkt avsikt och förmåga att förändra statsskicket.” Så beskriver Säkerhetspolisen den nazistiska hotbilden i en rapport som lämnades till regeringen 2009. Samma bild ges i Justitiedepartementets granskning från tidigare i år.

Slutsatsen är absurd. Den högerextrema miljön strävar utan tvekan efter ett fundamentalt annorlunda samhälle. Det ligger i ideologins själva natur. För nazisten är våldet inte bara ett medel, det är också målet. Att svenska myndigheter inte inser det är allvarligt och direkt farligt.

Attackerna i Kärrtorp och den ständigt närvarande hotbilden mot svenskar understryker behovet av strukturella åtgärder mot den framväxande fascismen. Inte minst inom medier.

Kvällens ”Uppdrag granskning” om det vänsterextrema våldet skvallrar om ett underliggande problem inom svensk journalistik. SVT har konsekvent misslyckats med att skildra nazismens framväxt genom förmildrande formuleringar och ett ständigt behov av att ställa högerextremism i relation till våldsyttringar på den yttersta vänsterkanten. Högerextrema dåd bagatelliseras och kallas ”nationalistiska demonstrationer”. Attacker på meningsmotståndare blir ”bråk mellan höger- och vänsterextremister”. Hatets ideologi reduceras till en kraftmätning mot en jämlik motpol.

Det är dålig journalistik.

En granskning av högerextremismen behövs för att den är ett hot mot demokratin i sig. Därmed inte sagt att det är viktigt att markera mot grupper och individer som sätter den egna moralen över samhällets, som motiverar våldsdåd med ideologiska övertygelser. Gränsen mellan den demokratiska vänsterns folkliga förankring och den ljusskygga extremismen ska vara tydlig. Vänsterns visioner om ett annat samhälle ska förankras bland människor, inte genom molotovbomber och knivar.

Men den nazistiska våldsideologin har andra rötter – och tar sig andra uttryck. Mellan 1999 och 2009 utfördes 14 mord med extremistiska förtecken, samtliga av personer ur den högerextrema miljön.

När min vän kallades för apa, spottades på och misshandlades blodig på gatorna i Karlskrona var det inte för att han var antinazist. Det var för att han hade en annan hudfärg än förövarna. Men den nazistiska våldsideologin riktar sig även mot meningsmotståndare. Högerextremismen är därmed inte enbart ett luddigt hot mot samhället och demokratin. Den är lika mycket ett konkret hot mot kollegan på jobbet, klasskompisen eller grannen.

Därför håller det inte att ställa två tendenser mot varandra och låtsas som om att det är granskande journalistik. Medier måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt och skilja på våldets skilda natur och orsaker. Allt annat är ett misslyckande.

51 kommentarer

  1. Lennart Andersson - 7 maj, 2014

    Jag har extremt svårt att förstå varför man inte klarar av att se likheten mellan vänster och högervåld. Kanske är det så att många yngre människor inte förstått hur för bara 25 år sedan en järnridå gick genom europa och där man på den östra sidan med grov statsvåld hävdade den kommunistiska ideologin. Min mamma är uppfödd i Berlin och jag reste som barn regelbundet till min mormor i västberlin. Jag såg vakterna, de som med hund letade igenom bilar och tåg efter rymlingar, jag såg gränsen där östtyska soldater var beredda att skjuta vanliga frihetstörstande tyskar i ryggen bara för att de villa ha samma rätt som landsmännen i väst för att resa och tycka vad de ville. Jag såg med egna ögon ett övergivet stasifängelse innifrån i Potsdam efter murens fall.
    Allt detta plus allt det som hände med Bader Meinhof och RAF i tyskland på 70 och 80 talet har övertygat mig om att kommunismens förkärlek för våld och tvång är bara ett annat mynt av det våld som nazisterna står för. Både yttersta höger och vänster kanterna saknar grundläggande respekt för yttrandefrihet och individualism och tvekar inte till att ta till våld för att uppnå sina mål.
    Att skilja på ”gott och ont” våld blir därmed absurt. Jag är och har varit socialdemokrat hela mitt liv och känner mig inte hemma alls i beskrivningar där man försöker försköna vänstervåld som en nödvändig motpol mot högervåld. Att gräva djupa diken mot våldsideologierna om det än är nazism eller kommunism är självklart för en demokrat.

    Att sedan polisen tar för lätt på politiskt våld är en kritik som jag kan stämma in i. Det är sällan som arrangörerna och hjärnorna bakom upplopp och våld på båda kanter ställs till svars. Det är snarare så att när en demonstration går över i kraveller så väljer man att beteckna det som ett olycksfall och inte ett organiserat drag. På så sätt blir hjärnorna i vare sig svensk motståndsrörelse eller i AFA sällan åtalade för demokratibrott när de planerat och iscensatt sina manifestationer som ju ofta har till mål att skapa våld (oftast genom att provocera fram motreaktioner).

    • Leif Mohlin - 7 maj, 2014

      Jag tillhör de i Sverige som anser att vi behöver ett andra SÄPO bredvid Polis o Säkerhetstjänst för att jag inte känner förtroende för Polisens sätt att hantera höger/nationalistiskt våld. De är terrorister och en säkerhetstjänst värd namnet måste ha koll på terrorister, det är liksom hela idén.

      Men med detta sagt så jåller jag 100% med LP här. Finns det en sorts relativ skalla av ondska där vänstervåld är mer ok än högervåld? Den här artikeln gör mig mer tveksam om Dagens Arena än SVT när det gäller relationen till terrorism i sina olika skepnader.

    • Nils Cidh - 7 maj, 2014

      Du har så rätt. Det är ingen skillnad mellan högerextremister och vänsterextremister, och inte djurrättsextremister heller för den delen. De är alla övertygade om att de har rätt och där med har rätt att använda våld.
      Jag har mött folk från alla tre grupperna och förvånats över deras likhet i argumentation när det gäller använda våld.

    • Inge - 7 maj, 2014

      Jag skulle vara mkt tacksam för ett exempel där högern dvs.kapitalet. överlämnat makt och inflytande till resten av folket, dvs. majoriteten,
      utan att våld kommit till användning?

    • staffan - 7 maj, 2014

      Men läs texten. Det står inte att vänstervåld är gott våld. Men det står också att i politiska mord står det 14–0 till de högerextrema. Det är den verkligheten vi har i Sverige i dag, oavsett hur många miljoner Stalin hade ihjäl.

      • Lars Olov - 7 maj, 2014

        @Staffan
        Så du menar att Anton Nilsson som sprängde Amalthea och som dödade 1 person och skadade 23 och som långt efter det brukade bjudas in som hedersgäst på diverse Vänsterpartisammankomster var högerextrem?

        • Klas - 7 maj, 2014

          LarsOlov…
          Läs texten Mellan 1999-2009… Vad som hände för över hundra år sedan relaterar inte texten till.

          Och att dra in den kommunistiska ideologin som fördes i Rysslnad under och efter andra världskriget är bara löjligt. Tror inte det är speciellt många som har västersympatier idag som siktar på ett sånt samhälle, utan ett samhälle där man värnar om sina medmänniskor. Idag är det att vara ”vänster”tydligen. helst terrorist eller extremist. Hela samhället har ju förskjutits långt åt höger och sossarna för ju till stor del en moderat politik idag.

          Sedan tycker jag det ÄR stor skillnad på höger- och vänstervåld. Inte per fysisk definition för våld är alltid dåligt. Men högerns våld riktas mot meningsmotståndare för att kunna sprida sin propaganda och sin ideologi. Vänsterns våld (mot högern) sker för att invandrare, vänstertänkare och hbtq-människor ska kunna känna sig trygga. Att sedan vissa ur vänstergrupperingar (fysiskit) attackarer andra mål är en annan diskussionsfråga. Personligen har jag olika syn på det. Beror lite på fall till fall. Men generellt är nog de allra flesta i även den yttersta vänsterkanten och den autonoma rörelsen emot våld.

          Att vi tycker olika här är jag övertygad om och jag ser egentligen ingen mening med att diskutera detta, för jag är övertygad om att du inte kommer ändra din inställning tills du själv hamnar i en position där du är utsatt. Och du kommer ej kunna få mig att ändra inställning angående våld som (sista) alternativ.
          Sedan kan jag tycka att det är spännande att så många tycker våld är så hemskt när det dagligen misshandlas så många kvinnor i Sverige av HELT VANLIGA icke-extremister. men detta är också en avsväng från ämnet.

          Det jag ville skriva var väl mest att Anton Nilsson/Amalthea skedde några år innan 1999. Iaf i min bok…

          • Lars Olov - 7 maj, 2014

            @Klas
            ”Vänsterns våld (mot högern) sker för att invandrare, vänstertänkare och hbtq-människor ska kunna känna sig trygga.”
            .
            Men det tror du väl inte själv på. Vänsterns våld och vandaliserande i samband med George W Bush besök i Göteborg och EU-toppmötet gjorde väl knappast Göteborg till en säkrare plats för invandrare, vänstertänkare och hbtq-människor.
            Du skriver; ”för jag är övertygad om att du inte kommer ändra din inställning tills du själv hamnar i en position där du är utsatt.”
            Men du har inte den blekaste aning om vad jag varit med om och vad som hände tex när jag deltog i UNIFIL (United Nations Interim Force in Lebanon) under kriget där. Har du tex någonsin varit med om att någon skjuter automateld med en Rysk AK-47 mot dig så att du vet hur det känns?

          • Patrik - 7 maj, 2014

            ”Vänsterns våld (mot högern) sker för att invandrare, vänstertänkare och hbtq-människor ska kunna känna sig trygga.”

            Problemet är att nazisterna resonerar på samma sätt. Typ såhär:

            ”Nazisters våld (mot icke-svenskar och rasförrädare) sker för att etniska svenskar ska kunna känna sig trygga.”

            Båda sätten att resonera är helt sjukt fel.

          • Ulf - 7 maj, 2014

            De som vandaliserade i Göteborg handlade givetvis fel, men de var inget hot emot personer av fel hudfärg etc. Ett annat fel som begicks i Göteborg var den hårda behandlingen av fredliga demonstranter som var polisens taktik.

          • wesslan - 8 maj, 2014

            http://svenskamord.se/index.php?topic=10150.0

            när du använder våld mot dina meningsmotståndare, har det redan förlorat.
            Det finns inget våld som är berättigat.

          • Daniel Agorander - 13 maj, 2014

            Klas:

            ”Vänsterns våld (mot högern) sker för att invandrare, vänstertänkare och hbtq-människor ska kunna känna sig trygga.”

            Så när vänstern misshandlar, hotar och terroriserar liberaler är det för att skydda invandarare och hbtq-människor? Samma liberaler som propagerar för öppna gränser, könsneutral lagstiftning, icke-interventionism internationellt, lika villkor för HBTQ-människor, avskaffning av steriliseringskrav för transexuella etcetera så … Va?

            Tittade du ens på det program som kritiseras i artikeln? Raderade du helt det faktum att vänsterns våld inte alls är vad du beskriver? Extremvänsterns våld riktas mot ack så många fler, inklusive gästarbetare som råkar vara på fel plats men ha kläder som feltolkas? Sedan må det vara lyckligt att de inte haft ihjäl lika många som nazisterna, men det innebär inte att du har licens på att nonchalera resten.

            Dåligt mannen. Dåligt.

        • staffan - 8 maj, 2014

          Amaltheadådet var före 1999.

      • Peter - 7 maj, 2014

        Nassarna har varit farliga i meningen att de mördat fler det är rätt, men däremot undrar jag varför ingen kan läsa rapporten som den står. Rapporten om tiden 1999-2009 säger i n t e att nazister har mördat 14 personer.

        Vad den säger är att det finns 14 ur vitmaktmiljön som misstänkts för mord eller dråp.
        Det innebär t ex att mordet på fackföreningsmannen Björn Söderberg är tre av dessa, de två som dömdes för mordet och en som var misstänkt.
        Morden på polismännen Borén och Karlström i Malexander är två mord men tre misstänkta – alla dömda.
        Det är för jävligt i alla omständigheter. Men det finns inte 14 mördade.

    • Bengt A - 7 maj, 2014

      Lennart!
      Jag håller helt och fast med Dig. När våld tillgrips beror det på att de argument som används inte är tillräckligt bra eller tydliga, i sämsta fall på att det en dogmatisk och rigid person som inte är mottaglig för sakfrågan.
      Bara på denna sida och alla kommentarer, så är det snabbt inne på sidospår. Allt våld skall bannlysas, i familjer privat och i det offentliga livet. Partier som pläderar för våld kan inte ha en demokratisk uppfattning!

    • Ruben - 8 maj, 2014

      Ända sedan Göteborgskravallerna har jag saknat en neutral granskning av de vänsterextrema krafter i vårt land.

      Därför gillade jag gårdagens UG.

      Jag har förståelse för att illamåendet bland kulturelit och journalister blev akut i går kväll. Dem har ju glorifierat den extrema vänster rörelsen länge nog.

      Sanningen är ju den att våld tillämpas lika mycket i höger som vänster extrema kretsar.

      Våld kan aldrig accepteras i ett demokratiskt samhälle. Oavsett om det utövas av fotbollshuliganer, vänster extrema eller höger extrema.

      Om man har gjort sin hemläxa och läst på om nazismens historik samt om kommunismens historik så är det tal om lika mycket våld från båda håll och likadana metoder för att utöva våld på.

  2. G.B. - 7 maj, 2014

    Hitler och nazzarna var och är avskyvärda, men skillnaden mot Stalin och hans anhang är hårfin, och vem som var värst, är fortfarande en öppen fråga.
    Fröding skaldade:
    ”Men strunt är strunt och snus är snus,
    om ock i gyllene dosor,
    och rosor i ett sprucket krus
    är ändå alltid rosor.”
    Det är mycket tänkvärda ord!

  3. Mille - 7 maj, 2014

    Torka dej bakom öronen och gå hem och läs in historien.

  4. Holger - 7 maj, 2014

    Jag tror inte att Stalin, Hitler eller DDR är relevant för att förstå dessa samtida fenomen.

    • Lars Olov - 7 maj, 2014

      De är i allra högsta grad relevanta. Man kan inte förstå nazismen eller kommunismen utan att känna till deras rötter och förstå vad det är som skiljer de från andra kriminella element som ibland brukar våld på offentliga platser som kan sluta med dödlig utgång som tex fotbollslagens ”firmor”

      • ilja - 7 maj, 2014

        Det som gör Hitler & CO relevanta är att det är samma ideologi som förespråkas av moderna nazister.

        Det finns inget modernt stalinistiskt våld i Sverige.

        ”Kommunister” är inte en enhetlig grupp på det sätt som nazister är. Nazism är en specifik ideologi, kommunism är ett samhällsskick som det finns många olika ideologier som vill uppnå.

        På samma sätt som inte Pinochet har någon större relevans för att analysera sossarnas socialliberalism har inte Stalin någon större relevans för att analysera de autonomas varierande kommunistiska ideologier.

        För övrigt hävdar Putin att Ryssland är världens största demokrati idag. Innebär det att de som mördas av Putin är ”demokratins offer”?

        • Erik Gertkvist - 7 maj, 2014

          Stalin, Lenin, Mao, Honecker, Castro – kommunismens olika schatteringar har till 99% gemensamma drag. Oavsett land och tidsperiod. Och därmed är det relevant att tolka dagens kommunist-entusiaster, klasskampare och avskaffa kapitalismen-jugendt utifrån vad kommunister historiskt gjort.

          För den som får sin butik förstörd, bil utbränd, blivit misshandlad eller lever under dödshot är det knappast någon tröst att det inte var ”stalinistiskt” eller ”hitleritiskt” våld, utan ”vänsterextremistiskt”/”högerextremistiskt” våld.

      • Bengt A - 7 maj, 2014

        Det är intressant, jag förstår att det är många som har perspektivet från 90 talet och till dagens datum.
        Men Stalin och Hitlers terror smittade av sig, skrämde politiker i de flesta länder.
        Jag är så gammal att jag har upplevt hur talet gick i stugorna på den tiden.

      • Ulf Åman - 7 maj, 2014

        kommunismens rötter är att skapa ett jämlikt samhälle där alla människor är lika mycket värda! Detta är rötterna som sedan förvanskades av ett flertal personer som sades sig kämpa för dessa ideal men som bara var imperialister och diktatorer.
        Nazismens rötter är att ett herrefolk den ariska rasen är satt att leda och att alla andra människor bara finns till för att tjäna dem.
        räkna själv ut vilken ideologi som är den mest våldsamma!

        • stettiner - 8 maj, 2014

          Nej, Ulf. Kommunismens rötter är en revolutionär avantgarde som leder massorna och rättar till dessas falska medvetande. De som står i vägen för den oundvikliga historiska utvecklingen ska elimineras. ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov”, men vad du förmår och vad du behöver avgörs inte av dig. Alla är inte lika mycket värda i kommunismen. Politruken är mera värd än arbetaren. Vem skulle annars förklara för de breda massorna vad som är rätt och vad som är fel?

  5. K-G Wiberg - 7 maj, 2014

    Att skilja mellan vänster- och högervåld kan i viss utsträckning vara nödvändigt. Där håller jag med artikelförfattaren. Samtidigt måste samhället reagera lika kraftigt mot allt våld mot personer. Man får inte försvara sig mot nazister och fascister genom att sticka en kniv i ryggen på dem. Jag har bilden på näthinnan från Växjö för ett par år sedan, som visar en äldre dam som dänger handväskan i huvudet på en nazist. Hon brukar ju faktiskt också våld, men vem vill frånta henne rätten att reagera på det viset?
    Jag vet för lite om exempelvis AFA för att vare sig försvara eller angripa dem. Att de oftast är maskerade är ett väldigt dåligt tecken. Samtidigt så är deras reaktioner riktade mot dem, som vill ta makten med våld. Där skiljer sig trots allt AFA från nazister och fascister. Alltså kan jag i viss mån ha förståelse för dem, utan att därför acceptera deras metoder.
    I den mån det finns vänstergrupper som aktivt jobbar för att överta makten i samhället med våld, ska de naturligtvis behandlas på samma sätt som högerextremister.

  6. Lars Olov - 7 maj, 2014

    Jag blir precis som Leif Mohlin ovan mer tveksam om Dagens Arena än Sveriges television efter att ha läst detta
    .
    Daniel Mathisen skriver:
    ”Gårdagens ”Uppdrag granskning” om det vänsterextrema våldet skvallrar om ett underliggande problem inom svensk journalistik. SVT har konsekvent misslyckats med att skildra nazismens framväxt genom….”.
    Men Nazisterna granskades i ett annat program som sändes den 23 april och som tom fick visst beröm av Martin Aagård på Aftonbladets kultursida.
    ”Josefsson visar med all önskvärd tydlighet att Svenska Motståndsrörelsen är en terroristgrupp som medvetet utför mordförsök på svenska medborgare i syfte att skrämma befolkningen.”
    Men det Daniel Mathisen vill säga med denna ledare är antagligen bara att han anser att vänsterns våld inte ska granskas. Hade han haft seriösa synpunkter på SVTs granskning av nazismen så hade han, precis som ABs Martin Aagård, skrivit om dom när det programmet sändes
    .
    ”Den högerextrema miljön strävar utan tvekan efter ett fundamentalt annorlunda samhälle. Det ligger i ideologins själva natur.” skriver Daniel Mathisen.
    Men det gör ju de vänsterextrema rörelserna också. Och av samma skäl, dvs för att det ligger i ideologins själva natur.
    Eller tror Daniel Mathisen att de är rätt nöjda med Reinfeldts Sverige?
    Den del av vänstern som strävar efter ett fundamentalt annorlunda samhälle återfinns inte bara i grupperingarna utanför riksdagen utan även i riksdagen. Alla vi som besökte de länder som styrdes av Vänsterpartiets broderpartier vet ju att var fundamentalt annorlunda- Broderpartier är inte min benämning utan Vänsterpartiets egen

  7. offside - 7 maj, 2014

    det börjar gå inflation i kategorin ”vänsterfolk mot public service”. är avsikten att avskaffa SVT och SR eftersom de hela tiden ställer ”fel” frågor eller skildrar ur ”fel” vinkel? det är märkligt med tanke på att undersökningarna visar överslag på ”rödgröna” journalister inom public service.

    för 10 år sedan var det rassar och tokhöger som kampanjade på public service. idag är det feminister och antirasister som mest högljutt uppmanar till licens-skolk.

  8. AndOne - 7 maj, 2014

    Det är exakt samma synsätt i båda dessa extrema grupper. Båda anser att makten skall ligga hos de mer intelligenta i toppen och alla skall anpassa sig eller dö. I ena fallet är det andra orena raser som skall förintas, i andra kapitalister och liberaler.

  9. Erik Gertkvist - 7 maj, 2014

    Jag är så gammal att jag minns tiden före Berlinmurens fall. Då fanns det gott om ”vänstermänniskor” i Sverige vilka försvarade diktaruren, förtrycket och massmorden i de kommunistiska länderna. Det stod helt klart att om dåvarande VPK hade fått regeringsmakten skulle Sverige förändras till oigenkännlighet på ett sätt 90% inte skulle gillat – och att det inte skulle finnas något demokratiskt sätt att stoppa denna förändring.

    Så vänstern har en lika skitig garderob som nazismen. Tough luck!

    I dagsläget anser sig vänstern ha rätt att utpeka vissa personer som ”dåliga människor”, och sedan förfölja och/eller misshandla dessa tills de beter sig som vänstern vill. Det kan vara uttalade nazister, men lika gärna pälshandlare, flyktinghandläggare, borgerliga politiker eller personer som vänstern av en eller annan anledning ogillar. Detta är inget man hymlar med, vilket flera kommentatorer ovan illustrerar.

  10. Svenne - 7 maj, 2014

    DM skriver: Kvällens ”Uppdrag granskning” om det vänsterextrema våldet skvallrar om ett underliggande problem inom svensk journalistik. SVT har konsekvent misslyckats med att skildra nazismens framväxt genom förmildrande formuleringar och ett ständigt behov av att ställa högerextremism i relation till våldsyttringar på den yttersta vänsterkanten.” Ska vara Kvällens inte Gårdagens.
    DM vill tala om NZs framväxt men det är flera saker som blandas om vartannat. Jag håller med om att en historisering av frågan vore på sin plats. Olika extrema våldsyttringar går ju dock att spåra långt tillbaka i Europa, 1800-talet med anarkisterna bombattacker mot tsaren i Ryssland exv.
    NZs historia anses börja efter freden i Versailles som en följd av politisk oro, hyperinflation och massarbetslöshet. Just socioekonomiska faktorers bakomliggande påverkan nämns aldrig. Idag anvnds nazism, fascism, rasism, antirasism mest som skällsord. Risken är att ordens innebörd urholkas.

  11. Milan Bily - 7 maj, 2014

    Det finns en skillnad mellan diktaturer på nazist- och vänsterkanten. Om man inte hade otur att leva under en paranoid och helt oberäknelig Stalin, kunde man under kommunistdiktaturer klara sig genom att låtsas vara diktaturens anhängare. Det är svårare att i en nazistisk diktatur låtsas vara ”arier” om man är jude eller svart. Fast det förekom polismördaren och nazisten Jackie Arklöf, som var en tämligen ”färgstark” person :-D Det är inte helt klart vad som skulle hända med en sådan efter hans kompisars Machtübernahme. Skulle han utnämnas till en hederssvensk eller skulle han skickas till ett koncentrationsläger?
    Annars anser jag att slumpen avgör om en våldsdyrkare hamnar i AFA, nazistparteti eller bland s k supportrar till någon fotbollslag, etc. Att ursäkta de ena och fördöma de andra är fånigt. (Fast vissa aktiviteter lämpar sig av någon anledning dåligt till att bruka våld. Jag har svårt att föreställa mig operaälskare som under ropet Carmen, Carmen ge sig på att misshandla anhängare av Madame Butterfly …:-)

  12. stettiner - 7 maj, 2014

    Låt mig får rida min gamla käpphäst igen.

    Malmö 2009. En demonstration under parollen ”Fred åt alla i Mellanöstern” angrips av nazister, socialister, islamister och kommunister (”vanligt folk” med Aftonbladets Petter Larssons formulering). Flaskor, knallskott och rop ”död åt judarna”, ”Heil Hitler” och ”Khaybar, Khaybar”* haglar. Demonstrationen skingras med våld, med benäget bistånd av Malmöpolisen. Det var inga 10 000 på Möllan dagen efter, som ville visa sin avsky mot våldet. Det var inga 16 000 i Kärrtorp, som ville stå upp för demokrati och mötesfrihet. Mathisens antirasister var tysta.

    Som efter 1939 -1941, när hammaren och skäran och hakkorset delade Europa mellan sig, har den (national)socialistiska alliansen från 2009 rämnat. Gårdagens kamrater, som jagade judar på Malmös gator, har vänt sig mot varandra. Förklara en gång till för mig, Mathisen, varför ska jag bry mig? Tror Du verkligen att det spelar någon roll för mig om det är nazisten eller antirasisten som vill se mig död?

    *Khaybar: platsen för arabisk massaker på judar, utförd av islams styrkor år 629.

  13. André - 7 maj, 2014

    Är Anders Behring Breivik höger eller vänster?

  14. Wadström - 7 maj, 2014

    Det finns bara ett sätt att betrakta detta våldsrättfärdigande, och det är som moralisk relativism. I artikeln påtalas problematiken med att högervåld bagatelliseras, samtidigt som ett stort antal medlemmar i Ung Vänster, i ett debattinlägg på Nyheter24 för bara några timmar sedan, hävdar sin rätt att använda våld mot fascister. Det är problematiskt på exakt samma sätt, eftersom det innebär en trivialisering av våld. Våld motiveras och rättfärdigas med politiska åskådningar.

    Jag har inte, och kommer aldrig någonsin att ha som uppsåt att bagatellisera nazistiskt våld, eller på något annat sätt förringa den våldsbild som nazism och fascism innebär. Men, att göra det till en tävling i vilken våldskultur som orsakat flest antal döda är oroande. Att fästa blicken vid en hotbild samtidigt som en annan hotbild missas tjänar ingenting till.

    Det som är mest vidrigt med detta rättfärdigande av vänstervåldet är hur det som beskrivs är en sanning med modifikation – ett väldigt selektivt urval av någonting som egentligen sträcker sig mycket längre. Antifascistiskt våld är självförsvar, är parollen. Sanningen är att AFA och Revolutionära Fronten har gjort sig skyldiga till så mycket mer än det. Jag har bekanta – liberaler – som blivit fullständigt sönderslagna av representanter från Revolutionära Fronten. Är liberalism fascism? Nej, snarare det diametralt motsatta. Har misshandeln motiverats med ”antifascistiskt självförsvar”? Nej, utan liberalismen har betraktats som ett hot mot arbetare, och det i sig rättfärdigar misshandel.

    Plötsligt så anser inte ens Revolutionära Fronten själva att det som de gör är antifascism, ej heller självförsvar, utan våldet grundar helt enkelt i politiska värderingar. Detta våld är alltså det ni försvarar just nu, ha det i åtanke.

  15. Daniel Agorander - 7 maj, 2014

    Artikelnförfattaren verkar vara helt ovetande om vad som pågår i vänstern. I slutklämmen basuneras att det fascistiska packet minsann inte bara angriper olikfärgade, utan även meningsmotståndare.

    Jag säger till det: ja, precis som AFA, RF och de där då? Tror artikelförfattaren att det bara är onda nazister som angrips av vänsterextremisterna i landet? Det är ju klen tröst för de två liberala partikamrater som blev misshandlade på vägen hem från en partiträff i Eskilstuna, och den tredje som i samband med detta mottog hotbrev till sin bostad. Innehållet var tydligt: sluta arbeta för liberal politik, annars blir det mer av det här.

    Normalt skulle detta vara en enkel polisiär fråga, men problemet är att den politiskt etablerade vänstern VÄGRAR ta ordentligt avstånd från dessa grupper. I stället skriver man artiklar som denna när Putin-TV för en gångs skull riktar strålkastaren vänsterut.

  16. André - 7 maj, 2014

    Vilken hopplös diskussion!

  17. Amanda - 8 maj, 2014

    ”“Extremism is so easy. You’ve got your position, and that’s it. It doesn’t take much thought. And when you go far enough to the right you meet the same idiots coming around from the left.”
    /Clint Eastwood

  18. Nils Cidh - 8 maj, 2014

    Daniel lyssnade uppenbar inte på programmet.
    Jan Josefsson var mycket tydlig i att i detta program var det vänsterns våld man koncentrerade sig på.
    Vänsterns våld är enorm lite skildrat. Högerns skriv det mycket om. Ta händelserna i Kärtorp som exempel. Där högg en vänsterperson som för övrigt är känd våldsverkare vid namn Joel en förvisso nynazist, två gånger i ryggen med en kniv och kallar det självförsvar. Hur då självförsvar? Backade nynassen på honom?
    Vänsterpartiets ungdomsförbund har demonstrerat för att Joel ska friges. Vänsterpartiet som tidigare hette kommunistpartiet har en lång historia med våld. I dag vill de framstå som demokratiska , men hur går det ihop med att försvara ett uppenbart mordförsök?
    Vänstervåld vill uppenbart många inom media och samhällsdebatten samt Daniel se som något gott. Medan högervåld är något ont.
    Min uppfattning i frågan är att våld från höger eller vänster är lika ont. SÄK måste koncentrera sig lika mycket på båda grupperna för båda är ett allvarligt hot mot demokratin, liksom Daniel och Vänsterpartiets ungdomsförbund är det som försvarar våldet från vänster.

    • sven-Göran - 8 maj, 2014

      Varför är de maskerade är de så fega att de gömmer sig då kan de lika bra gå hem.

    • Martin - 8 maj, 2014

      Vänsterpartiet som tidigare hette Sveriges Kommunistiska Parti har INTE en historia av våld bakom sig. Faktum är att partiet redan 1944 frångick tanken på att genom revolution tillskanska sig makten och därefter inrättade sig i den parlamentariska ordningen. Vänsterpartiet har ALDRIG propagerat för eller genomfört våld mot andra partier, varken i sin nuvarande form eller under tidigare beteckningar, utan har istället en tydligt pacifistisk hållning i alla frågor.

      Att det verkar finnas en del inom Vänsterpartiet som inte förmår se den fascistoida hållning AFA, RF och andra s k ‘autonoma’ visar är beklagligt men att det skulle finnas en allmän acceptans för våld inom Vänsterpartiet är faktiskt kvalificerat skitsnack från dig Nils.

      Ung Vänster verkar däremot ha reella problem men även de har ju tagit tag i det hela genom uteslutningar av personer som uttrycker åsikter som inte har stöd i förbundets stadgar.

      Vad gäller Kärrtorp så är det extremt tragiskt att det tillåts ske överhuvudtaget. Det enda positiva med att nazisterna tilläts angripa fredliga demonstranter var att polisens tafatta hållning gentemot dessa visades med tydlighet. Även om AFA/RF:s våld där var lika oacceptabelt som annars så vill man ju inte tänka på vad som hade hänt om de inte varit där och nazisterna kunnat gå lösa på pensionärer och barnfamiljer i den fredliga demonstrationen.

  19. Delerium - 8 maj, 2014

    Hur kan man rättfärdiga våld pga av någons åsikt?? Det betyder ju att jag kan ge mig på vem jag vill som inte tycker som
    som mig??? Och att man pratar att polisen skyddar SD?? Dom skyddar ju extrem vänster mot sig själva. Tycker dom står för
    för mkt bra extrem vänster. Men att ge sig på enskilda individer pga av deras åsikter är fruktansvärt fel. Däremot att stå upp mot makten och deras missbruk är jag helt på. Men alla har rätt till sin åsikt vare sig man gillar den eller ej. Och så länge man inte skadar någon så har man rätt till att uttrycka sig. Om man inte skulle attacker högern så hade polisen inte behövt skydda dom. Och hade vänster inte attackerat så mkt hade inte högern gjort det lika mkt heller. Och att försöka ändra folks åsikter
    åsikter med våld gör bara att det ni försöker bekämpa ökar istället. MAN KAN ALDRIG STRAFFA BORT ELLER SKRÄMA BORT MÄNNISKOR ÅSIKTER. Man måste få dom att förstå.

  20. Milan Bily - 8 maj, 2014

    Gårdagens Uppdrag granskning var verkligen deprimerande. I jämförelsen med den intervjuade rapparidioten var inbitna stalinister från förr i världen sanna humanister. De beklagade (eller åtminstone låtsades beklaga) diverse avskyvärda brott som ”råkade” ske under klasskampens gång och ursäktade dessa med att ”När man hugger ner en skog, då yr trädflisorna”. Den ”revolutionäre” rapparen brydde sig inte ens om att kommentera ”misstaget” med de två misshandlade slovakiska gästarbetare utan babblade samma pseudorevolutionära abstrakta fraser om och om.
    Men jag antar att även våldet mot utomstående uppfyller sitt syfte. Diverse gangsterorganisationer bedriver gärna även till synes meningslös våld när de etablerar sig för att skaffa sig ett starkt ”varumärke” så att även ett eventuellt överfall på en dagis skulle ge det önskade budskapet: Vi är kapabla av bokstavligen allt.

  21. Martin - 8 maj, 2014

    Vidrigt skrivet. På sätt och vis är det bra att det klargörs hur vänstern spårat ur till en otäck sekt, vars akademiker ser det som sin roll att relativisera motbjudande våldshandlingar. Kanske att det någonstans i ruinerna av den humanistiska vänstern finns en eller annan som kan dra i bromsen (Janne?), och det här är väl sista chansen. Om man läser förundersökningarna mot Revolutionära Fronten står en sak helt klar: man pysslar inte med självförsvar, och man tror sig inte pyssla med självförsvar.

    Samtidigt som extremhögern avsvär sig våldet i allt högre utsträckning (det är väl bara Svenska Motståndsrörelsen som har en ”ambivalent” hållning numera), utnyttjar vänstern sitt försvagade men ännu betydande inflytande till att försvara hulliganer som misshandlar kvinnor (och män) och kastar in tårgas hos sovande småbarn. Än en gång: VIDRIGT. Men Jimmie Åkesson är nog glad, ett tackkort från SD-kansliet till Arena och DN:s kultursida kan nog vara på sin plats.

  22. Mart - 8 maj, 2014

    Bara en sådan sak som att utnyttja Kärrtorp till att försöka köpa sig rätten att agera medborgargarde, istället för att sätta stopp för våldsspiralen en gång för alla, visar bara hur vi har sunkat ihop som politisk rörelse. Och tro inte att den höger som spelar roll – den nyliberala högern – kommer att försitta chansen att använda det här för att marginalisera oss tills vi har lika mycket att säga till om som nazisterna. Jag blir så förbannad att jag knappt kan koncentrera mig. Dårar!

  23. Dr. Thomas Jackson - 8 maj, 2014

    Jag noterar att det är många antisvenskar bland svenskarna som uttalar sig här. Jag noterar också att Janne Josefsson offentligt får dementera påståenden att han är nazist. Jag noterar Ametist Azerdogan (eller vad var henne namn som kallade Josefsson nazist) får också förtydliga sig offentligti media.
    Jag drar slutsatsen att de enda som yttrandefriheten gäller i Sverige är de som av det journalistiska etablissemanget ses som journalister eller godkänns av journalister.

    Den svenska journalistkåren har undergrävt demokratin i Sverige under drygt 40år, sedan 1968, men de fattar det icke (jo, några gör det). Sveriges journalister är propagandister och inget annat. När jag hade påtalat om s.k. malingering by proxy övergrepp som asylsökande vuxna gör mot sina barn blev jag av en medioker journalist, Gellert Tamas, kallad nazist – för att jag skyddar flyktingbarn. Personligen ser jag svenska journalister som ett avskum. Det har gott alldeles för långt i Sverige idag, the point of no retrun överskreds år 2005, det kommer att bli en tilltagande insikt. Skönt att bo utomlands.

  24. Ivica S Maric - 8 maj, 2014

    En riktigt dålig text, kommer troligen att överta titeln sämsta texten publicerad på Arena. Att Uppdrag Gransknings episod som texten angriper är medioker går inte att ta miste på men då är det helt andra anledningar än den här texten tar upp. De riktiga anledningarna kan man bl.a. hitta i Martin Aagårds analys i Aftonbladet här: http://www.aftonbladet.se/kultur/aagard/article18843477.ab
    Daniel Mathisens verk å andra sidan är inget annat än löjlig försvar av meningslöst våld utförd av ett gäng vänsternfundamentalistiska skitstövlar…
    Så patetiskt…

  25. Peter Ehrn - 8 maj, 2014

    Börjar bli sjukt tröttsamt att höra vänstergökar tala om vad som är rätt och fel.

  26. Elisa N - 8 maj, 2014

    Ni i kommentarsfälten; Ni har alla rätt! Det är inge skillnad på höger, vänster våld, djurrättsgrupper eller demokrater för den delen. Mänskligheten använder våld för att genomföra sin ordning bestämd av tankar. Oftast kommer dessa tankar från eliten. Vi lever dagligen i detta utförande av våld, alla inavationskrig utförada av vår största demokrati USA är mycket blodiga och våldsamma. Våldet drabbad grekerna när de motsätter sig politikerna är hård och blodig (de har nu en utav världsbanken utsett president by the way), eller engelsmän, irländare, portuguiser o spaniorer. Ni har rätt det är ingen skillnad på racism, fascism, arbetarnas kamp, djurens rättigheter, ekonomisk krigsföring. Allt är samma och samma är allt. Mvh George Orwell 1984.

  27. Rödräven - 9 maj, 2014

    Vänstern är arga för att deras bästis media för en gångs skull kritiserar deras galenskaper, i det här fallet en galenskap som är ren ondska. Knappast förvånande. Men ni behöver inte vara rädda, JJ är bara en person, hur mycket skada – hur många sanningar – kan han egentligen sprida? I princip ingenting. Det är nästan så att man kan fundera på ifall JJ inte är något annat än en kontrollerad opposition. Förmodligen är det väl dock inte så, ni vill nog inte ha någon opposition alls.





Genom att posta din kommentar accepterar du våra regler för kommentarer.

SKATTESMÄLLEN: 20 kronor – per år

Blogg › Regeringen höjer skatten med 1 krona och 66 öre i månaden för dem som har en månadslön på över 37 700 kronor. Så här drabbas du av den röda skattechocken – Dagens Arena har hela listan. 0Inga delningar

Socialliberalism förpliktigar, Birgitta Ohlsson

Ledare › Det stormar i Liberalerna. Under den gångna veckan har den gamla konflikten mellan de så kallade socialliberalerna och kravliberalerna i partiet blossat upp inför öppen ridå. 0Inga delningar

Så tycker facken om budgeten

Nyhet › Facken applåderar förbättringarna i a-kassan och satsningarna på arbetsmiljön. Men flera av fackförbunden efterlyser mer utbildningssatsningar. 0Inga delningar

Hörde någon ordet fördelningspolitik?

Ledare › Om regeringen på allvar vill bekämpa ojämlikheten i samhället kan den inte bortse från skatterna. 0Inga delningar

Skolmiljoner brinner inne – 16 600 lärare går miste om lönelyft

Nyhet › 600 miljoner av det statliga lönelyftets tre miljarder kronor kommer inte att delas ut i år. Över 16 000 lärare går miste om en månatlig lönehöjning på 3 000 kronor. 0Inga delningar

22 av 22 remissinstanser sågar regeringens nya migrationspolitik

Nyhet › Alla 22 instanser som hittills lämnat in remissvar på regeringens nya migrationspolitiska förslag sågar det vid fotknölarna. 5275facebook: 5275

PODD | FN:s migrationsmöte – vad ledare gör för en selfie med Obama

Blogg › Under två dagar kommer världens ledare samlas för två möten om migration och människor som flyr. Vad kommer de komma fram till och kan vi hoppas på en riktig förändring? 0Inga delningar

Mattias Goldmann: Så historisk är regeringens miljöbudget

Debatt › Bakom de stolta orden finns delar att vara stolt över, men också delar där regeringen slöat, duttar eller lurar sig själv – här är budgetens tio inriktningar, skriver Fores vd. 0Inga delningar

»Får vi inga pengar från kunden får du ingen lön«

Nyhet › Egenanställningsföretagen marknadsför sin verksamhet som »enkel och trygg«. Men enligt facket råder stor osäkerhet kring de anställdas villkor och i värsta fall blir man helt utan lön. 21facebook: 21

Så har rasistsajterna rasat i sociala medier

Nyhet › Spridningen av material från hatsajter har minskat med nära 75 procent det senaste halvåret. 518facebook: 518

Läkare: Förlossningsskador skandalöst dåligt undersökt

Nyhet › Bristningar drabbar upp till 60 procent av alla föderskor. Enligt Socialstyrelsen ger skadorna sällan problem. Nu stöter myndigheten på motstånd – forskare pekar på omfattande kunskapsluckor. 566facebook: 566

Sverige sämst i klassen – här ökar klyftorna som mest

Nyhet › Skillnaden mellan fattiga och rika ökar mer i Sverige än i något annat OECD-land, visar ny rapport från LO. 1591facebook: 1591

Så driver assistansbolagen upp vinsterna

Nyhet › Med hjälp av jurister kan privata bolag driva upp antalet assistanstimmar – och därmed vinsterna. »Lagen sätter få gränser för vad man kan få« säger Cecilia Eek, Försäkringskassan. 68facebook: 68

MP-kongress 2016

Mårten Roslund

MP fortsatt splittrat i bostadspolitiken

Nyhet › »Migrationslagarna ska bli så kortvariga som möjligt. Då blir det väldigt motsägelsefullt att gå fram med hårdare regler för bostadsbyggande«, säger Grön Ungdoms språkrör Mårten Roslund.  2facebook: 2

Anders Wallner

Wallner gav känga till Eriksson

Nyhet › Den avgående partisekreteraren Anders Wallner hyllade Miljöpartiets öppenhet under sitt tal på kongressen – och gav en känga till tidigare språkröret Peter Eriksson. 4facebook: 4

mp kongress

Bra stämning på MP-kongress

Nyhet › Trots kris och avgående språkrör är stämningen god på Miljöpartiets kongress. Det tycker de ombud som Dagens Arena har pratat med. 47facebook: 47

»Krisen får inte definiera oss«
»Finns inget stöd för flyktingamnesti«
 

Dagens Arena i Strasbourg

shekarabi ulvskog

Ulvskog: Gör Shekarabi (S) till bostads- och samhällsbyggarminister

Nyhet › S-toppen Marita Ulvskog vill se en uppdaterad bostadsministerpost. Civilminister Ardalan Shekarabi är en kandidat. Dessutom ser hon utrymme för omgörning i utbildningsdepartementet. 40facebook: 40

Wikstrom eu liberlarerna

Hon ska ena Ungern och Sverige i flyktingfrågan

Intervju › Sist EU försökte få till stånd en gemensam flyktingpolitik tog det 13 år. Resultatet blev den i dag så kritiserade Dublinförordningen. Nu är åter det dags. Europaparlamentet har lagt makten i Cecilia Wikströms (L) händer. 55facebook: 55

marita jens

»Nya Dublinreglerna enbart kosmetika«

Nyhet › Den socialdemokratiska gruppen i Europaparlamentet sågar EU-kommissionens förslag om nya asylregler – men ser potential i straffavgiften för de länder som vägrar ta emot flyktingar. 6facebook: 6

 

Arbetsmiljö

Foto: Mikael Gustavsen. Arbetsmiljöverket

Pausa lönefrågan, ta tag i lärarnas arbetsmiljö

Blogg › Arbetsmiljöverket bör hota skolor med vite när arbetsgivarna inte tar sitt arbetsmiljöansvar. 0Inga delningar

citatfacebook

Socialsekreterare hängs ut som pedofiler och barnkidnappare på nätet

Nyhet › Socialsekreterare hängs ut med namn och bild på Facebook och beskrivs som barnkidnappare, alkoholister och häxor. »Hur ska man våga arbeta i det här yrket om man blir uthängd som privatperson?«, säger Lena Säljö, socialtjänstchef.  317facebook: 317

Bild: Kartläggning socialsekreterare 2016, Akademikerförbundet SSR/Novus.

Hoten mot socialsekreterare ökar – men få hot anmäls

Nyhet › Var fjärde socialsekreterare har blivit utsatt för hot och våld i arbetet. Men endast en bråkdel anmäls. »Man tvingas lägga det som inträffat bakom sig«, säger Eva Karsten, Arbetsmiljöverket. 27facebook: 27

Vård och omsorg värst i klassen
»Skyddsombuden har tappat tilltron till Arbetsmiljöverket«
 

Tema: Stafettläkare

Foto: Flickr/ HCC Public Information Office

Trots varning om usla villkor – fler landsting anlitar Orange

Nyhet › »Om vi skulle hyra in en snickare skulle man ju inte ställt frågan om hur avtalet med deras arbetsgivare ser ut«, säger Fredrik Larsson (M), ordförande i landstingsstyrelsen i Värmland. 53facebook: 53

Bild: Flickr/ COD Newsroom

Vårdförbundet varnar: Undermåliga villkor för utländska hyrsjuksköterskor

Nyhet › Norge ratar bemanningsföretaget Orange. I Sverige kringgår företaget landstingens krav på kollektivavtalsenliga villkor – utländska hyrsjuksköterskor vittnar om lägre löner. 79facebook: 79

Bild: Flickr/ COD Newsroom

Hyrläkare vanligare i utsatta områden – vårdkvaliteten äventyras

Nyhet › Flera vårdcentraler i Stockholms län bemannas av hyrläkare i så hög utsträckning att vårdkvaliteten försämras. Samtliga ligger i utsatta områden med höga ohälsotal. 45facebook: 45

Civilministern: Landstingen bör ställa krav på bemanningsföretagen
Stafettläkarna även ett problem i storstadsregionerna
 

Balkanrutten

Bild: Flcikr/International Federation of Red Cross and Red Crescent Society

EU skickar nödhjälp till Grekland

Nyhet › EU-kommissionen föreslår att 700 miljoner euro ska ges till nödhjälp i Grekland, på Balkan och EU-länder utmed Balkanrutten.  12facebook: 12

Matkö i Idomeni, Grekland. Bild: Johanna Senneby

Tusk: Sätt flyktingar i förvar i 18 månader

Nyhet › I en intervju med the Guardian avfärdar Europeiska rådets ordförande Donald Tusk den officiella statistiken över flyktingars ursprung och beskriver Merkels politik som farlig. 10facebook: 10

malin och anna eu

”Plötsligt är det som att det inte finns några flyktingar”

Nyhet › I skuggan av kriget mot terrorismen bryter länderna utmed Balkanrutten mot asylrätten. Europaparlamentarikerna Anna Hedh (S) och Malin Björk (V) är mycket kritiska. 170facebook: 170

Strandade flyktingar syr igen sina munnar i protest
Balkan sorterar flyktingar – hundratals lämnade i ingenmansland
 

Redaktionen


Johanna Senneby

Expert sågar M-förslag om asylsökandes rätt till juridisk rådgivning

Moderaterna vill begränsa asylsökandes rätt till offentligt biträde. »Det kan leda till att människor som har asylskäl inte får asyl«, varnar Erica Molin, generalsekreterare Rådgivningsbyrån. 0Inga delningar

»Inhuman behandling av ensamkommande barn«

Intern S-strid om migrationspolitiken trappas upp


hannafinmo

Flyktingar och sjuka får betala för moderaternas budgetbalans

Moderaterna i regeringsställning lånade årligen för att kunna sänka skatten. Men i opposition får flyktingar och sjuka ta smällen för att klara siffrorna. 0Inga delningar

Säger verkligen facken ja till höjd pensionsålder?

Hörde någon ordet fördelningspolitik?


Vesna Prekopic

Polisen behövs, men jämlikhet behövs mer

Att sätta in fler poliser för att förhindra bilbränder är nödvändigt. Men det viktigaste kommer alltid att vara arbetet för att skapa ett jämlikt samhälle. 0Inga delningar

Björklund på farlig populistisk väg

Fega inte ur – förbjud vinster i skolan helt


Anna de Lima Fagerlind

Läkare kräver etisk analys av åldersbestämmande

Trots varningar och otillräckligt forskningsunderlag – Rättsmedicinalverket ska snart börja åldersbestämma ensamkommande... 17facebook: 17

Ramberg rasar mot skattetopparna: »Vänskapskorruption«

»Liberalernas förslag vore döden för taxi«


Kitty Ehn

Vad innebär det att vara värd för Nato?

Den 25 maj kommer riksdagen att rösta om värdlandsavtalet med militäralliansen Nato. Både kritiker och förespråkare menar att Sveriges säkerhet står på spel. 44facebook: 44

En hälsning betyder inte att du är islamist

Som om högern bryr sig om företag


Amanda Lindholm

Hård press på tjejjourer under julhelgerna

Socialtjänsten och andra samhällsfunktioner som vanligtvis finns för kvinnor och unga som utsätts för våld stängs under julhelgerna... 149facebook: 149

Regeringen tog bort Migrationsverkets ansvar för krisberedskap

Lagen om ID-kontrollen antogs


Fredrik Adolfsson

Förskolan på väg mot skilda världar

I en ny rapport om förskolan framkommer skillnader mellan privata utförare och kommunala. ”Vi är på väg mot skilda världar” säger Annelie Nordström, ordförande för fackförbundet Kommunal som har gjort undersökningen... 20twitter: 20

”Det är Moderaterna som har problem att finansiera budgeten”

Vårdval Stockholm ökar klasskillnaderna

  • Arena_banner_nyhetsbrev
    pengaropolitik