Med anledning av artikeln på DN-debatt, där S lanseras som framtidspartiet, måste några synpunkter framföras. Ni talar nämligen om det största förnyelsearbetet på 20 år. Det är en ambition som förpliktigar.

Ert initiativ bör välkomnas. Ett skämt när den amerikanska politiska kartan visas är att S motsvarar Republikanerna. Den röda färgen lyser starkt i områden där befolkningen minskar, men är svag i tillväxtregioner där trender sätts – såväl i USA som i Sverige.

Ni vill ändra på det med en inriktning på innovation och forskning, kombinerat med mindre skolklasser. Utmärkt! Glöm inte klimatet samt att politisera jämställdhetsfrågan när ni ändå håller på.

Men det finns omständigheter som reser frågor. I debattartikeln upprepar ni ett löfte från 2009: Att var fjärde kandidat ska vara under 35 år. Därefter tillsatte ert Förtroenderåd en valberedning med en medelålder på 50 år – utan en enda person under 35. Det var ingen vidare nystart.

Att ni inte har återhämtat er efter perioden med Juholt, då flera personer med så kallad invandrarbakgrund försvann från ledande positioner, är ännu mer alarmerande. Bland den nämnda valberedningens tio ordinarie ledamöter finns ingen med utomnordisk bakgrund.

De ombud som S i Stockholm och Göteborg har utsett till vårens partikongress skulle rent visuellt passa utmärkt på ett republikanskt partikonvent. Från Sveriges två största städer skickas 35 ombud. Men delegationerna saknar personer med utomnordisk bakgrund – trots den betydande mångfalden i dessa städer.

På partikongressen ska ombuden anta ett nytt partiprogram och ett remissförslag diskuteras just nu inom S. Den programkommission som har tagit fram förslaget och styr arbetet med det nya partiprogrammet består av 12 personer. Ingen har utomnordisk bakgrund, om vi bortser från Pär Nuders estniska rötter. Alla är över 35 år, förutom den biträdande sekreteraren.

I DN-artikeln skriver ni om ”moderniserade rekryteringsprocesser”, ”nya kompetensprofiler” och att partiet ska öppnas upp. De exempel som redovisas ovan påvisar avgrunden mellan ord på DN-debatt och de diskriminerande strukturer som även finns i ett socialdemokratiskt parti.

Vidare har ni äntligen utsett en biträdande partisekreterare med tung facklig bakgrund. Varför inte utse ytterligare en biträdande partisekreterare som kan ge arbetet med EU-frågor och internationell solidaritet en efterlängtad nytändning? Då kan ni samtidigt addera en person med utomnordisk bakgrund till den yttersta partiledningen.

Ett sista råd, eftersom ert initiativ verkligen bör välkomnas, är att ni inte ska underskatta hur lång tid ett förnyelsearbete tar innan ett parti verkligen förändras i grunden. De senaste åren har vi sett för många flyktiga budskap om att ni inte kan vänta på ett möjligheternas land dit alla ska med, där det har varit tillväxt sedan 1889 och alla är supportrar som gör tummen upp.

Lyckönskningar,

Eric Sundström, chefredaktör Dagens Arena