Klimatpolitik Den tyska nioeurobiljetten som gäller för all regional- och all lokaltrafik i landet under sommarmånaderna är ett sätt för regeringen att ge ett klimatsmart alternativ för att resa när bensinpriset är rekordhögt. Sverige borde följa tyskarnas exempel. Det skriver Jonas Sjöstedt.

Det är junimorgon på Münchens stora centralstation. Tågen som kommer till och lämnar stationen är ofta fullsatta, det gäller inte minst de många regionaltågen. Jag och barnen ska åka med ett av dem, till Prag. Till den tjeckiska gränsen åker vi på våra biljetter som kostar nio euro, knappt 100 svenska kronor. På samma biljett kan vi åka hur mycket vi vill på regionaltåg över hela landet, på tunnelbana, S-bahn och bussar i lokaltrafiken i en hel månad. Det är otroligt förmånligt, inte undra på att tågen är fullsatta. Många har cyklar med sig och ser ut att vara på väg ut på en sommarutflykt.

Den tyska nioeurobiljetten kan köpas under sommarmånaderna juni, juli, augusti och är ett sätt för regeringen att ge ett klimatsmart alternativ för att resa när bensinpriset är rekordhögt. Biljetten blev en omedelbar succé, snart hade en stor del av tyskarna, och många besökare i landet som vi, köpt sina biljetter. Efter en vecka hade nästan var tredje vuxen tysk köpt en biljett för nio euro.

Vi vet att kvinnor och låginkomsttagare åker mer kollektivtrafik än män och höginkomsttagare, därför är billiga biljetter också bra fördelningspolitik.

Biljetten har blivit en snackis. Den gäller inte på snabbtågen och den vanliga fjärrtrafiken, men med regionaltågen kan man resa över hela Tyskland. Plötsligt är det nästan gratis att att åka till Östersjökusten, Berlin eller Alperna över helgen eller på semestern, det är nu något som även den med riktigt låg inkomst kan göra. Det har också skapat en debatt om klass, ska ungdomar i sandaler och med tält invadera de stränder på ön Sylt där de rika semestrar? Vi vet att kvinnor och låginkomsttagare åker mer kollektivtrafik än män och höginkomsttagare, därför är billiga biljetter också bra fördelningspolitik.

För vanliga pendlare som arbetar innebär biljetten att kostnaderna för resorna har minskat drastiskt i en tid då inflationen tar fart och priserna stiger på många livsnödvändiga saker. Helt utan problem har det inte varit, en del tåg har varit överfulla och extratåg har satts in på några sträckor. Men det visar snarare vilken succé biljetten är.

Med tysk grundlighet har man mätt vilka det är som reser med den billiga sommarbiljetten. Antalet helt nya resor är ganska lågt, drygt 10 procent. Knappt hälften av de resande har köpt den billiga biljetten istället för andra biljetter i kollektivtrafiken. Men drygt 40 procent har valt tåget istället för att resa på annat vis, hälften av den gruppen har valt bort att åka bil. Det blir en betydande klimatvinst.

Kollektivtrafik är i stort sett alltid subventionerad, samhällsnytta och klimatnytta gör att det är viktigt att folk kan åka buss och tåg till jobb och studier. I Sverige subventioneras kollektivtrafiken med mellan 44 och 80 procent. Om priserna är lägre reser fler. Med avgiftsfri kollektivtrafik ökar resandet rejält, det visar erfarenheten såväl från svenska städer som Avesta och Kiruna som från en rad städer och länder runt om i Europa från Tallinn till Luxemburg.

På sommaren reser färre med kollektivtrafik när skolor och universitet stänger och många går på semester. Bussar och regionaltåg går ofta halvtomma. Det är ett dåligt sätt att nyttja de stora investeringar som gjorts. Samtidigt har bensinpriserna stigit kraftigt, många som idag tar bilen skulle istället kunna åka med kollektivtrafiken. Den tyska nioeurobiljetten visar att lägre priser kan få fler nya resenärer att hitta kollektivtrafiken.

Hur skulle en svensk motsvarighet se ut om vi gjorde samma sak som Tyskland? Förslagsvis skulle vi kunna resa över hela Sverige för en hundralapp med alla regionaltåg och all lokaltrafik i en månad mellan 15 juni och 15 augusti. Regionaltågen som Norrtåg, Mälartåg, Västtåg och Pågatågen går över hela landet från Kiruna och Haparanda till Simrishamn och Ystad. Ofta kan du ta cykeln på tåget. Med regionernas bussar kan du resa till havet, vandringsleder och stränderna. Biljetten skulle inte gälla på fjärrtågen som ofta ändå är fullsatta på sommaren.

Fördelarna med en svensk hundralappsbiljett på sommaren är uppenbara. Vi gör det enklare, mer attraktivt och billigare att turista i vårt land både för oss som bor här och för besökare. Tåg och bussar som nu går halvtomma kan fyllas med resenärer. Klimateffekten kan bli god när fler ställer bilen och förhoppningsvis ser fler att de kan åka kollektivt även andra tider på året. Dessutom är det bra fördelningspolitik när låginkomsttagare gynnas mest.

Visst kostar det en del, men precis som i Tyskland bör staten ta notan. Idag bävar folk för kostnaden när de stannar för att tanka bilen. Om folk främst förknippar klimatpolitiken med höga bensinpriser så är det inte konstigt att den blir impopulär. Vi borde vi göra fler reformer för klimatet som folk samtidigt har direkt ekonomisk nytta av. 

Låt oss införa 100-lappsbiljetten för resor över hela Sverige nästa sommar!