
Vi måsta ställa om, ändå fortsätter vi handla.
Vi vet så mycket om hur dagens överkonsumtion skadar vår planet. Ändå jagar vi nästa fynd som om framtiden inte angår oss.
- I Sverige konsumerar vi kläder som om vi vore en befolkning på 30–40 miljoner. Vi är drygt 10 miljoner.
- Det finns kläder producerade för sex generationer framåt. Vi kunde stänga klädfabrikerna i 100 år och ändå ha kläder att använda.
- Den genomsnittlige konsumenten har redan 10 000 saker hemma. Varav 80 procent sägs användas mindre än 3 gånger om året.
- Jordens förnybara resurser tog slut redan i somras. Om svensk konsumtion var den globala normen, tog de slut redan i april.
Svenska konsumenter fortsätter att handla, trots att vi vet att både producenter och konsumenter behöver ställa om för att bromsa de stora klimatkriser som jorden står inför. För att inte tala om de sociala konsekvenserna i jakten på mer och billigare råmaterial och arbetskraft. För de allra flesta konsumenter handlar det inte om brist på kunskap eller en svag ekonomi. De som handlar mest på Black Week är nämligen medelinkomsttagare som gör planerade eller spontana inköp i kategorier som mode och teknik.
Dopaminkicken från ett köp varar knappt till dess att en nyinköpt vara hunnit landa innanför dörren hemma. Den avtar inom minuter till någon timme, medan effekterna av resursförbrukning, utsläpp och avfall bidrar till en långsiktig påfrestning på planeten. Det är uppenbart att vår konsumtionslust inte backar när vi möts av fakta.
Därför vill vi upplysa om vad du vinner när du väljer att avstå köphetsens stora högtid. Forskning visar att positiva bilder om hur livet i och efter omställningen ser ut har kraft att förändra normer och beteenden. Ju tydligare vision desto lättare kommer skiftet att vara. Vi behöver alltså, på alla nivåer, prata mycket mer om det samhälle och den konsumtionskultur vi vill skapa och leva i.
Därför bjuder vi på 7 insikter om hållbar konsumtion, som kan inspirera till dessa samtal:
- Mindre emotionell belastning
Att inte behöva ta ställning till mängder av erbjudanden gör att du slipper den gnagande känslan av att ”gå miste” om någon ny trend. Känslor som beslutsångest, ånger och oordning minskar ju färre impulsköp som görs. - Ökad livskvalitet och välbefinnande
Mindre fokus på ägande och konsumtion kan minska stress och öka känslan av frihet när konsumtion inte längre styr tillfredsställelse. Färre onödiga saker i hemmet ökar känslan av lugn och ro. - Stärkt självkontroll och självkänsla
Att stå emot impulsköp stärker känslan av kontroll och att agera medvetet hållbart kan öka självkänslan. - En känsla av mening och sammanhang
Att göra val som gynnar samhället och miljön ger en känsla av att bidra till något större. Du är en del av den här planeten och tar ansvar därefter. - Mer pengar över
En självklarhet, men vi säger det ändå. Du gör inte av med pengar på saker som du egentligen inte behöver, eller pengar som du inte har. Att handla cirkulärt är ofta billigare än nytt och du kan öka i kvalitet utan att öka i kostnader. Det är ekonomiskt smart, ibland till och med gratis, att konsumera hållbart. - Ökad kreativitet och nya kunskaper
Att tänka cirkulärt kräver nya sätt att lösa behov och det stimulerar kreativitet. Du får upptäcka alternativa sätt att lösa tidigare konsumtionsbehov – som att laga, låna, hyra, handla begagnat eller skapa själv. Det kan leda till personlig utveckling och personlig stil. - Sociala vinster
Cirkulär konsumtion och delningsekonomi leder till nya möten och kan skapa oväntade sociala kontakter och gemenskaper. Det kan bidra till att stärka gemenskapen i trapphuset eller leda till nya vänskaper i second hand-butiken.
Att avstå från onödiga och impulsiva inköp under Black Week är inte bara ett nej till överkonsumtion – det är ett ja till något större. Ja till ett liv med mer mening, mindre stress och större gemenskap. Till att vara en del av lösningen, snarare än problemet. När du väljer hållbar konsumtion väljer du framtidens samhälle där resurser räcker, relationer stärks och livskvalitet inte mäts i antal prylar.
Cathrine Kylesten, hållbarhetschef Erikshjälpen Second Hand
Brian Kelly, generalsekreterare Artikel2
Maria Soxbo, medgrundare Klimatklubben
Jenny Widmark, hållbarhetschef Luleå Miljöresurs
Helena Byman, ordförande Medveten Konsumtion
Louise Wintzell, framtidens textilstrateg
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.
