Blir det en vit jul hotar tågkaos i år igen. ”Operatörerna är bättre förberedda i år, men bristerna finns framför allt i infrastrukturen”, säger Janne Rudén, förbundsordförande Seko.

Tågkaos har präglat de senaste årens vintrar. Nu är julen snart här. Många kommer på nytt att sitta på tåg på väg mot nära och kära. För att sätta stopp för nya haverier på järnvägen har Trafikverket i år fått 800 miljoner kronor extra för drift och underhåll.

Men flera av de bedömare som Dagens Arena har talat med vittnar om att brister i underhållet av järnvägsnätet kommer innebära nytt tågkrångel.
– Operatörerna är i år bättre förberedda och har dragit erfarenhet av tidigare vintrar. Men bristerna finns framför allt i infrastrukturen, och när den fallerar då kommer det också att innebära kraftiga förseningar, säger Janne Rudén, fackförbundsordförande på Seko.

Janne Rudén säger att varje omslag i vädret, snö, storm eller kraftig kyla, kommer att innebära nya problem.
– Redan nu dras tågtrafiken med förseningar. Det är i sig inte är märkligt med tanke på att det råder sådana stora brister i infrastrukturen, säger han.

Ulf Adelsohn, tidigare SJ-ordförande som fick sparken från sitt uppdrag efter att ha kritiserat regeringen för att ha misskött järnvägen, är inne på samma spår.
– Tågtrafiken kommer att fungera bättre än i fjol, med bättre information och service. Men vi har Europas sämst underhållna järnväg, och det tar tid att bygga bort det. Att SJ har varit en lekstuga för okunniga politiker i 25 är något som vi får lida för nu, säger han.

Avregleringen öppnar för mer kaos
Samtidigt som det lackar mot jul genomfördes på söndagen den sista avregleringen av persontrafiken på den svenska järnvägen. Nu är det fritt fram för olika tågbolag att konkurrera om spåren.

Ulf Adelsohn varnar för att avregleringen i sig kommer att ge problem för resenärerna. Resenärerna kommer att få betala extra när de måste byta mellan olika bolag, eller drabbas av att ett tågbolag inte inväntar ett försenat tåg från konkurrerande bolag.
– Ju fler aktörer vi får, desto sämre blir det. Det kommer att bli en sådan oreda att man kommer att komma fram till att man måste förstatliga järnvägen igen. Vi är på väg dit. Men det måste bli sämre innan det blir bättre, säger den före detta moderatledaren Ulf Adelsohn.

Den dåligt fungerande svenska järnvägen har redan fått bolag att lämna Sverige. I november gav norska statens Cargonet besked om att företaget lämnar Sverige eftersom lönsamheten är för dålig. I stället kommer ytterligare 300 lastbilar att varje dag trafikera svenska vägar.
– Tusentals lastbilar kommer att frakta gods längs vägar i stället för med tåg. Där har du ett tydligt resultat av avregleringen, från dag ett, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.

– Förra året gav ministern råd till resenärer som skulle resa kring julhelgerna att de skulle ta med sig termos och filt. När hon fick frågan om var de som inte kom fram till sina nära och kära skulle fira jul någonstans, svarade hon att de kunde fira jul en annan dag. Det tycker jag tyder på att ministern inte var säker på att tågen skulle gå i tid. Jag har inga skäl att avvika från ministerns syn på järnvägen den här vintern heller, fortsätter Ygeman.

Drabbar dem som jobbar på tågen
De som kommer att få ta emot ilskan över att tågen inte går i tid är Janne Rudéns Seko-medlemmar.
– I och med att det kan komma att bli trängre på spåren så innebär det också att risken för störningar ökar. Det är just i de situationerna, när resenärerna blir frustrerade, som våra medlemmar råkar mest illa ut. Deras arbetsmiljö går knappast mot ljusare tider. Risken är att det blir tvärt om, säger Rudén.

Artikeln författad av:
Yonna Waltersson
Magnus Åsblad