Bild: Peter Knutson och freddie boy

GRANSKNING. Förstudie om tunnelbana till Nacka skjuts på framtiden efter borgerligt nej i Stockholms landstingsfullmäktige. Anledningen uppges vara att idéstudien ännu inte är klar. Men det är den visst, visar Dagens Arenas granskning.

Den borgerliga majoriteten röstade i dag ner Socialdemokraternas motion i landstingsfullmäktige att inleda en förstudie om utbyggnad av tunnelbanan till Nacka. Motivet till beslutet är att majoriteten först vill invänta färdigställandet av en ”idéstudie” som ska utreda olika kollektivtrafiklösningar för den delen av staden.
– De hävdar att idéstudien ännu inte är klar, men jag vet att den är klar. Det här är bara ett svepskäl för att rösta ner vår motion och förhala en utbyggnad av tunnelbanan, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd i trafiknämnden.

Så sent som för tre veckor sedan fanns idéstudien med på en preliminär dagordning för tisdagens trafiknämnd som Dagens Arena tagit del av. Men den punkten hade sedan utan förklaring försvunnit när de färdiga handlingarna skickades ut för tio dagar sedan. Enligt Erika Ullberg nämndes inget om att punkten skulle utebli på trafiknämndens presidiemöte för tre veckor sedan. Där är hon en av tre ledamöter tillsammans med Christer G Wennerholm (M) och Lennart Rohdin (FP).
– Moderaterna har valt att lyfta bort den på eget bevåg. Det är enda förklaringen. Jag är säker på att tjänstemännen är klara i tid, säger Erika Ullberg.

Studien är klar
Konsulten som tagit fram idéstudien, Bo Svedlund, vill inte svara på några frågor utan hänvisar till Gunilla Glantz, planeringschef på SL. Hon bekräftar att studien visst är klar.
– Ja, alltså vi har lämnat den till politikerna. Nu håller de på med en beredning. Jag är inte säker på när den kommer upp till beslut, säger hon.

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) vill inte svara på Dagens Arenas frågor om idéstudien. I stället får vi prata med hans pressekreterare Sebastian Tham. På frågan varför idéstudien inte längre fanns med som en punkt på tisdagens sammanträde med trafiknämnden svarar han så här:
– Det är för att vi håller på med politisk beredning helt enkelt. När det är färdigt så kommer vi att presentera den.

Vad innebär politisk beredning?
– Att vi politiskt tittar på vad vi drar för analys av själva studien och hur vi ska fortsätta.

Varför dröjer den?
– Hela ostsektorn är en komplicerad fråga. Det gäller att vi gör det här ordentligt.

Men är idéstudien klar?
– Beredningen är inte färdig.

Men själva studien, är den klar?
– Ja, och så håller vi på med beredningen. Har du några fler frågor?

Starkt tunnelbanemotstånd
Erika Ullberg tycker att förfarandet är minst sagt märkligt. Redan den 10 januari fick trafiknämnden en muntlig dragning av idéstudien och den artonde januari medverkade Bo Svedlund på Socialdemokraternas seminarium om utbyggnad av tunnelbanan. Idéstudien uppgavs redan då vara färdig.
– Det finns ett väldigt starkt tunnelbanemotstånd inom Moderaterna. Jag vill inte spekulera i varför. Men jag ser ju samtidigt hur spårvagnsplanerna för innerstaden som beräknas kosta 40 miljarder kronor har fått gräddfil. Det kräver naturligtvis resurser. Idéstudien är också positiv till en tunnelbaneutbyggnad. Det kan ju också ha med saken att göra, säger hon.