
Socialförsäkringar Ett återkrav från Försäkringskassan kan slå hårt mot ett hushålls ekonomi. Nu visar en granskning av Inspektionen för socialförsäkringen att det finns allvarliga brister i en majoritet av Försäkringskassans återkrav.
Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) har granskat den rättsliga kvaliteten i Försäkringskassans handläggning av återkrav inom sjukpenning och föräldrapenning. I hela 59 procent av de granskade ärendena har ISF identifierat rättsliga brister. Bristerna kan handla om att bedömningarna inte är rättsligt underbyggda, eller att det saknas underlag i ärendet. Flera av fallen innehåller mer än en brist.
Inom sjukpenningärenden har 74 procent minst en rättslig brist, jämfört med 45 procent för föräldrapenningärenden.
ISF påpekar att det är särskilt många brister vad gäller bedömningen av om det ens har skett en felaktig utbetalning. Försäkringskassan brister alltså i den första och avgörande bedömningen myndigheten ska göra i ett återkrav. På så sätt riskerar Försäkringskassan att ställa återkrav den inte har grund för, framhåller ISF.
Betydande konsekvenser
Det saknas också en tydlig motivering till varför en utbetalning bedömts som felaktig i 54 procent av ärendena. Eller en förklaring till vad den enskilde påstås ha gjort för fel. Utan en motivering blir det svårt för den enskilde att ta ställning till om det finns skäl att invända mot eller överklaga återkravet, framhäver ISF.
ISF skriver också att deras granskning visar att ansvarsfördelningen i Försäkringskassans handläggning av återkrav är otydlig. Något som enligt ISF riskerar den rättsliga kvaliteten. Vidare menar ISF att Försäkringskassan behöver bli bättre på att tillämpa reglerna för när en person bör anses ha handlat i ond tro. Det vill säga när myndigheten borde ha insett att det rörde sig om en felaktig utbetalning.
”Eftersom ett återkrav kan få betydande konsekvenser för den enskildes ekonomi och livssituation är det viktigt att besluten håller hög rättslig kvalitet. ISF bedömer att Försäkringskassan behöver stärka arbetet med att förbättra kvaliteten och rättssäkerheten i sin återkravshandläggning”, skriver ISF i ett pressmeddelande.
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.
