”Eleverna ska ’låtsas’ plugga tills de ’äntligen’ får gå hem.” Var tredje elev får inte tillräckligt stöd. En undersökning av Skolinspektionen visar nya, allvarliga brister inom friskolorna.

För första gången har Skolinspektionen valt att göra en oanmäld inspektion av 62 fristående gymnasieskolor. Det efter rapporter om att eleverna inte får den ledning de behöver för att nå uppsatta kunskapsmål.

Av inspektionens resultat framkommer att var tredje elev inte får det stöd från lärarna som de har rätt till, något Skolinspektionen konstaterar är ”allvarligt”. En väldigt stor del av undervisningen sker också genom individuellt arbete.
– Lärarstöd är helt kritiskt för att eleverna ska kunna nå framgång, säger Ylva Johnsson, som varit projektledare för den flygande inspektionen, till Dagens Arena.

– Bristande lärarstöd innebär att man inte kan få det stöd man behöver i kunskapsinhämtningen. I förlängningen kan det innebära att man inte når kunskapskraven. Och når man inte kunskapskraven riskerar man att lämna gymnasieskolan utan fullständiga betyg, fortsätter Ylva Johnsson

Vid ett av besöken noterade en av inspektörerna att 15 av 25 elever kom för sent. De hade heller inte med sig något arbetsmaterial. Inspektören sammanfattar läget i den rapport som sammanställts efter inspektionen: ”En väldigt stökig helklassundervisning där eleverna pratar om annat och läraren inte hade förmåga att fånga deras intresse”.

Rapporten fortsätter i samma alarmerande ton: ”De flesta av eleverna gjorde andra saker eller ingenting. Eleverna föreföll omotiverade och ointresserade av ämnet. Mycket ’lek’ med mobiltelefoner, snack om annat och ganska hög volym. Några elever går in och ut ur klassrummet. En mycket stökig lektion.”

I ett annat fall konstaterar inspektören att studieron var låg när eleverna under eget ansvar skulle läsa ur en bok: ”Eleverna sa att de ska ’låtsas’ plugga tills de ’äntligen’ får gå hem.” En inspektör lyfter fram att eleverna vid ett tillfälle inte gjorde något arbete alls: ”de går ut och in i klassrummet, spelar på mobil eller googlar på dator”.

– Det är en problematisk bild som kanske kan sammanfattas med att studieron inte riktigt funkar. Vi såg mycket bra undervisning och bra exempel också. Men i de situationer där det inte fungerade – där var det väldigt tydligt att det fanns flera samverkande brister. Vi bekräftar brister som tidigare har pekats ut i forskning, säger Ylva Johnsson.

– Lärarstöd innebär inte att läraren måste hänga över axeln på eleven. Men det måste ändå vara tydligt för eleven hur man kan få tillgång till läraren och att läraren ser om jag tycker att det här är lätt eller svårt, säger Ylva Johnsson.

En tredjedel av eleverna får enligt inspektionen ganska lågt, lågt eller inget stöd i sitt arbete. Vad hade varit en rimlig nivå?
– Vårt perspektiv – och det framgår också av läroplanen – är att man alltid ska få ett aktivt lärarstöd. Det har eleverna rätt till. Det finns ingen acceptabel lägstanivå. Lärarstöd är något som alla elever har rätt till för att nå framgång i sin kunskapsutveckling.