När kommer den stora tågolyckan? frågade sig Björn Elmbrant i förra veckans ledare. Med en obehaglig träffsäkerhet visade det sig att det inte skulle dröja länge. Enligt räddningstjänsten körde olyckståget fortare än de 70 kilometer i timmen som banarbetet på platsen tillät, samtidigt rapporteras att tåget var en halvtimme försenat när det lämnade Norrköping.

Avregleringen av den svenska järnvägen har lett till sämre underhåll av tåg och spår, som i sin tur har lett till tågförseningar, liksom trasiga och inställda tåg. Det ter sig egentligen inte särskilt märkligt att ett tåg kör för fort för att jaga in några försenade minuter. Självklart ska inte för långt dragna slutsatser göras innan Statens haverikommission utrett olyckan ordentligt. Men det är likväl allvarligt att regeringen trots alla varningar fortsatt vägen mot den totala avreglering som ska genomföras i oktober.

I Storbritannien blev det tågolyckan i Hatfield som till sist fick politikerna att ompröva avregleringen av tågtrafiken. I sin ledare skrev Björn Elmbrant ”Det är ett underbetyg åt beslutsfattarna om det skulle behövas en katastrof för att ändra kurs.” Frågan är: Hur lång tid kommer det att dröja innan det sker en omprövning i Sverige?