Det är betydligt enklare att stoppa mässan nu än när den blivit tio gånger större, skriver Anna Ek.

På tisdagen öppnade FDS Nordic på Stockholmsmässan. Det är den första försvars- och säkerhetsmässan som arrangeras i Sverige. Arrangörernas plan är att återkomma vartannat år och fram till 2018 ska vapenmässan ha vuxit och blivit tio gånger större än vad den är i dag.

Internationellt sett är vapenmässor ett vanligt sätt för företag och stater att marknadsföra sina vapensystem. Målet med FDS Nordic är att hjälpa företagen hitta nya affärsmöjligheter, dvs stödja och öka vapenexporten från Sverige och andra nordiska länder. Med tanke på att Sverige redan är världens nionde största vapenexportör, eller världens största sett till vår folkmängd, ter det sig anmärkningsvärt att vapenindustrin skulle behöva ytterligare hjälp.

Några av de företag som ställer ut under mässan är svenska Saab, schweizisk-amerikanska KRISS och amerikanska Trijicom. Deras Jas Gripen-affärer har varit föremål för ett antal korruptionsundersökningar där Saab har själv gjort vissa medgivanden. De beväpnar krigförande länder som USA och Storbritannien, liksom diktaturer och människorättskränkare som Saudiarabien eller Thailand.

KRISS tillverkar och säljer exempelvis maskingevär, pistoler och automatvapen världen över. Denna kategori vapen har av FN:s tidigare generalsekreterare Kofi Annan kallats för vår tids massförstörelsevapen på grund av de tusentals människor som dödas varje dag av dem.

Trijicon är ett amerikanskt företag med biblisk värdegrund som tillverkar kikarsikten. Fram till 2010 fanns referenser till bibelverser ingraverade i siktena, till exempel JN 8:12 ”I am the light of the world. Whoever follows me will never walk in darkness, but will have the light of life”. Bibelreferenserna är nu borttagna på grund av att bland annat amerikanska soldater menade att de riskerade att uppfattas som kristna korsfarare. Förutom den amerikanska och brittiska armén används de i Colombia, Saudiarabien, Israel, Förenade Arabemiraten och Tunisien.

Till mässan hör också ett seminarieprogram. Ett av dem har fått många att reagera i sociala medier: ”Point, Click and Kill – The Warfare of Tomorrow” av företaget Cybercom Group.

Särskilt många besökare var det inte under första dagen. Större delen av dagen var det fler utställare än besökare. Vi hör också en brittisk utställare ringa hem under lunchen till sitt kontor och berätta att det var värdelöst att vara där eftersom det bara var han och städarna där.

Detta svala intresse för vapenmässan kan kännas tröstande. Men tyvärr riskerar mässan att växa om vi inte stoppar utvecklingen. För ansvariga politiker kommer det vara betydligt enklare att stoppa mässan nu än när den blivit tio gånger större. Alla som vill förhindra att fler vapenmässor arrangeras måste hjälpas åt att påminna dem.

Stockholmsmässan ägs av Stockholms stad och Stockholms Handelskammare. Styrelseordförande är Sten Nordin (M). Mässan själv har arbetat med att införa hållbarhetskriterier i sin verksamhet, bland annat om att ta socialt ansvar. Men på vilket sätt uppfyller en mässa med krigsmaterielföretag kraven på socialt ansvar?

Stockholms stad har å sin sida också arbetat aktivt med sin etiska profil, bland annat vad gäller upphandlingar och har även lagt mycket resurser på att marknadsföra sig som en attraktiv businessregion. Eller är syftet att mässor med krigsmaterielföretag ska stärka Stockholms framtida varumärke?

Menar man allvar med att vilja ta etiskt ansvar borde det inte ligga i stadens intresse att som ägare stötta en mässa med målet att öka vapenhandeln. De politiker som sitter i Stockholmsmässans styrelse bör också svara på frågan om vilka åtgärder de avser vidta för att förhindra att fler vapenmässor äger rum.

Det här var den första vapenmässan som arrangerades i Stockholm och Sverige. Låt det också bli den sista.

Anna Ek, ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.