Åsa Lindhagen (MP) Foto: Karin Röse Clara Lindblom (V) Fotograf: Malcolm Jacobson

Det går att bryta den onda spiralen av stress och press för de anställda inom socialtjänsten. I Stockholm ser vi nu en vändning efter ett systematiskt arbete för att förbättra villkoren, skriver Åsa Lindhagen (MP), socialborgarråd och Clara Lindblom (V), äldre- och personalborgarråd.

Att socialsekreterare och biståndshandläggare inom socialtjänsten har en pressad arbetssituation har varit känt länge. Problemen finns i hela landet och värst är det inom barn- och ungdomsvården.

Detta drabbar inte bara personalen utan också de som socialtjänsten är tänkt att hjälpa. Därför har det varit nödvändigt att vända den utvecklingen och i Stockholm ser vi nu en ljusning.

I början av 2016 beslutade Stockholms stad om en handlingsplan för att stoppa den omfattande personalomsättningen, minska andelen arbetstid som går åt till administration och sänka antalet ärenden per handläggare inom socialtjänsten.

Syftet med handlingsplanen har varit att skapa förutsättningar för socialsekreterare och biståndshandläggare att ägna sig åt det som de är utbildade för – socialt arbete.

Sedan dess har arbetet med att implementera handlingsplanen pågått i alla stadens stadsdelar. Planen innehåller ett antal konkreta punkter och handlar om allt ifrån mentorskap för nyanställda medarbetare och skapandet av introduktionsprogram till möjlighet till specialistutbildning och hur vi ökar delaktigheten hos både de anställda och de som har behov av stöd från socialtjänsten.

Bland annat har antalet inhyrda konsulter inom socialtjänsten i Stockholm sjunkit med 40 procent det senaste året.

För att vara säkra på att vi verkligen förbättrar arbetssituationen har vi en forskare som följer vårt arbete. Och mycket glädjande så ser vi nu en ljusning.

Bland annat har antalet inhyrda konsulter inom socialtjänsten i Stockholm sjunkit med 40 procent det senaste året. Vårt mål är att antalet ska sjunka ännu mer och att fler ska vilja jobba länge inom socialtjänsten.

I senaste delrapporten ger också chefer, socialsekreterare och biståndshandläggare en mer hoppfull bild av läget än tidigare.

Det har skett en vändning. Socialsekreterare som har blivit intervjuade svarar att de är gladare, nöjdare och uppger att de har högre tillförsikt inför framtiden. De lyfter också fram personalvårdande initiativ samt mer flexibilitet och frihet i sitt arbete.

Men det krävs inte bara en handlingsplan för att förbättra arbetssituationen utan också mer resurser.

I Stockholm har vi därför gjort en historiskt stor satsning på barn- och ungdomsvården. Under fyra år har vi satsat 295 miljoner kronor extra och vi vet att varenda krona behövs.

I årets budget har vi också satsat på ett ordentligt lönelyft för de mest erfarna socialsekreterarna och biståndshandläggarna och vi har anställt administratörer för att avlasta socialsekreterarna ytterligare.

Trots en ljusning har vi mycket kvar att göra och vi tänker fortsätta förbättringsarbetet, vi är fortfarande långt ifrån nöjda. Socialtjänsten är samhällets yttersta skyddsnät. Stockholmare ska kunna lita på att socialtjänsten finns där om de någon gång behöver den.

Våra satsningar för att förbättra socialsekreterares och biståndshandläggares arbetssituation är en nyckel i det arbetet.

Åsa Lindhagen (MP), socialborgarråd

Clara Lindblom (V), äldre- och personalborgarråd