Foto: Wikimedia.

Klimat I dag är det Black Friday. Priserna pressas ned och handeln ökar. Men det gör också klimatutsläppen. 

Under Black Friday förra året handlade svenskar för 11 miljarder kronor, vilket är omkring 4 miljarder mer än en genomsnittlig dag, enligt statistik från Statistiska centralbyrån (SCB). Samtidigt kommer omkring 60 procent av konsumtionsbaserade klimatutsläpp från privatkonsumtion, enligt Naturskyddsföreningen. 

– Vi tycker att det är en onödig vecka, det är sådan överkonsumtion. Det här är verkligen högtiden för FOMO (Fear Of Missing Out, red. anm.). Att du missar någonting om du inte köper nu, säger Karin Kruse, sakkunnig kring konsumtion och resursanvändning på Naturskyddsföreningen.

Fyra gånger högre utsläpp

Nyheter24 har gjort en beräkning som visar att koldioxidutsläppen i Sverige under Black Week blir drygt 261 000 kilo koldioxid. Det är över fyra gånger högre än utsläppen en vanlig vecka och motsvarar enligt nyhetssajten att köra 1 931 400 mil i bilen, eller drygt 48 varv runt jorden. 

Karin Kruse, Naturskyddsföreningen. Foto: Gustav Kruse.

 

Karin Kruse har inga siffror på hur utsläppen ökar under Black Week men tycker att beräkningen ovan låter rimlig.

– Om vi handlar mycket mer bidrar det naturligtvis till ökade klimatutsläpp. Det är produktionen som står för klimatutsläppen och de flesta prylar vi köper är inte producerade i Sverige utan kan vara från till exempel Kina. All konsumtion bidrar på ett eller annat sätt till miljön. Utöver klimatutsläpp bidrar produktionen till många andra miljöproblem som förlust av biologisk mångfald, utarmning av mark, skogsskövling och mikroplaster.

Hur tror du att den starka prissänkningen påverkar konsumenters uppfattning om en produkts verkliga värde och livslängd?

Vi är så inne i en köp- och slängkultur som gör att vi knappt ser värde i många produkter. Mycket kunskap om hur produkter lagas och underhålls har försvunnit och det är tyvärr både lättare och billigare att köpa något nytt. De låga priserna gör också att man inte får samma relation till produkten.

Enligt Naturskyddsföreningen står klädindustrin för tredje störst utsläpp i världen och Karin Kruse berättar att Naturskyddsföreningen har tittat på användningstid och klädkonsumtion.

– Man ska använda ett plagg 270 gånger men ultra fast fashion-plaggen används bara sju gånger.

Det största klimatproblemet med Black Friday är tydligt enligt Karin Kruse.

– Vi använder sakerna alldeles för kort tid och ersätter dem alldeles för snabbt. Vi drivs för mycket av nyheter och trender, säger hon.

Tuva Thell