Foto: Öyvind Lund, Nora Ay/NetOnNet

HANDEL Efter förra årets Black Friday fälldes flera företag för bluffreor, felaktiga priser och falsk marknadsföring. Inför årets rea förväntar sig Konsumentverket en ökning i anmälningar, efter att konsumenterna blivit mer uppmärksamma.

Readagen Black Friday slår på stort även i år, förutspår bland annat Svensk Handel. Flera medier och prisjämförelsesajten Pricerunner har gått ut med varningar om bluffreor och falska erbjudanden inför årets Black Friday.

»Förra hösten höjdes priset på mer än var tionde produkt med i genomsnitt 22% inför Black Friday. Under fredagen så hade 23% av de produkter som “reades” ut tidigare höjts i pris. Detta är ett sätt att ge sken av att priserna är bättre än vad de egentligen är.« skriver Pricerunner på sin hemsida.

Att sätta ut falska reapriser är ett brott mot marknadsföringslagen. Enligt lagen krävs väsentliga prissänkningar i förhållande till det vanliga priset, och rean får bara pågå under en begränsad tid.

»Vår bild är att fejkreor är ett relativt utbrett problem inom handeln. Detta är naturligtvis inte acceptabelt. Som konsument ska man kunna lita på att företagen följer lagen och inte fuskar i sin iver att få sälja sina produkter.« skriver Konsumentombudsman Cecilia Tisell i en artikel från Konsumentverket.

Och många känner sig lurade. Förra året anmäldes ungefär 50 företag till Konsumentombudsmannen för snedtramp relaterade till Black Friday, varav tre varnades och två fälldes. Anmälningarna gällde till exempel butiker som angett sina reapriser i förhållande till “rekommenderat pris”, där det rekommenderade priset inte alls var i närheten av ursprungspriset i butiken i fråga, eller någon annan butik. Därmed såg rabatten extra förmånlig ut, trots att det rabatterade priset var över ursprungspris.

Hittills (i skrivande stund, torsdag eftermiddag) har det under veckan inkommit 28 anmälningar som gäller Black Friday till Konsumentombudsmannen, alltså redan innan fredag. Samtliga gäller vilseledande marknadsföring och vilseledande prisinformation. Flera av dem gäller samma företag som blev anmälda och fällda efter förra årets rea.

Konsumentverket uppger att de inte har några uppgifter på om anmälningarna ökar eller inte just vid Black Friday, eftersom de bara sedan förra året har börjat skilja ut vilka som handlar om Black Friday.

Man kan dock se i Konsumentverkets diarium att inkomna anmälningar om vilseledande marknadsföring och vilseledande prisinformation redan är fler denna vecka, 312 stycken, än i de tidigare veckorna i november, som snittar runt 200. 

– Missbruk av reabegreppet i allmänhet och i synnerhet runt Black Friday började att uppmärksammas av oss för två år sedan. Vi tror att, tack vare den uppmärksamheten, så har konsumenter blivit mer kritiska till reaerbjudanden och att anmälningsbenägenheten därför kan komma att öka i år, skriver Konsumentverkets presschef Hans Lundin till Dagens Arena.