Foto: Willys

Det går bra för många handlare just nu. Axfood kunde i förra veckan visa på ett ökat rörelseresultat med 12,3 procent. Men trots det fortsätter matpriserna att stiga. 

-De skickar iväg hela räkningen till oss konsumenter, säger LO-ekonomen Torbjörn Hållö. 

Matpriserna i Sverige fortsätter att öka. Under januari ökade matpriserna med 1,4 procent och tittar man på de senaste 12 månaderna har priserna ökat med 16,3 procent, enligt Matpriskollen. Samtidigt presenterade matjätten Axfood siffror i förra veckan som visar på rekordförsäljning. 

LO-ekonomen Torbjörn Hållö är kritisk till att matpriserna fortsätter att öka, trots  rekordförsäljningen. Han menar att den begränsade konkurrensen inom matvaruhandeln bidragit till att konsumenterna fått betala för matjättarnas ökade kostnader.

-Generellt har näringslivet varit duktiga på att skicka vidare sina ökade kostnader till konsumenterna. Men det som är speciellt med matsektorn är att det varit extra enkelt att göra det eftersom det är en oligopolmarknad med få aktörer. 

Torbjörn Hållö har myntat begreppet Icaflation som han menar visar på hur de stora matjättarna agerar när det gäller prishöjningarna.

-Det finns ett uttryck i USA som kallas för greedflation. Men det tycker jag leder fel. Ica-handlarna är säkert inte sämre människor än andra. Men eftersom de verkar på en marknad där tre aktörer (Ica, Axfood och Coop) dominerar totalt så är det möjligt för matjättarna att skicka iväg hela räkningen till oss konsumenter, fast vi egentligen borde dela på kostnaderna.

Men Axfood som äger Willys och Hemköp ger en annan bild av läget.

– De stora prisökningarna vi fått in till oss från våra leverantörer har vi ännu inte tagit ut fullt ut till konsument. Det är viktigt att förstå att vi verkar i en bransch med låga marginaler, betydligt lägre än många andra branscher, skriver Axfoods presschef Magnus Törnblom i ett mejlsvar till Dagens Arena.

Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter menar dock att det kan vara svårt att ha koll på hur priserna från leverantörerna påverkar det slutgiltiga priset i butiken. 

-Det är svårt att veta hur marginalerna ser ut inom dagligvaruhandeln eftersom det är en väldigt sluten värld. Det vore välkommet med en större öppenhet och transparens kring de olika leden i kedjan och hur deras kostnader har ökat, säger han. 

Torbjörn Hållö tror dock inte att vi kommer se samma ökning av matpriserna under 2023.

-Jag tror inte det kommer att fortsätta eftersom konsumenterna kan rösta med fötterna. Nu jämför vi matpriser på samma sätt som vi tidigare mest gjorde när det gäller större saker som till exempel en tvättmaskin.