Både julhandel och Black Friday fortsätter att växa för varje år. Foto: Wikimedia Commons

HANDEL Konsumera mera, säger Black Friday. Handla ännu mer, säger julhandeln. Men tillväxten av den stora readagen i november leder inte till att vi konsumerar dubbelt så mycket, konstaterar Svensk Handel.

Julhandeln växer för varje år, och 2019 förväntas svenskarna handla för nästan 80 miljarder kronor, en ökning på tre procent jämfört med det säljasvaga 2017. Samtidigt väntas Black Friday, inklusive Black Week och Cyber Monday, generera köp för mellan 7 och 7,5 miljarder, en ökning på mellan 10 och 15 procent.

Men ger Black Friday oss en anledning att konsumera dubbelt så mycket eller konkurrerar den stora rean ut julhandeln? Enligt Svensk Handel kommer Black Friday växa som fenomen, medan julklappshandeln kommer att minska.

– Folk passar på när det är Black Friday att handla inför jul, speciellt de mest lite skralare resurser. Men det innebär också att man handlar mindre i december än vad man annars skulle ha gjort, säger Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson.

Man ser att konsumtionen av sällanköpsvaror, alltså till exempel kläder, elektronik och hemutrustning, har flyttats över från december till november. Men försäljningen av dagligvaror, som mat och blommor, vilka också räknas in i julhandeln, stannar kvar i december.

– Julkappshandeln, som i stor utsträckning är sällanköpsvaror, omsatte i december förra året 800 miljoner kronor mindre än december 2017, vilket är ett väldigt tydligt fall. Men istället växte novemberhandeln med 1,3 miljarder.

Men den totala konsumtionen blir inte mycket större och sett över hela året är hushållens konsumtion av sällanköpsvaror måttlig.

– Den totala tillväxten i sällanköpsvaruhandeln förra året var på 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 0,06 procent. Det är en väldigt mycket svagare tillväxt än tidigare år och med tanke på befolkningsökning, inflation och hushållens ökade inkomster. Istället lägger hushållen mer pengar på boende, restaurangbesök, resor och konsumtion i utlandet.

Läs mer: Konsumenter trötta på rea-bluffar

Enligt Svensk Handels prognoser om fredagen ökar andelen som uppger att de tänker handla. I år är det strax över hälften, och förra året strax under. Fler och fler handlare hoppar också på trenden: 2018 planerade 4 av 10 handlare någon form av kampanj på dagen, i år planerar nästan hälften detsamma.

Johan Davidson lyfter fram att Black Friday som fenomen har börjat mogna i Sverige, och att det förmodligen inte kommer växa lika kraftigt kommande år. Den förutspådda ökningen i år har också delvis andra förklaringar.

– Enligt vår undersökning kommer fler att handla, men för lite mindre pengar. Sen är det också gynnsamt för handlarna att Black Friday i år ligger efter löning och lite närmare jul än förra året.

Samtidigt som Black Friday etablerar sig växer sig hållbarhetsrelaterade motreaktioner som White Monday, Green Friday och Buy Nothing Day allt starkare, och förespråkar minskad konsumtion. En del butiker har i förväg meddelat sina kunder att de inte kommer ha några specialerbjudanden, och vissa har till och med bestämt sig för att hålla stängt. Vissa företag, till exempel IKEA och Naturkompaniet, har bestämt sig för att uppmärksamma reparation och hållbarhet med en Hack Friday, och lägger ut tips på hur man reparerar, tar hand om och piffar upp sina saker. Friluftsbutiken Haglöfs tar i ordentligt: under fredagen dubblas alla priser, och nätbutiken stänger. På Facebook har Naturskyddsföreningen startat ett evenemang med namnet “Black Friday – jag köper det inte!” där 15 000 personer anmält att de “kommer” och därmed berättar att de inte kommer att köpa något under fredagen.