Charlie Kirk. Foto: Gage Skidmore

Veckans fråga Vad gör att högerpopulister lyckas så bra på sociala medier och finns det motsvarande profiler på vänsterkanten? Dagens Arena frågade Mathilda Åkerlund, postdoktor i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.

Vad är det som gör att högerpopulistiska aktörer och influencers, som till exempel Charlie Kirk, blir så stora på sociala medier?

– Dessa profiler är ofta polariserande och bra på att väcka starka känslor hos publiken. De lyckas inte minst med att skapa en känsla av gemenskap med sin publik. De lyckas också, på ett generaliserande sätt, konstruera olika typer av fiender och motståndare i minoritetsgrupper och bland progressiva aktörer. Oavsett om de hyllas eller får kritik så leder deras kontroversiella uttalanden på sociala medier ofta till att de får uppmärksamhet i legitima nyhetsmedier, som i den här artikeln. För dem är all PR bra PR.

Mathilda Åkerlund fortsätter:

– De är skickliga på att utnyttja plattformarnas strukturer och regler för att få stor spridning av sitt innehåll. De lyckas till exempel ofta undvika att få sitt innehåll nedtaget. De vet hur de ska tagga och formatera innehåll för att maximera exponering och de är duktiga på att presentera sitt innehåll på ett slagkraftigt sätt. Samtidigt gynnar sociala medieplattformar också innehåll som skapar mycket engagemang och reaktioner. Särskilt sådant som ger upphov till upprördhet och ilska, eftersom det genererar annonsintäkter för plattformarna. Dessa aktörer har även uppbackning av ett ekosystem av finansiärer och medier, som marknadsför och hjälper till att sprida deras innehåll.

Mathilda Åkerlund. Foto: Lisa Jabar

 

Är det något särskilt i deras budskap som gör att de blir så populära?

– De lockar väldigt olika typer av personer. Det är inte heller så att alla som följer dessa aktörer håller med om alla åsikter som aktörerna står för. Vissa följer sådana här aktörer för gemenskapen, vissa för ideologin, och andra för exempelvis livsstilen som aktören marknadsför.

Varför lyckas inte vänsterprofiler lika bra på sociala medier?

– Det finns influencers och aktörer på vänsterkanten som använder liknande tekniker för att skapa engagemang. Det exempelvis genom att försöka väcka starka känslor och skapa gemenskap genom polarisering. De är också skickliga på att utnyttja plattformarnas förutsättningar för att skapa spridning av sitt innehåll. Samtidigt vänder de sig till andra grupper och med andra budskap. Ytterhögern var tidiga med att använda internet för att sprida innehåll och mobilisera sympatisörer. Vänsterrörelser har ofta inte varit lika skickliga på det. Det beror delvis på att ytterhögern har behövt hitta miljöer och sätt att kommunicera kring tabubelagda och ibland illegala åsikter och idéer.

Tuva Thell