I näringslivet har misslyckandet blivit religion. Att ge mening åt nederlag är varumärkets bästa storytelling. Det ska vara en förlorare i år.

”Uber är inte en fallstudie i misslyckande, men mina tio år innan vi startade Uber är definitivt det”, inleder Travis Kalanick , grundare till privattaxiföretaget, och berättar sedan hur han efter tidigare satsningar tvingades flytta hem till föräldrarna och fick se sin sista kollega säga upp sig, via Twitter.

Skrönor av den här typen är Silicon Valleys motsvarighet till lumparhistorier. Man ska ha satsat allt, man ska ha blivit lurad, besviken, haft otur och sett sina bästa vänner hoppa över till andra, mer framgångsrika projekt. Man ska ha tvingats lägga ner, och man ska ha startat om.

I Silicon Valley, säger åtminstone myten, är investerare mer intresserade av företagare som har misslyckats än av de som inte har gjort det. Förvisso. Men det ska nog tolkas som att det är bättre att ha försökt och floppat, än att inte ha någon erfarenhet alls. Att ha lyckats är knappast en black om foten. En förlåtande syn på misstag är naturlig i branscher där risken att falla igenom är så uppenbar som inom IT.

Failcon är inte det enda exemplet på entreprenörer som vet att slå mynt av misslyckanden. De senaste åren har det givits ut ett flertal böcker där fördelarna med att fallera dryftas ingående. Författarna till titlar som Better by Mistake – The Unexpected Benefits of Being Wrong, The Up Side of Down – Why Failing Well Is the Key to Success och The Rise – Creativity, the Gift of Failure, and the Search for Mastery söker på varierande sätt lyfta fram det uppbyggliga i nederlag.

Freakonomics-duon har ett kapitel om vikten av att veta när det är dags att ge upp i sin senaste bok, Tänk som ett freak, och gjorde nyligen ett podcastavsnitt med titeln ”Failure Is Your Friend”

De får det att låta som att de presenterar en stor nyhet, men att misstag och felsteg inte måste vara något rakt igenom dåligt har varit känt länge. Åtminstone sedan civilisationen flyttade in i stugor och började möblera med broderade ordspråk har det stått skrivet på väggarna.

Vi har talesätten för fördelarna med att falla och resa sig igen: ”Av skadan blir man vis”, ”Det som inte dödar, härdar”. De som säger att det är bättre att ta tag i problemen på en gång, medan de är små och hanterbara: ”Bättre att stämma i bäcken än i ån”. De som poängterar vikten av att veta när det är dags att ge upp: ”Bättre fly än illa fäkta”.

Det finns fler, och mer moderna, exempel. Markus Krunegård sammanfattade det hela precist, i en fantastisk låt bara häromåret: ”Ibland gör man rätt, ibland gör man fel – lev med det”. Så är det. Ibland gör man fel.

Jenny Damberg

Detta är ett utdrag ut ett reportage publicerat i Magasinet Arena #6 2014. Vid citering vänligen referera till Magasinet Arena.