Bara en aktör vill att dagens tonåringar blir morgondagens nikotinister.

Är det rimligt att tonårstjejer somnar med en prilla under läppen? I Sverige, 2025?

Ja, det är till och med logiskt.

Tobaksindustrin har nämligen i alla tider siktat in sig på att få barn och ungdomar att börja använda tobak. Det är väldigt mycket svårare – nästan omöjligt – att få vuxna att börja röka eller snusa. Förklaringen är biologisk: hjärnan har inte vuxit färdigt förrän i 25-årsåldern och unga hjärnor är mer känsliga än vuxnas, de reagerar starkare på kortsiktiga belöningar och blir snabbare toleranta mot negativa effekter. Därför siktar tobaksföretagen in sin marknadsföring på de yngsta.

Att Sverige har begärt ett undantag från skatt på snus är ovärdigt

Det vita snuset har i Sverige visat sig vara särskilt lönsamt att sälja till unga kvinnor. I dag snusar en tredjedel av alla gymnasieungdomar i årskurs 2, enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings senaste skolundersökning.

Här är fyra fakta om det vita snuset alla borde ha under läppen.

Även det vita snuset är tobak. Nikotinet som är grejen med det vita snuset utvinns ur tobaksplantan. Odlingen av tobak och utvinningen av nikotinet är lika ekologiskt skadligt och arbetsmiljön för tobaksarbetarna är lika dålig som vid tillverkningen av cigaretter, vilket P3 Dokumentär nyligen visade i en drabbande granskning. Självklart borde snuset, som EU-kommissionen kräver, också beskattas som en tobaksprodukt. Att Sverige har begärt ett undantag från skatt på snus är ovärdigt.

Det vita snuset är inte svenskt. Swedish Match (som bland annat står bakom snusmärkena Zyn och Gotlandssnus) har visserligen en liten produktion av snus i Sverige, men företaget är sedan 2022 en del av Philip Morris International. Det ”svenska” snusföretaget Velo ägs av British American Tobacco. Och så vidare. De svenska europaparlamentariker som lånar ut sig till snuslobbyn går alltså den multinationella tobaksindustrins ärenden. Inte Sveriges.

Det vita snuset ersätter inte cigaretter. Det gäller särskilt bland barn och ungdomar. De tillhör en generation där rökning i princip var utrotad, tack vare årtionden av informationskampanjer, åldersgränser och marknadsföringsförbud. När de nu börjar snusa ökar det risken att de också börjar röka. Sedan det vita snuset introducerades på bred front ökar rökningen bland gymnasieelever. Det stämmer att rökning är mycket mer skadligt än att snusa, men det gör inte snuset ofarligt, och det är bättre att erbjuda vuxna rökare effektiva, beprövade och säkra avvänjningsmetoder än ett nytt nikotinberoende.

Det vita snuset är inte ofarligt. Tvärtom. I takt med att bruket ökar, ökar också kunskapen om skadeverkningarna. Att använda vitt snus ökar inte bara risken för typ 2-diabetes, utan också för psykisk ohälsa. Skolungdomar som tror de kan skärpa koncentrationen genom att lägga in en prilla vet sällan att det vita snuset kan ge inlärningssvårigheter. Nyligen kom larm från förlossningsavdelningarna som får ta emot allt fler unga kvinnor som inte lyckats sluta snusa under graviditeten, och som ofta är omedvetna om att snuset ökar risken för fosterskador och för tidig födsel.

För A Non Smoking Generation är det helt nödvändigt att snuset blir dyrare. Det skulle minska användningen av snus – särskilt bland priskänsliga ungdomar – och skatten skulle kunna finansiera förstärkta informationsinsatser. Och de får medhåll av en stor majoritet av befolkningen: Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, anser att skatten på vitt snus borde höjas, enligt en ny Novus-undersökning.

Detta trots att kunskapen om hur farligt det vita snuset är för hälsa fortfarande är så låg.

Ingen vill att dagens tonåringar ska bli morgondagens nikotinister. Utom tobaksindustrin.

Lisa Pelling