Essä

Essä

Det behövs mer resurser till socioekonomiskt utsatta skolor

Linnea Lindquist Skolan Skolan har i uppgift att kompensera för elevernas olika förutsättningar att klara grundskolan. Och att ge eleverna förutsättningar att bli läsare är enligt mig den allra viktigaste kompensatoriska insatsen vi gör. Men för att ge det nödvändiga extra stödet behöver kommunerna skjuta till mer resurser till skolor med störst socioekonomisk utsatthet. Det skriver Linnea Lindquist, skoldebattör och författare till rapporten Nyckeln till grundskolans finansiering.   

Essä

Putin, Kina och världen efter den 24 februari

Börje Ljunggren Kina-Ryssland I det geopolitiska drama som fördjupats efter invasionen av Ukraina  den 24 februari har Kina, USA:s och västvärldens verkliga utmaning, på ett märkligt sätt hamnat i Rysslands slagskugga. Det är dock primärt relationen mellan USA och Kina - de båda reella supermakterna - och hur den hanteras, som kommer att definiera de närmaste decennierna. Det skriver Börje Ljunggren, före detta ambassadör i Kina och senior medarbetare på Utrikespolitiska Institutet och Harvards Asiencenter.

Essä

Friskolorna: Vår tids differentieringsfråga

Pontus Bäckström Debatten om friskolorna är egentligen vår samtids diskussion om den fråga som dominerat svensk skolpolitik sedan slutet av 1800-talet: Differentieringsfrågan. Med ”differentiering” avses i skolpolitiska sammanhang, frågan om - när, hur, varför och på vilka grunder vi ska dela upp elever i olika skolor, studievägar, klasser, grupper eller nivåer. Det skriver Pontus Bäckström, Utredningschef på Lärarnas Riksförbund och doktorand i pedagogik.