Cate Blanchett och Aswan Reid i The New Boy. Foto: Noble Entertainment

Film Porträttet av en aboriginsk pojke blir snarare den nidbild av den australiensiska ursprungsbefolkningen som jag tror att filmskaparna velat undvika. Det skriver Jon Andersson om The New Boy som har premiär i helgen.  

En aboriginsk pojke blir tagen av polisen och satt på ett nunnedrivet barnhem någonstans på den australiska landsbygden. Så inleds Warwick Thorntons The New Boy

Har övernaturliga krafter

Filmen som utspelar sig på 1940-talet, mitt under brinnande världskrig, tar upp teman som religion, andlighet och kolonialism. I centrum står en nioårig kille (Aswan Reid) i filmen endast kallad för The New Boy. Vi blir snart varse att den nya pojken har övernaturliga krafter. Han har förmågan att hela djur och människor och när han gnuggar händerna kan han skapa små eldblixtar. Snart blir den nye pojken besatt av ett stort krucifix, vilket hänger i kyrkan i anslutning till barnhemmet. Något som både fascinerar och skrämmer Sister Eileen (Cate Blanchett). 

Aswan Reid i The New Boy. Foto: Noble Entertainment

 

Aswan Reid i huvudrollen visar sig vara ett riktigt fynd och Cate Blanchett gör, som vanligt, en mycket bra insats som den plågade nunnan Sister Eileen. Fotot – präglat av solljuset som reflekteras mot vetefälten, kyrkan och i ansiktena på karaktärerna – är mycket vackert. Tyvärr finns det inte så mycket mer positivt att säga om filmen. 

Vad är budskapet?

Vad filmskaparna egentligen vill säga med filmen är svårt att få grepp om. Vill de kritisera kyrkan för att man tar unga aboriginer från sin kultur och försöker omvända dem till kristendomen? Vill de visa att den nye pojken skulle kunna vara en sorts aboriginsk Jesusgestalt, med sina magiska och helande krafter? 

Samtidigt får vi aldrig någon möjlighet att identifiera oss med huvudkaraktären. I stället framstår han endast som en väldigt udda figur som äter med händerna och smetar marmelad på krucifixet. Kanske ska det vara ett sätt att beskriva att han har svårt att anpassa sig till den nya kulturen. Men eftersom vi aldrig får veta något mer om hans tankar, känslor eller bakgrund blir porträttet snarare den nidbild av den australiensiska ursprungsbefolkningen som jag tror att filmskaparna velat undvika. 

Se någon annan film

Mest obegripligt är ändå vad Cate Blanchett gör i den här filmen. Filmer med henne i en bärande roll brukar annars borga för kvalitet. 

Cate Blanchett starka insats som plågad nunna kan inte rädda filmen. Foto: Noble Entertainment

 

Jag skulle råda alla som är sugna att gå på bio i påsk att se någon annan film. Som tur var för alla biosugna finns det en hel del att välja mellan. Varför inte gå och se Andrew Haighs fantastiska HBTQI-drama All of us Strangers eller Paola Cortellesis briljanta Det finns alltid en morgondag. Sannolikheten att ni kommer ut nöjda från biosalongen då är betydligt större än om ni går och ser The New Boy