Moderaterna har svårt med demokratin
Hur står det till med det statsbärande partiets demokratiuppfattning?
Hur står det till med det statsbärande partiets demokratiuppfattning?
Våren 2012 bjuder på spännande nyheter om statschefer – i vår omvärld.
Moderaternas omfamnande av den svenska modellen gäller inte i praktiken.
Reinfeldt och Borg har medvetet och systematiskt hejat på att letter och greker trycks tillbaka i allt djupare fattigdom.
Det nya är de senaste årens frånvaro av den liberala borgerligheten.
I landet som klarade finanskrisen äger kunderna bankerna.
I Storbritannien har det gått så långt att en Murdoch-sorti lär beklagas av väldigt få britter.
EU-kommissionens granskning väcker frågor om hur långt man centralt kan styra de europeiska ländernas ekonomi.
Tron att ny kärnkraft skulle ge billigare el är nonsens.
Vi saknar fortfarande realistiska modeller för hur man ingriper i stor skala utan bomber.
Kanske kan förra veckans moderata turer i Landstinget i Östergötland sprida lite ljus över privatiseringsdunklet.
De ideologiska utförsäljningarna i Stockholm framstår som en moderat blandning av misslyckat skyltfönster och experimentverkstad.
Logiken talar för en syntes mellan efterkrigstidens statsinterventionism och de senaste decenniernas marknadsliberalism.
Oljan är krisen alla vet kommer, men ingen orkar prata om.
Ett insolvent land räddas inte av nya lån. En överenskommelse om ytterligare lån och nya nedskärningar kommer helt enkelt inte att funka.