

Oseriösa småpartier
LEDARE | Publicerad 2009-06-01 34 kommentarer

Bild: stock.XCHNG
Fyra mindre partier kämpar med näbbar och klor för att komma in i Europaparlamentet: Feministiskt Initiativ, Junilistan, Piratpartiet och Sverigedemokraterna.
Junilistan, som skrällde för fem år sen, ser inte ut att ha en chans att behålla sina tre mandat eller ens få ett enda i parlamentet. Det tyder på att diskussionen om för eller emot unionen är stendöd. I stället indikerar nästan alla opinionsundersökningar att Piratpartiet kommer in. Piratpartiet går till val på frågor som rör integritet, fildelning och upphovsrätt och har avsagt sig åsikter inom andra politiska områden. De har det gemensamt med både Junilistan och Sverigedemokraterna att de är ett enfrågeparti.
Feministiskt Initiativ verkar ha lika liten chans som JL och SD att komma in, men är det enda av de fyra alternativen som inte är ett enfrågeparti. En politik med fokus att förbättra villkoren för hälften av mänskligheten kan inte sägas vara ett särintresse så som mindre makt till EU, begränsad invandring eller fri fildelning är.
Just därför skulle FI:s talesperson Gudrun Schyman vinna på att distansera sig från övriga småpartier. I förra veckans debatt i Agenda sköt hon åt alla håll och angrep sverigedemokraten Sven-Olof Sällström och piratpartisten Christian Engström som om de konkurrerar om samma väljare. Schymans främsta mål borde vara att distansera sig från Vänsterpartiet och deras nationalistiska syn på EU, som de inte ens vill ska arbeta mot människohandel, och lämna SD, JL och PP att kivas om samma manliga väljare.
Även om fler än bara ett av dessa partier (PP) skulle komma in i Europaparlamentet efter söndagens val, så skulle de inte få många mandat och därför bli beroende av den partigrupp de hamnar i. Feministiskt Initiativ och Piratpartiet vill inte ge besked om vilken grupp de kommer att vilja sitta i. Det gör det svårt för väljarna att veta vilken politik deras röst kommer att ge.
Gemensamt för de fyra partiernas valplattformar är att de flesta av frågorna som tas upp inte avgörs av Europaparlamentet, exempelvis svenskt införande av euron och Lissabonfördraget eller förskoleutbyggnad och åtskillnad av stat och kyrka. Både Junilistan och Sverigedemokraterna - som har påfallande lika valplattformar - vill ha mindre av EU och det genomsyrar hela deras politik. Men makten att minska EU:s inflytande över svensk politik finns främst i Sveriges riksdag.
Alla vill de till Bryssel för att skapa sig en plattform och bli synliga för väljarna inför nästa riksdagsval, snarare än för att påverka Europapolitiken i sig. Det är inte en seriös inställning till ett viktigt val.
Nisha Besara
Chefredaktör Dagens Arena

Dagens läsning...
...är definitivt Magnus Ljungkvists ifrågasättande av journalisters förhållande till rut-debatten och varför de relevanta frågorna inte ställs:"Skickliga journalister som Lena Mellin, Tomas [...]




© 2000-2010 Arenagruppen. Kontakta webbansvarig | System och utveckling: Pelle Olsson












Skrivet av sture 2009-06-01 03:24
Skendemokrati är ordet
Nej, det verkar som om EP-valet håller på att utvecklas till något, som inte alls handlar om EU, utan om inrikespolitisk profilering. Därför blir valdeltagandet lågt, och proteströsterna många. Inte ens Socialdemokraterna, tycks måna om att skicka framsynta representanter till EP, när de sätter upp Marita Ulvskog som främsta namn på sin lista. Nej, det enda parti, som har någon dynamik i EU-frågorna och inser vikten av internatonellt samarbete, tycks vara MP med Carl Schlyter i spetsen.
Skrivet av Anders @ ungsvensk.se 2009-06-01 05:23
Okunnigt
Nisha Besaras krönika ovan innehåller flera sakfel. Jisses, har ni ingen som korrekturläser sådant här?
Skrivet av Frans 2009-06-01 06:48
Borgerliga unga har bara PP som alternativ
Det NB glömmer i sin ledare är att om man är ung och borgerligt sinnad, har man inget alternativ annat än att rösta på PiratPartiet.
Det Reinfeldt och M-regeringen verkligen gjort med stor energi och vilja, är att införa FRA-samhället, övervakning på Internet, plus en ny lagstiftning som jagar en hel ungdomsgeneration.
Självklart kan man som ung och borgerlig aldrig belöna ett borgerligt parti efter allt detta - då återstår bara PP.
Skrivet av Johan 2009-06-01 07:14
Oseriös chefredaktör
Vad får dig att tro att man vet hur ledamöter från de etablerade partierna kommer att rösta i avgörande frågor? Det är ju fullkomligt öppet hur sådana ledamöter kommer att rösta i en lång rad frågor. Och inte röstar de enligt sin påstådda ideologi. Behöver man påminna om FRA-debatten?
Skrivet av Mats Rosin 2009-06-01 07:48
Wibe till riksdagen?
Att Junilistan skulle ha ambitioner att ta sig in i riksdagen via EU-parlamentet kan väl knappast stämma?
Men Sören Wibe skulle gott behövas i riksdagen. Fast allrs bäst inom den socialdemokratiska gruppen där han var en av de få självständiga rösterna förra mandatperioden.
Skrivet av Magnus L 2009-06-01 07:48
Seriöst?
Kan inte sluta skratta åt påstående om FIs påstådda stöd för 'hälften av mänskligheten'...
De andra partierna verkar ju satsa på hela mänskligheten. Gäller det f.ö. Inte val till EU parlamentet? EU är ju heller knappast 'hela mänskligheten'.
Nåväl. Personligen tycker jag det vore tråkigt om ett enda av dem kommer in i parlamentet.
Skrivet av Joop 2009-06-01 08:20
Befängt!
Att Arena är EU/unionsförespråkare, tillsammans med sossarna och högern är inget nytt. Men ledaren om "oseriösa småpartier" är väl magstark. De fyra har möjligen det gemensamt att de alla har ett visst mått av EU-kritik. Det räcker tydligen för att bunta ihop dem och kalla dem oseriösa.
Att påstå att de fyra använder EU-valet som en plattform för att ta sig in i den svenska riksdagen är befängt. Junilistan är inget nytt stjärnskott, Partiet är ett resultat av den EU-kritik som (Arena till trots) finns i Sverige, och som var bredare, tydligare och mer artikulerad för några år sedan. Därför fick också Junilistan många röster. I valet till EU-parlamentet. Utan sikte på riksdagen.
Skrivet av Lasse W 2009-06-01 08:45
Cementhäckarna protesterar
Nej det är aldrig populärt bland cementhäckarna i maktens korridorer när uppstickare visar sig. De är ju ett hot mot alla gamla tråkiga politiker som styrt det här landet alltför länge. Och som inte attraherar unga människor längre. Som Strindberg sa: Här rivs för att få luft och ljus - är inte det tillräckligt? Mer luft och ljus i politiken. Det friskade upp en gång när Wachtmeister och Karlsson härjade i de politiska palatsen. Det politiska landskapet behöver ritas om. Vi lever inte längre i industrisamhället. Bolagshögern är borta fullt logiskt och har förvandlats till de nya moderaterna. Vad arbetarpartierna ska förvandlas till är alltjämt oklart. Det friskar upp när partier som Piratpartiet dyker upp. Det svarar mot behov som finns.
Skrivet av Joppe 2009-06-01 08:47
Fel
Den här ledaren innehöll så mycket fel att jag känner mig tvungen att avsluta min prenumeration. Snälla läs på lite mer nästa gång.
Skrivet av Veronica Svärd 2009-06-01 09:00
Fi kommer ingå i den gröna eller vänstergruppen
Feministiskt initiativ kan inte säkert säga vilken partigrupp vi kommer ingå i säkert eftersom den gruppen också måste godkänna oss efter förhandlingar när vi blivit valda. Vi själva siktar på den gröna eller vänstergruppen där det finns störst förutsättningar för att förhandla fram vår politik på flera områden.
Vi hoppas också på att det spanska Feministiska Initiativet som också kandiderar hamnar i samma grupp förståss så att vi blir fler feminister som förhandlar och driver opinion tillsammans!
Skrivet av nygammal 2009-06-01 09:19
Förlust för SAP
Jag håller med Mats Rosin. Det var ett irreparabelt misstag av socialdemokratin att frysa ut en självständigt tänkande, kunnig och djupt seriös politiker som Sören Wibe ur partiet, för att han hade modet att föra de socialdemokratiska EU-kritikernas talan.
Skrivet av hoahoa 2009-06-01 09:22
Tack och hej
Jag ser ingen anledning att fortsätta läsa en tidskrift där chefsredaktören hånar mig och mina åsikter på det här viset. Piratpartiet är ett fånigt namn på ett parti, men det dom gör nu är det viktigaste som hänt politiken i Sverige och på den internationella arenan på flera decennier. Med den här attityden önskar jag att Dagen Arena går i konkurs. Alternativt: ge er avskyvärda chefsredaktör sparken och tänk om.
Skrivet av Lars-Olov 2009-06-01 09:24
Frågan om personlig integritet är större än fildelning
Framtidens historieskrivare kommer antagligen att säga att det var ett av det tjugoförsta århundradets stora tragedier att det parti (FI) som skulle ha förbättrat villkoren för hälften av mänskligheten bara fick 0,67% i ett Svenskt riksdagsval. Det är kanske elakt mot Schyman att säga så men det är lite svårt att henne på allvar.
http://sydsvenskan.se/opinion/pertohlssonkronika/article433488/Pirater-pa-marsch.html
Per T Ohlsson på Sydsvenskan har skrivit en intressant artikel om Piratpartiet (länk ovan).
Där tar han bland annat upp den undersökning som SOM Institutet vid Göteborg gjort.
Per Ohlsson menar att motståndet mot FRA-lagen (och antagligen också IPRED ) samt stödet för Piratpartiet beror på att ”staten och andra mäktiga intressen håller på att skaffa sig redskap som gör det möjligt att kontrollera och övervaka människor i en sådan omfattning att begreppet personlig integritet förlorar sin mening.” ”Våra (SOM Institutets) analyser bekräftar att det finns en påfallande stark åsiktssammanhållning i sakfrågor som rör övervakning och integritet – en åsiktssammanhållning som anstår en ny politisk konfliktdimension.”
Både s och m har missat den dimensionen. Mona Sahlin uttalande om Piratpartiet i gårdagens Agenda visade ju på att hon inte tagit till sig den frågan. Även Nisha missar den dimensionen när hon skriver följande om Feministiskt Initiativ
”men är det enda av de fyra alternativen som inte är ett enfrågeparti. En politik med fokus att förbättra villkoren för hälften av mänskligheten kan inte sägas vara ett särintresse så som mindre makt till EU, begränsad invandring eller fri fildelning är.”
Men frågan om den personliga integriteten är större än frågan om fri fildelning. Och på söndag så kommer vi antagligen inte att få se Schyman distansera sig från Piratpartiet utan vi kommer att få se Piratpartiet distansera sig från Schyman genom att dom kommer att få betydligt fler väljare och kanske också en plats i Europaparlamentet. Det är ganska många därute som fasar för ett samhälle där staten och stora företag övervakar oss i en sån omfattning så att begreppet personlig integritet helt enkelt ”förlorar sin mening”.
Skrivet av LB 2009-06-01 09:32
I sossarnas ledband
Nu viner partipiskan och Arenas chefredaktörs trovärdighet blåser iväg. Oberoende radikal och progressiv skall visst Arena vara, pyttsan. Vad är detta för svammel i denna ledarkommentar. Kolla vad Junilistan gjort i parlamentet under den gånga mandatperioden vad gäller öka transparensen för EU:s slöseri, fiskepolitik, miljöpolitik och inte minst avslöja samarbetet mellan sossar och allianspartierna. Sossar och Alliansen röstar i 9 av 10 fall lika i parlamentet men i valrörelsen lägger dessa partier ut dimridån att valet är ett höger-vänster val. Inget är mer främmande. Den s k radikal och oberoende Arena har nu också mage till att diktera vilka frågor som får debatteras i valrörelsen till EU-parlamentet. Vidare att bara antyda att Junilistan har något samröre med Sverigedemokraterna säger allt om Nisha Besara och Arenagruppens intellektuella hederlighet.
Skrivet av Biro 2009-06-01 10:33
EU oseriöst
Om man betänker att Europasamarbetet i EU:s form är väl så oseriöst (sett ur majoriteten av EU-medborgarnas synvinkel), så får NB's påståenden en annan innebörd!
Skrivet av dusan zorovic 2009-06-01 10:56
herregud
Varför hävdar du att Sverigedemokraterna är ett enfråge-parti när det uppenbarligen inte är faktum? Det räcker med 10 sekunder på deras hemsida för att förstå att sådant inte är fallet.
Skrivet av Torkel 2009-06-01 11:15
M ska också bli ett litet parti
Det förtjar de!
12 % arbetslösa.
300 000 ytterligare i utanförskap.
Stora budgetunderskott, 3.9 % nästa år dvs brott mot stabilitetspakten.
50%-ig ökning av socialbidragen sedan de vann valet.
Skrivet av Folke Sch 2009-06-01 15:50
Oförskämt
Det är rena oförskämdheten att sammanlikna Sverigedemokraterna med oss inom Junilistan. Nisha Belisha borde veta att varje kandidat för JL skrivit på en försäkran att man inte står för främlingsfientliga åsikter. Vi ser nationen inte som ett självändamål utan som en arena för demokrati, en fråga som ju Arena lågar (lågat?) för. Hur ytlig har man blivit hos den förr så förträffliga Arena? Bara en megafon för SAP och inget annat?
Skrivet av Susz 2009-06-01 17:51
Trött på pajkasteri- jävla diktaturfasoner!
Tycker det är fel att kalla alla småpartier oseriösa- att sd är det vet vi.
Men visst behövs det personer som kämpar för rättssäkerhet/demokrati/ mänskliga rättigheter etc...
Är urtrött på dessa vanliga cementhäckar som bara vill ha egna pengar och makt utan att bry sig om att samverka med Sveriges befolkning.
Och ska jag vara ärlig så har vi alla PP att tacka för att inte nazisterna i sd får lika många väljare. Så det är skribenten av denna artikeln som är ute och reser..
Skrivet av Tomas W 2009-06-01 18:39
Inte är feminismen endast för hälften av befolkningen
Jag vill bara ställa frågan om Nisha menar allvar när hon skriver att Fi för en "politik med fokus att förbättra villkoren för hälften av mänskligheten" ?
För mig är feminismen en fråga för hela mänskligheten....
För övrigt håller jag med om sakfrågorna i artikeln...
Skrivet av Lars-Olov 2009-06-01 21:34
Vart hade PPs väljare gått?
Susz har en poäng. Piratpartiet kan komma att "göra en Junilistan" i detta val vilket verkar oroa Nisha..
Men vart tror Nisha att dessa väljare gått om inte PP hade framstått som uppstickaren? Hade dom röstat på Ulvskog? Antagligen inte. Vidare så överskattar hon nog FI:s styrka hos dom kvinnliga väljarna när hon skriver att Schyman borde "lämna SD, JL och PP att kivas om samma manliga väljare." Hon verkar tro att bara för att Schyman slutar bry sig om de andra småpartierna så ska kvinnorna strömma till partiet men i det senaste riksdagsvalet var det inte särskilt många kvinnliga väljare som röstade på Fi.
Och jag är inte så säker på att sådana som Sören Wibe, Sverigedemokraterna och Piratpartiet slåss om "samma manliga väljare" för det är rätt stor skillnad mellan dessa tre.
Skrivet av Ateisten 2009-06-01 21:35
Oseriös inställning
Nisha Besara har tydligen hamnat på sossarnas lönelista. Var finns de självständiga och kritiska åsikterna? Särskilt kul är det det hon tar upp frågan om införande av euron. Har hon inte koll över vad t.ex. folkpartiet säger i denna fråga i den pågående valrörelsen? Sammanfattningen är enkel, hon har en oseriös (=hussetrogen) inställning till EU-valet. Får som flera "inläggare" fundera på om det är någon idé att förnya prenumerationen på Arena.
Skrivet av Britta_S 2009-06-01 22:55
hm
Tycker nog att det är lite dåligt att klassa politiska rörelser som seriösa eller icke-seriösa. Lite grand att underkänna människors förmåga att tänka själva.
Hur ska man definiera ett seriöst parti? Kristdemokraterna vandrade länge utanför riksdagen men nu har man tagit plats sedan ett antal år. Blev de seriösa när de fick riksdagsmandat första gången eller var det när de kunde hålla sig kvar ytterligare en period?
Junilistan tog plats i EU-parlamentet det räckte tydligen inte för att bli seriöst parti. Om de hänger sig kvar ytterligare en period ... blir de seriösa då eller räcker det inte? Måste de ta sig in i Sveriges riksdag också.
Miljöpartiet har länge betraktats som oseriöst men nu när man ingått förbund med (s) kanske man blev rumsrena. eller.
Ny demokrati då. hur var det med dem???????
Ja jag vet inte. Men bättre är väl att diskutera politikens innehåll än sätta diffusa etiketter på partierna. Sen får folk välja själva.
Själv kryssar jag Per-Erik Johan(s)son metallare från Umeå.
Skrivet av Scarface 2009-06-02 09:37
Visst är Piratpartiet seriöst
Piratpartiet är det enda parti. som tar integritetsfrågor för den enskilde på allvar och som försvarar iett fritt informationsflöde via internet. Denna fråga är grundläggande i en demokrati och måste lyftas. Detta har självklart inte bara med internet att göra, men blir extra tydlig i detta sammanhang.
Skrivet av Kosmopolit 2009-06-02 10:20
Det är medborgarna som avgör
Ytterst vad som är seriöst eller ej. Om EU fortsätter att urarta bör Sverige försöka reformera EU eller överväga uträde.
Fick en initierad och personlig beskrivning av EU:s problem och möjligheter av en hängiven EU-parlamentariker. Tyvärr var jag efter presentationen mer tveksam till EU! EU:s utveckling var tydligen Turkiets anslutning. Men enligt honom går det att urträda.
Seriöst eller inte seriöst men tveksam kan man bli till alla politiska partier. Det är dags att medborgarna tar ett större ansvar!
Skrivet av Juristbruden 2009-06-02 11:05
Fösta och sista inlägget
Jag har inte prenumererat under särskilt lång tid, kanske två månader. När jag fick nys om Dagens Arena tyckte jag att det var ett lovvärt initiativ, precis vad som behövs i ett samhälle där den politiska debatten förs medelst klyschor på kvällstidningarnas ledarsidor och inget är mer välkommet än en väl tillrättalagd och lättköpt sanning. Så att medborgaren slipper bry sin hjärna med vad som egentligen pågår.
Nisha Besaras version av vad som händer i EU-valskampanjen och varför det händer är förvisso originell. Tyvärr har den också så dålig verklighetsförankring och är så tendensiös att jag, i likhet med många andra, känner mig osäker på om jag ens vill fortsätta min prenumeration. Jag har rekommenderat Dagens Arena till familj och vänner, men nu får jag skämmas. Att dylikt får publiceras annat än på helt privata och personliga bloggar begriper jag inte!
Skrivet av Lars-Olov 2009-06-02 12:14
Genusforskarna avgör inte valet
""Schymans främsta mål borde vara att ....och lämna SD, JL och PP att kivas om samma manliga väljare.""
Det ska bli kul att läsa Dagens Arena på måndag om det visar sig att PP får fler kvinnliga väljare än Fi (vilket faktiskt är troligt).
Kanske blir det PP som får med sig både män och kvinnor från olika ställen med sitt budskap om personlig integritet och lämnar V och Fi att slåss om samma skattemedelsförsörjda genusforskare
Skrivet av Viktor 2009-06-02 17:34
PP
Vad jag inte förstår är varför flera av debattörerna kring denna artikel i "dagens" Arena vill säga upp prenumerationen. Läser de inte alla andra artiklar? Inte sjutton säger jag upp prenumerationen på min dagstidning bara för att det finns en artikel som jag tycker är oseriös! Sådana finns det gott om, men jag tycker man måste se till hela innehållet!
Jag tror som flera här att Piratpartiet kommer att ta plats i Europaparlamenet och anser att deras enda(?) fråga är viktig men jag tycker de har svårt att också ge svar på andra, som jag anser, mycket viktiga frågor.
Skrivet av TdÅ 2009-06-02 19:50
Aj vad surt
Citat ”så skulle de inte få många mandat och därför bli beroende av den partigrupp de hamnar i.” Och det skall alltså inte gälla de etablerade partierna? Vilket struntprat. Enligt publicerade undersökningar så röstar M och (s) väldigt ofta lika, beroende på kompromisser mellan partigrupperna. En dålig artikel helt enkelt.
Skrivet av Stig 2009-06-03 02:35
Enfrågeparti eller enfrågekritiker?!
"De har det gemensamt med både Junilistan och Sverigedemokraterna att de är ett enfrågeparti"
Om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger blir den sann. Ja för den som upprepar lögnen iaf.
Sverigedemokraterna är ett invandrarfientligt parti om man med det menar att de inte tror på blandkulturens välsignelse och att massinvandring har ett högt pris både räknat i pengar och kriminalitet.
Visst är det deras huvudfråga.
Men de är också emot EU, dvs Europas förenta stater där nationernas självbestämmande går mot noll = demokrati (?)
De vill också ha strängare straffsatser och anser att fångvården är käpprätt åt h***e.
De vill rädda det svenska kulturlandskapet. De vill förändra skolan och ge lärarna auktoriteten åter. De anser att de gamla som byggt upp det här landet skall ha en trygg ålderdom (vem vill inte det? Men frågan är vad man vill offra för det).
Ett enfrågeparti??? Ja om den politiska adeln i riksdagshuset och alla vänstervridna journalister skall definiera och tala om för folket vad de ska tycka så ... Ingen av er tar upp någonting annat än invandrarfrågan när SD kommer på tal därför at ni behöver en "rasistiskt slagpåse" för att framhäva er egen "förträffliga" ståndpunkt.
Skrivet av Donsan 2009-06-03 13:32
Den nya digitala världen
Många "förståsigpåare" utmålar gärna PIRATPARTIET som ett parti "för fri fildelning" eller ett enfrågeparti - Få av dessa debatörer inser att PP - som arbetarpartiet engång var - är ett parti som har insett att vi står på tröskeln till en helt NY värld och där sådana frågor om dom demokratiska rättigheterna och integritet är avgörande för demokratin i den REELLA världen - Få skribenter och debatörer försöker dra paraleller med historiska skeenden som på ett REVOLUTIONERANDE sätt har ändrat vår syn på t ex lagaroch rättvisa och som totalt har ändrat våra beteenden och arbets- och köpmönster.
De har inte sett tecknen på väggen - hur pressen - politiken och ekonomiska särintressen har ingått en ohelig allians för att kunna övervaka och KONTROLLERA människornas digitala beteenden och attityder - De inser inte att den digitala tekniken ger helt andra - revolutionerande möjligheter - att övervaka människorna - och om dessa blir verklighet - gamla stater som Sovjetunionen och Östtyskland kommer att framstå som rena demokratier.
PIRATPARTIET finns för att alla etablerade partier inte har haft förmågan att inse att DEMOKRATIN är hotad - utan de tror fortfarande att det hela bara handlar på upphovsrätt - som de kan implementera på den digitala världen lika lätt som det var i den reella världen
Det är dags för politiken att vakna och ta demokratifrågorna i den DIGITALA världen på allvar - och PIRATPARTIET är väckarklockan. - För vilken glädje har vi av det bästa av välfärden om vi har förlorat vårt nationella oberoende och självbestämmande och människorna har förlorat sina demokratiska fri och rättigheter?
Skrivet av ylva 2009-06-03 15:59
Okkunigt och trist
"Vänsterpartiets nationalistiska syn på EU" eh hm. Men ursäkta Nischa - från många håll kan man angripa V.s politik och anklaga den för en massa olika saker men den kan knappast nationalistisk. Om det är något Vänsterpartiet inte är så är det nationalistiskt. Internationalismen är större än att bara omfatta Europa. Det är en av anledningarna till Vänsterpartiets EU kritik. Att måla in Vänsterpartiets EU-kritiska hållning till något som guilt by association med sd är lågt och okunnigt. Bättre än så borde du läsa på Nischa om du ska behålla din trovärdig som fri debattör..
Skrivet av Kykladerna 2009-06-04 00:41
oseriösa småpartier
åh alla dessa oseriösa småpartier som skapar bara en massa oreda i politiken och gör folk förvirrade på vad de ska rösta på.
vi har så många partier att jag har jätte svårt o bestämma mig för vilket parti jag ska rösta på 7:e Juni.
för min del är det uteslutet att rösta på de Blåa eftersom de enbart prioriterar de starka i samhället.
de små oseriösa partierna är enfråge partier så där har man heller ingen lust att lägga sin röst på.
de Röda har Mona Sahlin och henne har jag aldrig gillat eftersom hon begår tabbe efter tabbe hon har helt enkelt ingen koll på vad hon sysslar med.
när hon hela tiden försvarar Wanja L Wedin så är det också en orsak till att jag vägrar rösta på S.
antingen röstar jag på MP eller så skiter jag i o rösta svårt att bestämma sig helt enkelt mycket pga att vi har så tråkiga politiker i det här landet som saknar visioner för framtiden.
Skrivet av Stefan, 63 2009-06-09 11:37
Integritetskatastrof
Eftersom de etablerade partierna har tagit alldeles för lätt på den personliga integriteten så är det alldeles utmärkt att det blir uppmärksammat på det här sättet genom Piratpartiet. Vi behöver ännu mer fokus på integritetsfrågorna!