

Reinfeldt tappar greppet
LEDARE | Publicerad 2009-04-01 30 kommentarer

Bild: stock.xchng
Det är allvar nu. Svensk ekonomi i fritt fall. 250 000 jobb försvinner i Sverige i år och nästa år. Det tror statliga Konjunkturinstitutet, som kom med sin nya chockerande prognos i går.
Ändå borde ingen vara särskilt överraskad. Globaliseringen har gett både rika och fattiga fördelar, men nu ser vi baksidan. När det faller rejält, så faller det överallt samtidigt. Nu finns ingen motor i världsekonomin, inget land som med fortsatt efterfrågan kan ge de andra draghjälp.
OECD tror därför att det blir 25 miljoner arbetslösa i de 30 rikaste länderna. Vi är ett litet, starkt exportberoende land. Det har dröjt ett tag, men nu sköljer den ekonomiska tsunamin med full kraft in över oss.
Sedan i december har Konjunkturinstitutet dubblat sin prognos om arbetslösheten. Inte förrän om tre-fyra år kan det bli en ljusning. Sveriges exportberoende gör att vart sjätte jobb försvinner inom industrin. I ett sådant läge blir kommunerna viktigare. Om de får ett rejält handtag av staten skulle vi slippa att 25 000 kommunjobb försvinner. I ett utsatt läge kan det ge stabilitet åt hela den svenska ekonomin.
För efterfrågas inte lastbilar och specialstål, så finns varje dag behov som måste fyllas av barnomsorg och av hemtjänst för gamla och annan välfärd. KI vill ha därför att regeringen sätter in stimulanser på åtta miljarder kronor i år och 50 miljarder kronor nästa år. Men med det kravet går Konjunkturinstitutet, en av regeringens egna myndigheter, på kollisionskurs med statsminister Fredrik Reinfeldt.
Regeringschefen hängde i går mer med huvudet än vanligt. Sådana belopp i stimulanser är omöjliga, suckade han. Då tappar vi greppet över ekonomin, sa han i Ekot. Då måste vi kanske höja skatten eller spara på utgifterna, ojade han sig. Men alla vet att man kan ompröva gamla beslut, till exempel ta tillbaka stora skattesänkningar för de rikaste. Och TCO:s ekonomer visade häromdagen att regeringens stimulanser hittills är måttliga, i ett internationellt perspektiv.
Så man kan gissa att det är Reinfeldts skräck för att tappa greppet som gör att han kommer att tappa greppet. Statsministern vill till varje pris undgå ett det blir tredje gången gillt, att ännu en borgerlig regering ska sluta i statsfinansiellt kaos. Men den sortens sifferövningar, som kanske imponerar på några ekonomhistoriker, är ett hån mot den kvarts miljon svenskar, som nu ser ut att hamna i arbetslöshet.
Reinfeldt låter som en brandsoldat som vill låta folk brinna inne, för han vill ha vatten kvar om det skulle komma en ännu större brand i morgon. Det är ansvarslöst.
Björn Elmbrant
Ledarskribent på Dagens Arena och frilansskribent/författare

Dagens läsning...
...är definitivt Magnus Ljungkvists ifrågasättande av journalisters förhållande till rut-debatten och varför de relevanta frågorna inte ställs:"Skickliga journalister som Lena Mellin, Tomas [...]




© 2000-2010 Arenagruppen. Kontakta webbansvarig | System och utveckling: Pelle Olsson












Skrivet av algoriker 2009-04-01 07:01
höj nivån
snälla björn ..kan du inte höja nivån på dina debattinlägg .. det blir så lätt drängkammarnivå ( sprungen ur avund och dåligt självförtroende?) när du skriver ...det skymmer debatten
Skrivet av Lena 2009-04-01 07:08
Moderaterna lovade jobb - det blir massarbetslöshet
I dag säger Littorina, arbetsmarknadsministern, till både DN och SvD:
Tänker ni sätta in åtgärder mot massarbetslösheten i Sverige?
"Nej, vad vi än gör räcker det inte till".
Det är helt otroligt - ett svek. En uppgiven regering. De lovade ju "jobb och färre bidarg" i valet 2006. "Minskat utanförskap".
Nu växer bidragen i 78 % av kommunerna ökar redan socialbidragsköerna.
Utanförskapet har redan ökat med 20 000 sedan valet 2006.
250 000 förlorar jobbet i år och nästa.
Moderatregeringen kommer sänka Sverige. Det är ett valsevk vi aldrig tidigare sett! Visst är det en global finanskris, men just i Sverige faller BNP högst och ungdomsarbetslösheten som är 25 % är näst höst i EU.
M har verkligen svikit och tappat greppet!
Nu gröper massarbetslösheten också ur statens kassa. M kommer att öka budgetunderskotten till katastrofnivåer.
Tragiskt! Usch! Ska man gråta?!
Skrivet av Patrik S 2009-04-01 07:59
Trist
Det är trist att moderaterna kommunicerar som om de gett upp. Regeringen kan avskaffa särlagstiftningen på arbetsmarknaden och låta parterna komma överens. LAS är politik och därmed regeringens ansvar.
Och lösningen på jobben är inte att staten ska betala 2-4 miljoner för varje tillskapat jobb, vilket verkar vara socialdemokraternas strategi. Det blir inget massivt tillflöde av nya jobb, förrän vi får lönespridning och avpolitiserad arbetsmarknad. Men där går moderaterna i armkrok med facket.
Skrivet av Anders Danielsson 2009-04-01 08:33
Smiter Reinfeldt från räkningen?
snälla algoriker.... kan du inte skriva kompletta meningar... och inte blanda ihop drängstuga och sängkammare...
Till ämnet nu: Bra brummat, Björn!
Reinfeldt har verkligen blivit paradoxal på sistone - "Om vi lägger pengar på vård, skola och omsorg blir det inga pengar kvar till vård, skola och omsorg", ungefär.
Om man klarar av att bortse från förolämpningen att bli sedd som enbart som arbetskraft och inte som medborgare och alltså accepterar att inkomstskatterna kan användas som styrmedel var jobbskatteavdragets trots allt ganska lovvärda syfte att ge konsumtionsutrymme genom skattesänkningar i stället för lönehöjningar och på så sätt undvika en pris-löne-spiral på en arbetsmarknad där efterfrågan drog ifrån utbudet.
Nu blev det i praktiken sällsynt dåligt skött med stora och snarast överhettande skattelättnader på toppen av en högkonjunktur och helt missriktade sänkningar när tiderna blev sämre. Tyngdpunkten i det tredje steget, räknat både i kronor och procent, ligger på månadslöner från 32 000 och uppåt, alltså på grupper som sparar och betalar av på lån hellre än att konsumera när sådant bäst skulle behövas för konjunkturens skull.
Ska man sänka skatterna i dåliga tider ska det ge mest till dem som har det sämst, till exempel genom ett ökat grundavdrag oavsett inkomstslag, men allra helst skulle regeringen redan i höstens budget ha sett att några lönekravsdämpande skattesänkningar inte behövdes i krisen, låtit bli det tredje jobbskatteavdragssteget och haft 15 miljarder över till att kunna hålla välfärdsservicen på en anständig nivå.
Oviljan att hjälpa från regeringens håll kan vara ett fegspel får att få kommuner och landsting att höja sitt skatteuttag inför nästa budgetår och på så sätt själva stå frisvurna från skattehöjningar. Vi som vet att man måste betala vad det kostar får väl hoppas på större mod i kommunhusen än i Rosenbad.
Skrivet av Håkan Sundberg 2009-04-01 08:55
Det finns en dold agenda
Under de senaste 10 åren har högkonjunkturen drivits av en våldsam utlåning till hushåll och privata företag (uppåt 4000 miljarder kr dec 2008). Den offentliga upplåning har minskat. Men idag minskar givetvis utlåningen till privat sektor och därför skulle en snabb offentlig upplåning kompensera för detta och åtminstone delvis upprätthålla efterfrågan. Om inte regeringen gör så kommer man verkligen att tappa greppet om finanserna, då får vi deflation och depression.
Men att svälta ut offentlig sektor har den för ideologerna i regeringen positiva effekten att det blir mer utrymme för privatisering, privata sjukförsäkringar, privata skolavgifter osv. Denna dolda agenda är den enda rimliga förklaringen till regeringens ovilja att stödja kommunerna och landstingen.
Skrivet av Lars-Olov 2009-04-01 08:56
Överskottsmål och utgiftstak
I den rödgröna alliansen har ju grundbultarna i den ekonomiska politiken varit överskottsmålet och utgiftstaket i statens finanser.
Det var ju på grund av dessa regler som Kamrat Ohly ställdes utanför i det första skedet.
I ett läge där statens inkomster sjunker på grund av att konsumtionen sjunker så finns det helt enkelt inget utrymme för mer pengar till kommunerna enligt de Rödgrönas ekonomiska politik.
I själva verket så måste ju statens bidrag till kommunerna minska med hänsyn till överskottsmålet.
Att man sedan inte låtsas om det och vill framstå som alla goda gåvors givare är om jag fattat det hela rätt bara propaganda.
Skrivet av Realist 2009-04-01 09:01
Tappar greppet?
Det var länge sedan man tappade greppet. Främst ansvarig är hattige styrman Borg.
Skrivet av CME 2009-04-01 09:02
Regeringens oförmåga
Regeringens oförmåga att hantera jobbkrisen är skrämmande. De verkar, trots annan retorik, sitta fast i en nyliberal ideologi som hindrar dem att låta staten agera under krisen. Den moderatledda regeringens politik kommer innebära tusentals fler arbetslösa i onödan inom offentlig sektor, tusentals missade chanser till nystart p g a försämrad vuxenutbildning och tusentals missade chanser till omställning p g a försämrad a-kassa.
Skrivet av Amnesia 2009-04-01 09:30
Godmorgon allihop
OM det är någon som ska höja nivån så är det "algoriker". Suck alltså...
Håkan Sundberg påpekar mycket riktigt det som är pinsamt uppenbart, att det finns en dold agenda. Tror Ni det? Tror Ni att kanske kanske, borgarna för denna politken för att de vill sabba den offentliga sektorn för att sedan kunna privatisera den?
Stackars denna regeringen när deras "politik" har fått full genomslagskraft och folk, kanske till och med skygglappar som Bodil, Algoriker med fl. ljushuvuden, så sakteliga börjar inse att de har skickligt blivit sålda en lögn.
Det har vi förvisso allihop men kom igen killar och tjejer, vakna till liv nu och ta en titt och SE vart det här är på väg. Det här kommer att gå åt helvete gott folk. Tro mig.
Vänta bara tills bankerna börjar göra Riktigt stora kreditförluster och vi måste lösa ut dem med dränering av statskassan, sedelpressning och inflation som följd.
Allt detta är redan planerat. Tror ni verkligen något annat? Då är Ni lindrigt talat naiva. Det här är människor med intellekt som får de flesta av oss att framstå som efterblivna.
Dessvärre har de inte folkets bästa som sin ledstjärna. De tjänar helt andra makter, Ni skulle bara veta. Men det är en sanning som få av Er är redo för. I vilket fall är deras plan att helt och hållet få folk på knä, att sabba ekonomin på global nivå. "Order" out of chaos. Deras "ordning".
Borg och Reinfeldt är enbart marionetter, ditsatta av krafter oändligt äldre och mäktigare än dem. De är "managers" helt enkelt.
Det viktigaste jag vill säga är att INGET av det här sker av en slump eller av "oförmåga" eller "inkompetens". Det är en systematisk planering vi ser falla ut.
Skrivet av Henrik 2009-04-01 09:34
Arbetlösa och andra ska betala...
men inte Täby. Dålig A - kassa, värdelös sjukförsäkring, usel utbildning för vuxna osv...Men, täby, danderyd och andra områden behöver inte betala tvärtom.....de ska ha mer........
Skrivet av Lars-Olov 2009-04-01 09:40
Amnesia
"Allt detta är redan planerat. Tror ni verkligen något annat? Då är Ni lindrigt talat naiva. Det här är människor med intellekt som får de flesta av oss att framstå som efterblivna. "
Planerat?
Av vilka? Är det några vi känner eller gömmer dom sig i dimmorna?
På vilken sida står Mona Sahlin; Wanja Lundby Wedin och Tomas Östros?
Skrivet av Mats Å 2009-04-01 10:28
Visst är det planerat!
Att alliansen med moderaterna i spetsen har planerat att förändara samhället. Från offentliga välvärdslösningar till mer privata. De har givetvis inte planerat den här djupa lågkonjunturen.
1) A-kassan, har sänk den till en nivå som inte går att leva på. Lösning egna privata försäkringar eller ta jobb till fönderande löner.
2) Frittvårdval, detta experiment där vi ska få välja fritt och där ska finnas en fri etableringsrätt är på väg att genomföras i hela landet. Detta har lett till vårdcentralerna i vissa områden i Stockholm har minskat rejält och etableringen vårdcentraler i andra områden har ökat rejält.
Många läkare hävdar att detta är en katastrof. Alliansen vill att vi ska börja betala in till egna sjukförsäkringar. Man behöver inte vara Einstein för se vem som drabbas mest av denna förändring.
3) Vill nästan enbart använda statens pengar till skattesänkningar och inte till satsningar på offentlig välfärd. MInst 90 miljarder i skattesänkningar sedan maktövertagandet, men vill inte satsa några ynka miljarder till kommuner och landsting så att de slipper börja sparka folk.
Men genom att arbetarrörelsen inte ville satsa några pengar på en stor morgontidning blir den borgerliga massmedians världsbild som får genomslagskraft i Sverige. Tyvärr gjorde arbetarrörelsen ett stort misstag då de lär Arbetet gå i graven.
Mats Å
Skrivet av Amnesia 2009-04-01 10:31
Lars-Olov
Nej vi vet inte exakt vilka och vem som gör vad. Det är hela poängen med en dold agenda.
Kvalificerade gissningar kan man ju ha men det tänker jag inte göra.
Men det finns ett antal framträdande familjer som länge varit inblandande, vissa mer kända än andra.
Sahlin & comp. är en annan sida på samma mynt, och kommer absolut inte att bidra med någon vettig förändring när de vinner valet nästa gång.
Det är bara vi folket som genom att slita oss från tv:n, läsa på och gå ut på gatorna en masse, som kan åstadkomma en riktig förändring. Inget annat.
Nej jag är inte anarkist men detta är det enda sättet vi kan få det samhälle vi innerst inne alla vill ha.
Det var alltid så. Varför skulle det vara annorlunda nu?
Skrivet av ior 2009-04-01 10:41
re alla
a men sossarna då..
Lars-Bodil
Skrivet av Håkan Sundberg 2009-04-01 10:43
Om överskottsmål och utgiftstak
Dessa Perssonska uppfinningar har hamrats in under snart 20 år. Under högkonjunkturen kändes väl de inte helt galna, även om jag själv är skeptisk och menar att de givit alltför stort utrymme för privat kreditexpansion som gått till lyxbostäder, lyxkonsumtion och finansiell spekulation. Men att hålla fast vid dem idag med exploderade arbetslöshet det vore nationell harakiri.
Skrivet av Lars-Olov 2009-04-01 11:02
Amnesia
"Sahlin & comp. är en annan sida på samma mynt, och kommer absolut inte att bidra med någon vettig förändring när de vinner valet nästa gång"
Bra
Det var bara det jag ville veta. Många här verkar tro att allt ska bli så mycket bättre när Sahlin och Östros mfl tågar in i Rosenbad under flygande fanor. Dom är kanske dom som är mest lurade av oss allihopa.
Sven Grassman som tyvärr inte längre är med oss talade om en statskupp fast utan stridsvagnar utan att det handlade om vilka som hade makten över våra tankar.
Och även om man inte tror på allt han sa så var det ett faktum att Riksbanken och SCB fick ägna ungefär 3 år åt att revidera sina räkenskaper sedan det att Sven Grassman upptäckt att man kokat i böckerna och att det verkliga värdena för bytesbalans och utlandsskuld mm inte var så dåliga som de officiella siffrorna.
Sven Grassman menade att detta var ett led i en intellektuell statskupp.
Det var på den fasta växelkursens tid då bytesbalans och handelsbalans mm var väldigt viktiga.
Officiella siffror visade på gigantiskt underskott i bytesbalansen och på en gigantisk utlandsskuld och utifrån detta vidtogs drastiska politiska åtgärder. Vad Sven Grassman visade oss var att dessa underskott inte existerade i verkligheten och han förklarade varför på ett sätt som alla begrep.
Efter det att Sven Grassman avled 1992 så har det inte i Sverige funnits någon intelligent vänsterkritik mot den etablerade synen på samhällsekonomin.
Sven Grassmans åsikter var egentligen inte unika. Det han gjorde var att han tog kritiken till en ny högre nivå.
Även om man inte själv är vänster så kan man tycka det är synd att det i dagens sverige inte finns en Sven Grassman.
http://www.abc.se/~m9339/bib/galna/galna-book-35.html
"Grassman menar nämligen att konsumtionen - inte investeringarna - är själva motorn i ekonomin och att tillväxt handlar om att ta tillvara den hela tiden ökande kunskapen och organisationsförmågan. Stryper man konsumtionen och slår sönder grunderna för kunskap och organisatorisk infrastuktur så hejdar man tillväxten. "
Skrivet av Malte 2009-04-01 11:23
Moderaternas dolda mål
Jo jag är också rädd att det kan finnas en hemlig agenda rattad av starka mörka krafter som ligger bakom den förda regeringspoilitiken. Den går ut på att försvaga staten genom att knäcka statens ekonomi och samtidigt föra över gigantiska rikedomar till utvalda pålitliga medlöpare. En paktliknande elitmaffia med mycket starka muskler med andra ord. Här i Sverige! Riktigt otäckt känns det.
Skrivet av Bodil 2009-04-01 11:38
Avund och Okunskap
Björn Elmbrand har en viss förmåga att locka fram inskränkta okunniga sossar på den här sidan.
Lite förstånd och lite verklighetsförankring hade inte skadat men det är väl för mycket begärt.
Bevare oss väl från vänsterekonomer de har väl redan sagt och gjort sitt.
Barack Obama har väl med all önskvärd tydlighet visat var skåpet skall stå.
Lägre löner, längre arbetstid är det enda som får oss ur krisen ,skall det vara så svårt att förstå.
Arbetslösa med arbetslöshetsersättning kan gärna rycka in och göra en samhällelig insats, t.ex hjälpa till någon timme varje dag på ett äldreboende eller ett dagis.
De skulle också lämpligen kunna hjälpa till att rusta upp sosseskolan med all dess elände.
Ingen bör få gå utan något arbete när vårt land behöver stöd.
Det finns bra exempel på den sortens insatser under andravärldskriget .
Avslutningsvis uppmanar jag Björn Elmbrandt att inte hetsa grupper mot grupper som är i allra högst grad kontraproduktivt.
Förresten Björn ,har Du sovit den här veckan när Wanja och kompani har varit i farten.
Skrivet av V 2009-04-01 13:57
Amnesia
Helt rätt! Äntligen någon som börjar tala klarspråk på denna sida! Sossar och Moderater är helt och hållet samma marionettdockor. Politiken (framför allt ekonomin) dikteras inte från Rosenbad eller Bryssel. Den verkliga makten sitter på Wall Street, i Londons finansdistrikt, i Schweiz och i Tyskland. Institutionerna heter IMF, Federal Reserve, ECB och kanske framför allt BIS (Bank for International Settlements, centralbankernas centralbank). Världsekonomin är helt och hållet manipulerad av gigantiska derivatbubblor skapade av de största amerikanska bankerna (Citigroup, Rockefellers bank samt JP Morgan Chase Manhattan bank). Dags att vi börjar göra något åt saken innan vi alla är slavar inte bara i det osynliga ekonomiska skuldekorrhjulet utan även reellt med dygnet runt-övervakning (i princip verklighet), slutet betalningssystem (snart är kontanterna avskaffade, dina transaktioner syns och ditt konto, d v s ditt liv kan strypas när som helst), totalitärt polis- och "rätts"-väsende o s v.
Skrivet av Lars G 2009-04-01 14:09
Kostnad och kostnad
Det är inte så svårt att förstå att det för samhället skulle innebära en stor nettokostnad att hålla olönsam tillverkningsindustri under armarna med skattemedel, en industri vars produkter inte längre har någon marknad. Priserna för insatsvaror, energikostnader och transportkostnader belastar kalkylen alltför mycket.
Annorlunda förhåller det sig rimligen med ett stort antal offentliga tjänster. Behovet av sådana tjänster påverkas i princip inte av någon marknad. I stället skall de tillgodose behov hos medborgarna, och behoven försvinner inte bara för att pengarna tryter. Barn- och äldreomsorg, skolor, sjukvård och annan samhällsservice skall ju fortsätta att fungera, och det är rent resursslöseri om så inte sker samtidigt som offentliganställda kastas ut i arbetslöshet.
För vad är egentligen nettokostnaden för att låta offentliganställda fortsätta att arbeta. Alternativet till löneinkomster med avdrag för skatt och sociala avgifter å ena sidan är bara marginellt högre än å andra sidan kostnaderna för arbetslöshetsersättning, minskade skatteintäkter, uteblivna sociala avgifter samt ökade kostnader för arbetsförmedling och omskolning.
Välfärdsförlusterna blir oerhörda av en raserad offentlig sektor, men kostnaderna för att hålla den intakt är marginella.
Ge alltså statliga bidrag till kommuner och landsting så att verksamheterna kan fortsätta att fungera!
Skrivet av CME 2009-04-01 14:12
re: Lars G
Du har helt rätt!
Skrivet av Bödil 2009-04-01 14:35
Propotioner och granskning
Hoppas att debatten nu kommer att ha bättre proportioner och prioriteringar än under den senaste tiden. Den nuvarande regeringen kommer alldeles för lindrigt undan granskning.
Följande ministrar borde omedelbart avgå.
Finansminister Anders Borg – Lovade att skattesänkningar skulle finansieras av höjda skatteintäkter. I år har 15 miljarder delats ut till främst höginkomsttagare trots att budgetunderskottet ökat. Borg talade om massarbetslöshet när den var ca 4 procent, men har inga offensiva förslag nu när den är 10 procent. Och fortsätter öka.
Näringsminister Maud Olofsson – Verkar inte känna till statistiken för sålda bilar utan medvetet arbeta för att öka arbetslösheten för metallarbetare och förhindra SAABs möjligheter till seriösa köpare..
Statsminister Fredrik Reinfeldt - Har inte insett att han är ytterst ansvarig för att investera i infrastruktur och välfärd. 15 miljarder i ofinansierade skattesänkningar kan räknas om till hur många anställda i offentliga sektorn? 30 000 arbeten i skola, vård och omsorg riskeras förlorade.
Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni - Sedan regeringen tillträdde har männen gynnats på bekostnad av kvinnor och inga förslag har kommit om att ändra på det. Fördelningen mellan män och kvinnor i budgetpropositionen för 2008 innebar att män gynnades än mer. 66 procent av inkomstförstärkningarna tillföll männen och endast 34 procent tillföll kvinnorna (enligt Riksdagens utredning)
Arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin - Hur kan han sitta kvar med sin köpta examen och inte satsa mer på insatser för att minska arbetslösheten?
Socialminister Göran Hägglund - För sin diskriminering av föräldrar och svek mot landsbygden. Vi som har fått betala med höjda fastighetsskatter.
Utbildningsminister Jan Björklund – Som inte kan läsa statistik, inte lyssnar på forskare och vill vrida klockan tillbaks till 40-talet.
Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson – För hennes människosyn och inkompetens. Hur många år kan man skylla på en tidigare omorganisation?
Infrastrukturminister Åsa Torstensson – Infrastukturen behöver förbättras inte slås i spillror. Vilka tågsträckor brukar hon åka om hon tror att det kan fungera med olika operatörer innan räls och el finns i tillräcklig omfattning?
Så här skulle man kunna fortsätta och ange i stort sätt alla ministrar. Min förhoppning är att de ska börja granskas mer på djupet så att vilseledande uppgifter inte slinker förbi.
Skrivet av Bhodil 2009-04-01 16:38
Sahlin pekar på en viktig poäng:passiviteten!
Många har i dag undrat: Hur kan KI spå att Sverige förlorar 250 000 jobb, medan Borgs prognos bygger på att Sverige förlorar över 300 000 jobb i massarbetslösheten?
Jo, KI räknar med att regeringen GÖR NÅGOT, då blir det massarbetslöshet. medan Borg vet ju när han gör sin prognos vad regeringen kommer att föreslå i budgeten, nämnligen samma gamla passivitet! Sjukt!
"(konjunktur26: Sahlin efterlyser satsningar)
- KI visar att om inget görs förlorar ytterligare 50 000 jobben och det är väl där skillnaden till regeringens ännu dystrare prognoser finns, att dom faktiskt inte tänker göra mer, säger Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin.
Hon håller med SEB:s Robert Bergqvist och anser att det är dags att gå från skolboksekonomi till krishantering.
- Anders Borg måste bort från den teoretiska skolbokssynen på ekonomisk politik. Det här är inte en vanlig konjunkturnedgång. Det är en kris. Det här är massarbetslöshet.
Socialdemokraterna vill ge stimulanser motsvarande dem som KI föreslagit.
Sahlin anser att det inte nu är läge att hålla igen eftersom budgetunderskottet redan skenar och uteblivna satsningar enbart förlänger återhämtningen på arbetsmarknaden."
Skrivet av Erik 2009-04-01 19:11
Okunnighet
Jag undrade faktiskt om Bodil skulle våga kommentera och skriva om okunnighet här när det ändå är KI som kommit med rapporten och KI trots allt består av såna Bodil gillar mest, högutbildade nationalekonomer (högre utbildning än heliga Reinfeldt tom). Men se, det gjorde hon. Härligt.
För övrigt intressant att Reinfeldt inte tror på sådan "trollmedicin" som att investeringar betalar sig själva och fortsätter sitt prat om särintresse. SKL, de sjuka, pensionärer, barn, Facket, Svenskt Näringsliv, Lars Calmfors (i regeringens egna finanspolitiska råd) KI ... alla är de tydligen särintressen. Dock särintressen som åtminstone har en sak gemensamt: De anser att regeringen måste satsa oss ur krisen (så att vi kommer ur den fortare och starkare).
Jag kan (nästan) köpa att man var och en för sig kallar dessa för särintressen, men vad händer när man slår ihop dem? Då presenterar de en ansenlig del av svenska folket och ekonomiska tänkare.
Skrivet av Björn (inte E) 2009-04-01 23:01
Björn E--- vilse igen
Det går inte att kommentera BEs inlägg. Lite väl likt Bodil. Kanske är det samma person som skriver båda inläggen...
Skrivet av Kosmopolit 2009-04-02 10:23
HEMLIG AGENDA?
I sådana fall går den ut på att gynna "kompisar" företrädesvis 08:or
Skrivet av Daniel Mathisen 2009-04-02 15:20
Sanslöst av regeringen
En förkrossande majoritet av all ekonomisk teori medger att är det någon gång det är rimligt att löpa stora underskott för kontracykliska åtgärder så är det under djupa lågkonjunkturer. Att Raj-Raj nu vill strama åt utgifterna säger mer om upplagorna på Borgs ekonomiböcker än om verkligheten i Sverige.
Skrivet av Erik 2009-04-02 22:19
Påhopp
Härligt också att se att så många har så lite konstruktiv kritik att komma med mot vad Björn E skriver så att de endast kan påstå att nivån på inläggen är låga. Ett sätt att skjuta på personen när man inte längre kan vifta bort åsikterna med riktiga argument?
Skrivet av Johan 2009-04-04 07:00
Reinfelt är en av de bästa.
Senast jag hade med Mona att göra var när hennes son badade med sin nya mobiltelefon, som genast gick sönder.. Typisk Sossepolitik.
Skrivet av Callmar 2009-04-04 12:32
Lustigt
Konstig ledare med tanke på dagens opinionssiffror. Otroligt dålig analys och dålig verklighetsuppfattning. Ut bland folk ledarskribenter och kulturkoftor - smaka på lättöl istället för rödvin. Då skulle ni veta vad folkflertalet tycker och inte vad ni önskar att de tycker!