

Kapitalismens haveri?
LEDARE | Publicerad 2009-03-03 27 kommentarer

Bild: stock.XCHNG
Väldigt överraskade blev i går de strutsar som stoppat huvudet i sanden och sagt att media överdriver och att den ekonomiska krisen snart är över. Men ingen av oss andra blev särskilt förvånade över att IF Metall och arbetsgivarna har slutit ett avtal som möjliggör att behålla jobben mot lönesänkningar på max 20 procent. Om var fjärde IF Metall-medlem är antingen varslad eller redan arbetslös - och fler är på väg - måste någonting göras.
I en sådan situation är det lätt hänt att total anarki bryter ut. Att desperata klubbledningar och förtvivlade medlemmar, som sitter i lånesaxen, är beredda att sänka lönerna lokalt hur mycket som helst för att rädda jobben. Med det avtal som IF Metall centralt har gått med på lägger man förhoppningsvis ett golv för hur mycket lönerna kan gå ner. Och mindre av panik och mer av rådrum är inte att förakta. Löntagarna får nu tid att räkna om sin hushållsekonomi, företagen ges respit för att pröva nya möjligheter.
Ett slags permitteringslön, för att metallare ska slippa gå på en helt otillräcklig a-kassa, är naturligtvis ingen långsiktig lösning. Man räddar måhända inte särskilt många jobb. Men alternativen är sämre.
Om någon för ett år sedan hade väckt tanken på ett avtal av den här sorten hade alla sagt blankt nej, utom de hesaste hökarna i arbetsgivarvärlden. Den solidariska lönepolitiken har - fram till nu - betytt att man inte ska sörja om ett dåligt betalande företag går i putten, om man i stället får bättre betalande.
Det var rätt att resonera så under 50-talets rekordår. Då fanns en växande svensk ekonomi, med lågkonjunktur ibland, ett år eller två. Men nu är läget ett annat. Nu sitter industrin nere i ett globalt svart hål och ingen vet hur länge det dröjer innan de kan komma upp ur hålet. Bara framtiden kan därför utvisa om IF Metall-ordföranden Stefan Löfven har gjort rätt eller fel. Men det är ett modigt beslut han och förbundsledningen har tagit. Löfven har visat att han är beredd att ta ansvar. Eftersom förmåga att tänka på helheten och ta ansvar brukar ingå i det som kallats för "den svenska modellen", är denna modell kanske inte helt död, trots allt.
Fast lite patetiskt känns det, med en Volvoledning som mitt under företagets jätteförluster höjer sina bonusar och en borgerlig regering som bara förmår kalla till presskonferenser för att ropa: Vi betalar inte, vi betalar inte...
Om IF Metall tar ansvar, vilket ansvar är de andra aktörerna beredda att ta? Om inte, då är slutsatsen ofrånkomlig; att kapitalismen har havererat, men det är löntagarna som får betala.
Björn Elmbrant
Ledarskribent på Dagens Arena och frilansskribent/författare

Dagens läsning...
...är definitivt Magnus Ljungkvists ifrågasättande av journalisters förhållande till rut-debatten och varför de relevanta frågorna inte ställs:"Skickliga journalister som Lena Mellin, Tomas [...]




© 2000-2010 Arenagruppen. Kontakta webbansvarig | System och utveckling: Pelle Olsson












Skrivet av Kjell Arvedson 2009-03-03 06:39
Visst har kapitalismen havererat
Om man anser att ekonomi handlar om att producera varor och tjänster för att möta människors behov på både andligt och materiellt plan, har kapitalismen aldrig varit särskilt välfungerande sett ur ett globalt perspektiv. Det vi ser nu är en depression som för all framtid kommer att omstrukturera den globala strukturen. De industrijobb som försvinner kommer inte att komma tillbaka. Det gjorde de inte efter nittiotalskrisen, det gjorde de inte efter varvs- eller tekokriserna heller.
Att facket då går med på bromsåtgärder kan nog vara gott, människor måste ju få möjlighet att anpassa sig till den nya verkligheten.
Det beklagliga är att det i politiken, både till höger men i synnerhet till vänster, fullständigt saknas både analys av vad som händer och idéer om hur omvandlingen ska kunna leda till en bättre och inte till en sämre värld. Så var situationen på trettiotalet också. Resultatet blev fascism.
Notera att två västliga indistriländer gick ur trettiotalskrisen med bevarad och t o m stärkt demokrati. Det var de två länder där krisbekämpningen gick ut på att stärka fattiga människors ställning och levnadsstandard med aktiva statliga ingripanden i ekonomin. De länderna var USA och — Sverige. På den tiden drogs landets skarpaste hjärnor till politiken. Kan vi få in lite intellektualitet av nobelpriskvalitet i s-högkvarteret, tack!
Skrivet av Minns 2006 2009-03-03 06:58
2006 kommer ifatt M
2006 lovade M väljarna fler jobb och färre bidrag. 2009 kan vi konstatera att det blivit tvärt om: arbetslösheten och varslen når rekordnivåer, 2010 kommer minst var tionde arbetsför i befolkningen sakna eget arbete. Socialbidragen växer redan i 2/3 kommuner. Utanförskapet ökar - totalt sett över mandatperioden har ingen minskning skett utan allt fler lever i utanförskap.
2006 lovade M likaså att "de inte skulle skapa en dålig ekonomi för Sverige igen, borgerligheten har lärt av sina misstag på 70-talet och 90-talet". Även här ett totalt misslyckande: BNP har fallit djupare än omvärldens, tillväxten har tvärstannat, ekonomin befinner sig i "nödläge". Budgetunderskottet ökar genom att skatteintäkterna minskar då allt fler förlorar jobbet. Passiviteten tömer Sveriges kassa snabbt. Skattebetalarnas pengar är slut eftersom de användes till stora ofinansierade skattesänkningar under högkonjunkturen, t e x slopad förmögenhetsskatt. Budgetöverskottet på plus 70 mdr 2006 är nu ett UNDERSKOTT på minus 80 mdr inom kort, dvs lika stort som de ofinansierade skattesänkningarna. Jobben och ekonomin är i fritt fall. Och regeringen gör inget. I fallet Saab kunde man tvärt om se hur den svenska regeringen förvärrade för sin egen industri genom att inför världens marknadsaktörer beskriva det svenska företaget som uruselt och bankrutt.
M har dock lyckats slita isär Sverige; de som har det bra och tryggt har fått det ännu bättre. Samtidigt har 500 000 kastats ut ur a-kassan, pensionärer betalar högre skatt än löntagare, 70 % av skattesänkningarna har gått till de rikaste tiondelarna, glesbygden avlövas och klyftorna växer. Att M tagit bort all sociala broar att gå på, som a-kassan och vuxenutbildningen, är medvetet; det ska pressa lönerna neråt och varje "bransch" ska ta ansvar för sin egen arbetslöshet - det verkar lönedämpande skrev M i sina förlag redan inför valet 2006. Men M påstod att S ljög när S i valrörelsen hävdade att detta kommer att leda till lönesänkningar.
När jag i dag läser vad S säger efter avtalet i går inom Metall/industribranschen, så kan jag inte annat än hålla med. Det dagens arena skriver är ett haveri för kapitalismen är också ett haveri för M-regeringen, deras förnekelse av vad de håller på med. Läs följande av S:s gruppledare Österberg på newsmill.se:
"Lönesänkningen en följd av sänkt a-kassa och ingår i regeringens strategi
En rejäl a-kassa har gjort att löntagare klarat strukturomvandlingar. Eftersom Alliansregeringen tagit bort tryggheten tvingas anställda nu acceptera lägre löner för att rädda jobben. Högerregeringens strävan efter en låglönemarknad måste stoppas.
Svensk arbetsmarknad befinner sig i ett extremt allvarligt läge. Svensk industri upplever just nu kanske den värsta krisen någonsin. På bara några månader har över 100 000 löntagare varslats om uppsägning. Krisens fulla effekter vet vi ännu inte. Men de flesta prognoser pekar på radikalt ökad arbetslöshet och fallande BNP. Detta måste hanteras på både kort och lång sikt. På kort sikt genom att vi håller uppe köpkraft och sysselsättning och på lång sikt genom att rusta Sverige starkare.
Men när andra regeringar agerar, gör den svenska ingenting för att överbrygga krisen. Därtill har regeringen kraftigt försämrat a-kassan, vilket resulterat i att en halv miljon löntagare har trängts ut ur försäkringen.
En generös, stabil och solidariskt finansierad arbetslöshetsförsäkring är grundstenen i den svenska modellen. Denna omställningsförsäkring bidrar till att utjämna inkomstklyftor och skapa bättre jobb. Låg a-kassa leder inte till fler jobb, utan till spruckna hushållsbudgetar och sämre konkurrenskraft. Regeringen spelar ett högt spel när den laborerar med Sveriges förmåga att kunna ställa om från gammal till ny produktion och därmed kunna konkurrera på den internationella marknaden.
Men att a-kassan försämrats avsevärt efter regeringsskiftet 2006, är en del av en långsiktig borgerlig strategi. Den handlar ytterst om att öppna upp för en ny form av låglönemarknad i Sverige. I alla tider har borgerligheten, med moderaterna i spetsen, gått hårt åt arbetsrätten. Det har hetat att löntagarna har för mycket inflytande och att fackets makt måste avlövas. Att angripa anställningstryggheten har dock aldrig varit särskilt framgångsrikt. Efter moderaternas valfiasko 2002 fick vi se en ny strategi - genom att försvaga a-kassan, hoppades man avlöva kollektivavtalen och därmed sticka hål på den höga fackliga organisationsgraden.
Det här sa man givetvis inte. Borgerliga företrädare gömde sig gärna bakom vackra ord om den svenska modellens förträfflighet, samtidigt som de insåg att en låg a-kassa innebär att människor blir mer rädda för att förlora jobbet - särskilt i kristider. De vågar inte ställa rättmätiga krav på schysta löner och villkor. Om ersättningen vid arbetslöshet blir låg kommer den som är arbetslös slutligen tvingas att ta ett arbete till mycket låg lön för att försörja sig. Detta undergräver hela den fackliga tanken om att ingen ska tvingas ta ett arbete till lägre lön än någon annan som gör samma jobb. Därmed försvagas kollektivavtalen, vilket så småningom leder till sänkta löner på stora delar av arbetsmarknaden. Systemskiftet är därmed ett faktum.
Men regeringen spelar ett högt spel. Försämringen av a-kassan innebär att den nödvändiga strukturomvandlingen försvåras. En a-kassa på en rimlig nivå har hittills gjort strukturomvandlingen ekonomiskt rimlig för både arbetsgivaren och löntagaren. Den har gett ekonomisk trygghet och hållit uppe efterfrågan när arbetslösheten ökar samtidigt som, en press nedåt på lönerna kan motverkas. Försämringen av a-kassan medför en ökad otrygghet också för dem som har jobb. Utan trygghet i förändringen är det inte förvånande om löntagarnas motstånd mot strukturomvandlingar kommer att öka. Med den borgerliga politiken höjs konfliktnivån i samhället. En stark fackföreningsrörelse tar ansvar för samhällsekonomin då den värnar sina medlemmars intressen. En svag fackföreningsrörelse har inte samma anledning att ta ansvar. Regeringens politik undergräver därmed den svenska modellen.
Att de konkurrensutsatta industriarbetarna är den första grupp som får ta den stora smällen är ingen slump. Regeringen har konsekvent avfärdat industrins krav på utbildningsprogram, krispaket och insatser. Till sist tvingades parterna att skriva under en krisöverenskommelse som öppnar upp för lönesänkningar, vilket alltså ligger i linje- att skapa en ny låglönemarknad.
Den svenska modellen med kollektivavtalslösningar är framgångsrik. Vid en internationell jämförelse skapar den svenska modellen stort utrymme för flexibilitet samtidigt som den resulterar i låg konfliktgrad. Sverige utmärker sig med att ha ett mycket lågt antal dagar med konflikt på arbetsmarknaden i jämförelse med andra EU-länder. Svensk fackföreningsrörelse är ansvarstagande. Svenska fackliga organisationer är mycket försiktiga med att varsla om stridsåtgärder, vilket gynnar stabiliteten på svensk arbetsmarknad.
Det är viktigt att en bred majoritet av löntagarna omfattas av en god omställningsförsäkring vid arbetslöshet. En sådan försäkring stärker människor och underlättar samhällets strukturomvandling. Ersättningar på höga nivåer och villkor i övrigt som är rimliga utifrån den enskildes utgångspunkt gör att människor blir öppnare för den globaliserade ekonomin och vågar gå från det gamla till det nya. Detta är grunden för att försäkringen ska fungera som en omställningsförsäkring. Därför vill vi rusta arbetslöshetsförsäkringen så att de allra flesta få ut 80 procent av sin tidigare inkomst. Därtill vill vi att försäkringen finansieras solidariskt människor emellan.
Om Sverige ska hävda sig väl krävs investeringar i utbildning, men regeringen gör tvärtom. 70 procent av all utbildning till arbetssökande har tagits bort. Regeringen har skurit ner på antalet högskoleplatser med 200 miljoner kronor och var fjärde plats på komvux har tagits bort.
Vi vill att Sverige ska ligga i topp när det gäller kunskap, kompetens och produktivitet för att kunna konkurrera i den globala ekonomin. Vi har lagt förslag som skapar 100 000 möjligheter till jobb och utbildning. Vi vill investera i forskning, utbildningsprogram och ett brett miljöbilspaket. Men vi kan inte stanna där. Ett modernt arbetsliv kräver upprepade chanser till utbildning. Vi vill ge alla chansen att läsa in gymnasiet, utbilda för fler heltider och inrätta en kompetensförsäkring för vidareutbildning i arbetslivet. Vi föreslår att delar av Arbetsförmedlingen byggs om till en Kompetensförmedling för att bättre utbilda människor för de nya jobb som växer fram.
Sverige har historiskt lyckats väl med att förena samhällsekonomisk effektivitet och trygghet för den enskilde. OECD har under flera år visat stort intresse för Sverige och den svenska modellen med höga ersättningsnivåer i välfärdssystemen, en aktiv arbetsmarknadspolitik och starka fackliga organisationer som kan bidra med en väl fungerande lönebildning. Sverige har inte råd att slösa bort detta medan en passiv borgerlig regering sitter och tittar på. Sverige behöver en socialdemokratiskt ledd regering som sätter jobben först.
Sven-Erik Österberg, gruppledare för socialdemokraterna i riksdagen
Ordförande för jobbrådslaget".
M har nått vägs ände. Nu måste alla goda krafter i Sverige samlas för jobben och ekonomin och mot orättvisorna.
Deras politik för jobb och ekonomi har havererat. Varför fortsätter de med utbudspolitik och orättvisor när det leder djupare in i depressionen? Förstår de inte att Sveriges ekonomi behöver stimulanser och att massarbetslöshetens stålbad kommer att kasta dem ur Rosenbad 2010. Att de svikit industrin kommer att kosta. Det ser mörkt ut för Sverige.
/En som minns 2006 år val
Skrivet av Thomas W 2009-03-03 07:52
Planhushållning?
Eller vad är alternativet?
Skrivet av Mario Matteoni 2009-03-03 08:01
Krig inom bilindustrin
Det pågår ett krig mellan världens bilproducenter.
I det kriget försöker olika länders bilindustrier vänta ut varandra tills tillräckligt många konkurrenter har fallit bort. Varje nationell regering tvingas därför söka rädda just sin bilindustri över krisen. Kalla det en sorts protektionism, men det vore tjänstefel av Sveriges regering att offra Volvo och Saab för att andra länders biltillverkare framöver ska kunna ta marknadsandelar. Att staten satsar för att försvara Volvo och Saab tills kriget är över är således en investering för framtiden.
För det internationella kapitalet spelar det ingen roll om det är svensk eller koreansk, tysk eller brasiliansk bilindustri som överlever. Kapitalet känner inga nationella lojaliteter. När marknaden kommer igång igen är det bara att satsa på vinnarna.
För svenska folket blir det kännbart. Det inser Metall och går med på något så ovanligt som tillfälliga lönesänkningar.
Det är f.ö. ett oerhört slöseri med skattepengar att offra den egna bilindustrin för att andra bilindustrier i framtiden ska kunna ta över marknadsandelar. Regeringen verkar förblindad av miltonfriedmandogmer. Metalls överenskommelse med Svenskt Näringsliv borde få några fjäll att falla från regeringens ögon.
http://matteoni.blogspot.com/
Skrivet av Gunnar Eriksson 2009-03-03 08:09
Makt mot lön!
Ekonomisk demokrati är det nu hög tid att kräva inför de företag som vill lägga ansvaret för den fiktiva ekonomin. på producenterna, lönearbetarna. Det är bara att erkänna att både metall och övriga fackförbund stillatigande inte brytt sig om att stärka demokratin inom produktionen då förbunden tjänat på aktieutdelningar liksom media. Alla varit nöjda med att tjäna pengar på andras arbete. Nu bör krav ställas på att makten skall delas, då nuvarande ägare inte kunnat hantera sitt utanförskap då fiktionsekonomin brakat ihop. Det har alltid varit viktigare vad tjugolappen används till än andvändningen av röstsedeln. Nu bekräftas vad arbetarrörelsen ursprungligen insåg, att staten måste städa efter ansvarslösa kapitalister. Staten och kapitalet levt gott på lönslaveriet. Som Anders Borg så sant säger på You Tube, staten gynnar dem som styr densamma.
Skrivet av Anselm 2009-03-03 08:34
Vinstsänkning?
Varför får vi aldrig läsa om vinstkravens menliga inverkar på svensk industri?
Skrivet av Mario Matteoni 2009-03-03 08:45
Historiens haveri?
Kapitalismen kan inte haverera, lika litet som historien kan det. Kapitalismen är ju ett resultat av den historiska utvecklingen och några alternativ finns inte. Marknadsekonomin i kapitalismen kan störas av kriser men all historisk erfarenhet säger att kriserna är temporära. Vad som kan göras är att söka reglera de ekonomiska rörelserna och kapitalismens negativa konsekvenser med internationella överenskommelser och internationella politiska institutioner.
Skrivet av Mathias 2009-03-03 09:15
Bra Björn!
Jag blir glad av att du skriver som du gör. För Löfven är modig. Och det är inte självklart lätt att hitta rätt som vänstertänkande när tiderna är galna. Men med mod och kreativitet kommer vi nog långt. Om bara Mona hade vågat vara kreativ hon också och formulerat NÅGON politik i opposition över huvud taget hade det nästa varit roligt att vara vänster igen.
Skrivet av CME 2009-03-03 09:33
Du har rätt Björn
Modigt och ansvarsfullt av If Metall i dessa tider då ägare och (framförallt )regering skjuter ansvaret ifrån sig. Om det är rätt agerat får framtiden utvisa. Tyvärr har den moderatledda regeringens försämring av a-kassa och möjlighet till vuxenutbildning gjort det svårare att ställa om svensk industri och näringsliv. Och, som sagt, löntagarna får betala notan...
Skrivet av Bodil 2009-03-03 09:47
Som man bäddar får man ligga
Svenska arbetare och dess fackföreningar har utnyttjat alla sina möjligheter till att höja kostnader för lönearbetet under de sk. goda åren.
Nu sitter de med skägget i brevlådan och måste se sina jobb och löner sakta men SÄKERT rasa.
Man kan spotta på en sten tills den blir våt.
Nu grinar verkligheten oss i ögonen ,det är slut med det roliga.
Åter till verkligheten inga träd växer till himmelen och vi får snällt och stilla finna oss i det som i varje fall undertecknad förstod skulle infinna sig.
Skrivet av Bibban 2009-03-03 10:35
Vem bär ansvar?!
Vem eller vilka borde se sanningen i vitögat. Vilka är det som undergrävt ekonomin med aktier och dåliga affärer. Inte fan är det arbertaren.
Girigbukar höjer sina avgångsvederlag och vältrar sitt fett i pengar medan man hånskrattar åt dem som i första hand slitit ihop era tillgångar.
Jag förstår att papperslösa och annan billig invandring gillas av girigbukarna
Men förr eller senare behöver dessa människor (för det är faktisk dem vi talar om) både sjukvård och och trygghet.
Men ack, Vad gör girigbukarna? Lämnar skeppet utan kapten. Ni får klara er bäst ni kan för nu drar vi med pengarna
Skrivet av Claes E. 2009-03-03 11:13
Nu fastnar vi snart i krisen
Historiskt alldeles för lite pengar på lönesidan = alldeles för mycket pengar på spekulationskontot har skadat reproduktionen och balansen i finanssystemet. Den självpåtagna lönesänkningen är bara ett skuldbeteende a la överbetalda ombudsmäns projektion som gör ont värre.
Inte särskilt kognitivt.
Skrivet av job 2009-03-03 11:20
återuppstånden modell
Håller med om att IF Metall visat stort mod.
Den svenska modellen krakelerade från 1970-talet , när facket övermodigt övergav förhandlingsmodellen för att beställa sina reformer via s-märkt lagstiftning, som ensidigt gynnade dem på arbetsgivarsidans bekostnad. Löntagarfonderna var droppen som fick det hela att rinna över. Resultat: inflation, återkommande devalveringar och ras för Sverige i den internationella välståndsligan.
Men kanske såg vi igår det första steget till modellens återupprättande.
Ett litet ljus mörkret.
Regeringen (och vi alla) bör hälsa detta med glädje, men den bör inte lägga sig i vad parterna nu vill ta ansvar för, utan sköta sina egna kort, dvs. klara balansgången mellan hänsynen till statsfinanser och behoven av mer stimulanser. Inte hejdlöst börja ösa ut pengar i alla riktningar som föreslås. Inte ta över ansvaret för enskilda företag eller branscher.
Skrivet av HH 2009-03-03 11:31
Modern planhushållning,tack !
1.Det går inte att ha kapitalism om arbetarna inte vill förkovra sig och aktivt organisera sig jämt. Än mindre stödjer facken i utlandet.
2.Det går inte vara med i World Trade Organisationoch och ha jobben kvar i Sverige om befolkningen gynnar mest utländska näringsidkare.
3. Arbete åt alla, tack ! Det räcker med 4 dagars arbetsvecka. Så tröttsamt att se de arbetslösa bollas mellan AF-FK-Socialen. Någon måtta för dumheter får väl vara.
4.Ta bort skatteparadiset. Samma skattsnivå i hela EU.
5.Satsa på vettiga distansutbildning så att alla kan fortbilda sig hela tiden. Höghastighet bredband för alla.
6.Mer centralstyrd o detaljstryrd grundskola-gymnasiet. Effektivt.
7.Bygg högre och förtätta städerna. Högre densitet är bättre för miljön också. Satsa på hyresrätter. Satsa på "spårvagn" utan förare i städerna.
Skrivet av Bhodil 2009-03-03 12:36
Moderaterna gör Sverige bankrutt!
-4,5 procent i BNP.
Utanförskapet ökar med 10 000 senaste månaden.
150 000 ytterligare förlorar jobbet.
Industrin faller som käglor, och den svenska är den enda i hela Europa som inte vidtar åtgärder.
Socialbidragen ökar.
Människor tvingas sälja hus och ta barnen ur skolan eftersom a-kassan är halverad, eller den som blir uppsagd har tvingats ut ur försäkringen av alla politiskt beslutade avgiftshöjningar.
Regeringen får koka i sin egen soppa.
Tyvärr hinner Sverige förstöras inann valet 2010.
Skrivet av Stig 2009-03-03 15:36
Alla använder Karlssons klister utom jag, för jag är en åsna!
Det är marknadsekonomins frukter under en längre tid som gjort att vi kunnat bygga upp ett välstånd i Världen.
Den som av en händelse tror något annat är både blind, döv och lite korkad.
Skrivet av gera 2009-03-03 16:25
Brittiska regeringen sa i dag sig stödja...
...Opel/Vauxhall. Det gäller att få industrin att klara den djupa krisen menar britterna. Och den tyska regeringen har samma inställning.
I Sverige kunde man i dag läsa på TT:
"Saab riskerar konkurs
Om Saab Automobile inte lyckas med rekonstruktionen kommer bolaget gå i konkurs."
Regeringen vägrar stödja den svenska industrin med lån, något som riksdagen egentligen beslutat om ska vara möjligt.
Sveket mot den svenska industrin kommer inte att glömmas.
Skrivet av Lars-Olov 2009-03-03 17:30
Gera
Du skriver att ”Regeringen vägrar stödja den svenska industrin med lån, något som riksdagen egentligen beslutat om ska vara möjligt.”
Men regeringen stöder den Svenska industrin:
Följande stod att läsa i Dagens Industri den 24/2:
”Samtidigt som regeringen nobbar Saabs och GM:s begäran om lånegaranti har Volvo Personvagnar fått grönt ljus för sin ansökan om statsgaranti för ett lån på 5 miljarder kronor. Därmed är den omedelbara faran för en likviditetskris i Volvo PV över och bolaget kan arbeta vidare på att vända förlusterna.”Med största sannolikhet kommer vi att godkänna Volvo PV:s ansökan och skicka in den i tid till Europeiska Investeringsbankens styrelsemöte den 12 mars”, säger Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet. Han betonar skillnaden mellan Ford och GM som ägare. Till skillnad från GM har Ford gett klara besked om att de tar fullt ägaransvar och garanterar kapitalströmmarna för Volvo PV tills de hittar en ny ägare till Volvo PV”, säger Jöran Hägglund. ” (slut citat)
Att regeringen är försiktiga med pengarna ska vi bara se som en fördel. Vad Mona Sahlin inte verkade ha förstått när hon var ute och stimmade i denna fråga är att det inte bara handlar om Saab utan att det handlar om fyra företag. Förutom Saab så handlar det om Fordägda Volvo PV, Volvoägda Volvo LV och Scania.
Att Brittiska regeringen är beredda att satsa pengar i Vauxhall innebär ju inte att det är klokt. Brittiska staten plöjde ned enorma belopp i British Leyland som innehöll massor av gamla fina bilmärken som tex Wolsley, Leyland, Riley, Morris, Rover, Alvis Triumph mfl men sett i efterhand så skulle nog dom pengarna ha gjort mer nytta någonannanstans.
Hur många i din egen bekantskapskrets funderar seriöst på att köpa en Vauxhall?
Jag känner i alla fall ingen som gör det.
Efter Sahlins förvirrade utspel i denna och andra frågor så börjar alltfler ställa samma fråga som Göran Greider gjorde i Newsmill dvs ”är Sahlin verkligen rätt person för jobbet?”
Skrivet av Öcsi. 2009-03-03 18:09
Nu blir det inne med diverse "huskur för patienten".
När ekonomierna "armerades" med den nyliberala uppfattningen, så pressades lönerna för anställda och arbetarna ned. Och så dundrade fram världsekonomin utan att man märkte resan mot utförbacken. Så hjälpte den permanenta låglönesatsningen världsekonomin att bli förlamade för lång tid framöver. Den offentliga konsumtionen borde få ökade prioritet och ej minska lönedelen av produktionen. På grund av att värdsekonomins "motor" för närvarande är konsumtionen, så den minskade köpkraften blir bara en hämmande "bränsle" för upprätthållandet av driften för världsekonomin. Låt bli att slösa resurserna för att rädda finnanssystemet för resultaten av felspekulationerna. Tvinga finnansinstitutionerna för att "städa" ut sina värdelösa tillgångar. Om världsekonomins hälsa skulle ha berott på arbetarnas löner så vi skulle ha haft en kärnfrisk ekonomi i alla länder jorden runt.
Skrivet av gera 2009-03-03 18:25
Lars Olov
nej, regeringen stödjer inte svensk industri. regeringen gjorde ett utspel om 28 mdr i stöd - men ingen i industrin tillåts använda nödlånen.
Nu kommer nästa svek mot industrin:
"IF Metall höjer arbetslöshetsavgiften från 125 till 300 kronor. Höjningen är en effekt av de ändringar av a-kassereglerna som infördes för två år sedan, enligt ordföranden Stefan Löfven.
Han befarar att var fjärde medlem blir arbetslös i år.
Förbundets kapital är slut. Underskottet i april måste täckas upp med lån från förbundet, enligt Birgitta Lanér, ordförande i IF Metalls a-kassa.
- Redan i februari var avgiften som IF Metalls a-kassa skulle betala till staten 74 miljoner kronor. Samtidigt fick kassan in 38 miljoner kronor från medlemmarna, säger hon.
Högsta tillåtna
IF Metalls beslut att höja avgiften till 300 kronor, vilket är den enligt lag högsta tillåtna nivån, var enhälligt. Det fattades vid en extra stämma på tisdagen.
- Det här är en Reinfeldtavgift som klämmer åt löntagarna, säger Stefan Löfven.
- Den är konstruerad på det sättet. Har man hög arbetslöshet då blir det också en högre avgift. Det är lagen som säger det och den är regeringen skyldig till, tillägger han.
Modellen, sjösatt 2007, bygger på att 33 procent av utbetald arbetslöshetsersättning i en bransch ska finansieras av medlemmarna själva.
Enligt IF Metall visar dagens kris att det också behövs någon form av utjämningsmekanism.
- Möjligtvis kan det fungera i en högkonjunktur. Men det blir väldigt, väldigt tydligt hur knepigt systemet är när så många blir arbetslösa, säger Lanér, som även är ordförande i a-kassornas samarbetsorganisation SO.
Även Byggnads
Hon räknar med att även Byggnads, som själva kalkylerar med en arbetslöshet bland medlemmarna på 20 procent till sommaren, inom kort kan tvingas höja sina avgifter.
Flera andra mindre kassor kan också följa efter.
Samtidigt har flera "trängda kassor", som Hotell- och restaurangfacket och kulturkassorna, redan hamnat på avgiftstaket.
Socialdemokraternas arbetsmarknadspolitiska talesperson Berit Högman instämmer i kritiken.
Hon kräver "solidarisk finansiering" och en sänkning av avgifterna till a-kassan till cirka 100 kronor i månaden.
"Med regeringens konstruktion slår avgiftshöjningen igenom stenhårt i precis fel läge: just när tiotusentals människor drabbas av arbetslöshet och när man behöver sin arbetslöshetsförsäkring som bäst", skriver hon i en kommentar.
Joakim Goksör/TT Maria Victorin/TT"
Skrivet av Lars Rudström 2009-03-03 20:44
S-högkvarteret?
Till Kjell Arvedsson: "intellekt av nobelpriskvalitet" eftefrågar du! Men den finns ju där redan! Mona Sahlin!
Vad mer kan du önska dig i det ämnet? Må vi vara lyckliga för att Mona S inte sitter på maktens taburett i dessa svåra tider! Fast kanske hon då hade fixat statens kreditkort med full individuell dispositionsrätt till alla oss andra - arbetslösa, fattigpensionärer, åldringar utan vård etc? Så vore det problemet löst!
Skrivet av lasse 2009-03-04 02:17
beggar thy neighbour
Klassisk beggar thy neighbour politik, om nu inte en 25% devalvering hjälpt kommer då lönesänkning att hjälpa. Med tanke på hur liten del som lönekostnaden är i avancerade verkstadsprodukter är det fråga om hur mycket ens 20% skulle göra. Om jag fattat det rätt var lönekostnaderna i Russelheim 30% högre än i Trollhättan ändå gick uppdraget till Russelheim.
Riksbanken sänker räntan aggressivt betydligt under ECB och nu skall lönerna sänkas samtidigt som vi har och kommer att få än mer importerad inflation.
Vad vi också borde fråga oss hur det kunnat bli så att exporten utgör mer än 50% av BNP och det år efter år är rekordartade överskott, 2008 blir det ca 8%. Det är mycket. Det finns ännu inga skäl att ”devalvera” pga handelsbalansen. Vi borde fråga oss varför den inhemska ekonomin utvecklats sås vagt.
Om detta får en internationell dominoeffekt kan det bli katastrofalt, den som kan historia vet hur det gick på 30-talet. Och konkurrensdevalveringarna under 70 och 80-talet hade mer negativa effekter än positiva och relativt liten effekt på exporten. En komplex modern industriekonomin fungerar inte som ett fattigt u-land med endast råvaruexport.
Skrivet av Jens Cavallin 2009-03-04 11:30
varför är det värre att bli halvt arbetslös än helt?
För är det inte det som protesterna mot Metalls permitteringsavtal gäller? Om arbetslösheten blir 20 % för alla kollektivanställda i stället för 100 % för en del? Alla får ju minskad arbetstid för den lägre lönen - mycket mer än A-kassa. Det är väl ett slags solidariet, det också? Björn E har rätt.
Skrivet av lasse 2009-03-05 00:17
50-talets rekordår
"Det var rätt att resonera så under 50-talets rekordår. Då fanns en växande svensk ekonomi, med lågkonjunktur ibland, ett år eller två. Men nu är läget ett annat."
På 50-talets rekordår utgjorde exporten ca 20 procent av BNP, idag är den 54 procent. Efter tre decennier av närmast oavbruten åtstramning av den inhemska ekonomin är vi i detta läge.
Skrivet av Olle 2009-03-06 12:37
varför är det värre att bli halvt arbetslös än helt?
För att dessa åtgärder inte innebär att metallarbetare kommer att få behålla sina jobb, den enda garantin är att de får lägre lön.
För övrigt, bara för att kapitalismen genom överutnyttjande av naturresurser skapat hög tillväxt under en kort period betyder det inte att det är lösning som kan fungera i det långa loppet. I själva verket finns det gränser för tillväxt även om nationalekonomer förnekar det. Men de ägnar sig heller inte åt vetenskap utan tro, så det är förståeligt.
Skrivet av B. 2009-03-06 15:25
Det fackliga löftet
If Metall svek det fackliga löftet. Det var möjligen modigt gjort, men definitivt inte bra. Obama försöker övertala arbetare i USA att dela med sig av jobben. Är det denne person som fått alltför stor genklang här hos oss? If Metall lär vara ett förmöget fackförbund. När tal om ekonomisk demokrati kommer på tapeten hörs ingenting från det förbundet. Varför satsar inte If Metall pengar i de industriföretag man "brinner för"? Varför kräver inte If Metall mer högröstat åtgärder av regeringen? Är If Metall en partner med och inte längre en motpart till Svenskt Näringsliv? Den lågkonjunktur som vi ännu inte sett golvet av kommer förmodligen att kräva strukturomvandlingar. Vilka sådana planeras i svensk industri? Planeras bara att vi ska dra åt svångremmen i några år och sedan fortsätta som tidigare??
Sven-Erik Österberg hade många goda reflektioner men han glömde dock att nämna de vikarierande underbetalda kvinnorna i offentliga sektorn som redan fått lämna sina arbeten - till en långt uslare a-kasseersättning än någon industriarbetare...
Skrivet av staffan 2009-06-21 19:26
Nytt jobb nu!
Törning.nu jobbar för högtryck.
Vi har ingen större framgång i att påverka vädret, däremot påverkar vi samhället genom kandidaterna som vi hjälper till nya arbete genom Jobhunting, en modell som TÖRNING.nu har tagit fram speciellt för att hjälpa arbetssökande till nytt arbete. Tvärtemot vad många tror är sommaren en bra period att söka nytt arbete, det är bara en fråga om lämplig metod.
Till skillnad mot politiker och ekonomer som lägger fram teorier och prognoser (vi vet ju alla hur träffsäker en 5 dygnsprognos är) så garanterar TÖRNING.nu att du som kandidat kommer i arbete inom avtalstiden. Annars återbetalar vi hela ditt insatta belopp.
Politiker och ekonomer använder prognoser, räntor och stimulanspaket som styrmedel som sällan eller aldrig har med ett reellt nuläge att göra. Statistiken är information som bygger på klinisk data där ett fåtal parametrar ligger till grund för bedömning av historik, siffror som är enkla att manipulera till önskat resultat.
Prognosen är information om något som inte har inträffat ännu, en hård prognos bygger uteslutande på att förlänga statistiska kurvor, medan en mjuk tar med nyanser av en förutsägelse om förändring som indirekt påverkar ett framtida resultat.
Statistikerna har ett massor med teorier och verktyg för att bygga sina
prognoser som faktiskt inte är mer trovärdiga en metrologens 5 dygns prognos, det är kvalificerade gissningar inget mer.