

Grattis till jobbet!
LEDARE | Publicerad 2009-02-03 40 kommentarer

Bild: Stina Gullander/SR
Mats Svegfors blir en utmärkt chef för Sveriges radio. Han har visat prov på integritet och självständighet. Svegfors är inte en bunkermoderat som kommer att sätta en politisk prägel på radioprogrammen. Redan som chefredaktör för Svenska Dagbladet framstod han som en förebildlig publicist och en borgerlig intellektuell som även politiska motståndare kunde läsa med behållning. Personer med politisk bakgrund ska inte vara bannlysta från offentliga uppdrag av det här slaget. Vilket de borgerliga propagandisterna mot "politiseringen" ibland låter antyda. Med politisering menas dock påverkan från vänster, inte från höger.
För om Mats Svegfors hade varit socialdemokrat hade han knappast fått jobbet. För att inte tala om vänsterpartist eller miljöpartist. Den minnesgode erinrar sig vilket ramaskri utnämningen av Lars Engqvist till ordförande för Sveriges Television föranledde. Från borgerliga ledarsidor hördes ett kollektivt burop. Och KG Bergström kallade i tv Engqvist för "politruk" och efterlyste ett medieproffs. Detta trots att uppdraget som styrelseordförande är strikt avskiljt från den dagliga publicistiska verksamheten. Lars Engqvist och Mats Svegfors har liknande bakgrund. Engqvist var en högst självständig socialdemokratisk publicist som chefredaktör för Östra Småland och Arbetet. Efter ministeruppdraget (Svegfors var en gång moderat statssekreterare) utsågs han till landshövding. Engqvist var kanske kompis med Persson men Svegfors har en gång haft finansminister Anders Borg i sitt stall på Svenska Dagbladets ledarsida.
Ingen har kallat Svegfors för politruk och ingen protesterade när han utnämndes till radiochef. Ingen kritik framfördes när en före detta folkpartistisk partisekreterare Peter Öhrn fick samma jobb för några år sedan heller.
Förklaringen är rimligtvis att den borgerliga hegemonin i dag är så total att ingen ens tänker på saken. Och kampanjen mot den föregivna socialdemokratiska vänsterdominansen i statsapparaten och regeringskansliet (en borgerlig vandringssägen från -68) har satt sig i det allmänna medvetandet. Det innebär att borgerliga personer framstår som oväldiga och opolitiska medan människor på andra kanten per definition är jäviga och politiska.
Krypskyttet mot public service som statens socialdemokratiska förlängda arm ger saken en särskild laddning. En stilla förhoppning om besinning på den borgerliga kanten kan dock utnämningen av Mats Svegfors utgöra. Borgerligheten gör klokt i att inte betrakta staten som en fiende. Och påståendena om en total socialdemokratisk hegemoni i statens korridorer blir inte sann bara för att den ständigt upprepas innanför de slutna sällskapens skål och vägg och de nyliberala tankesmedjornas rapportkompotter.
Håkan A Bengtsson
Ledarskribent på Dagens Arena och vd för Arenagruppen

Dagens läsning...
...är definitivt Magnus Ljungkvists ifrågasättande av journalisters förhållande till rut-debatten och varför de relevanta frågorna inte ställs:"Skickliga journalister som Lena Mellin, Tomas [...]




© 2000-2010 Arenagruppen. Kontakta webbansvarig | System och utveckling: Pelle Olsson












Skrivet av sture 2009-02-03 05:30
Instämmer
Jo, visst blir Mats Svegfors bra som chef för SR. Han behövs för sin erfarenhet, analytiska förmåga, och sin pondus. På SR är det inte lätt att vara chef, bl.a. tror sig vissa vänstergrupperingar bland journalisterna, sitta inne med någon slags monopol på sanningen och rättvisan. Ibland har fackliga företrädare haft synpunkter på hur SR: styrelse ska vara sammansatt, men då har man allt missuppfattat sin uppgift..
Annars gör SR:s journalister ett gott arbete. Att lyssna på Godmorgon Världen, missar jag sällan. Vilken skicklig journalistik!
Skrivet av Patrik S 2009-02-03 07:42
Vice statsminister?
Grejen med Engqvist var ju att han precis varit vice statsminister i en socialdemokratisk regering när han blev utnämnd. Det publicistiska hade han ganska långt bak i historien. Jämför med om Jan Nygren hade utsetts vid samma tidpunkt; det hade inte varit något problem.
"Engqvist var kanske kompis med Persson", visar hur lite Håkan A Bengtsson har förstått av nepotismen.
En sådan brist i analysen gör att hela krönikan blir ett fånigt svammel.
Skrivet av Bhodil 2009-02-03 07:57
De borgerliga har lurats i utnämningspolitiken
Det skulle bli öppenhet från och med regeringsskiftet. I stället blev det två köer, en officiel via dyrt upphandlade rekryterar, och en inofficiell via statssekreteraren på departementet.
Nu föreslås att sekretesslagen ändras så att allt blir hemligt - jaha, och regeringen kan göra precis som de vill utan insyn.
Hela utnämningspolitiken kryllar av moderater som fick toppjobb direkt efter valet., Unckel, Odenberg, Cederschiöld osv. Snacka om hyckleri!!!
Hur vore det om denna regering gör något av det de lovat INNAN valet. Att skapa jobb tillexemepl - vallöftet nummer ett. Nu får vi massarabetslöshet på 10 % med sittande regering.
Totalt fiasko.
Skrivet av Kerstin 2009-02-03 09:04
Blindstyren
Vänsterkommentarerna som Bhodils kommer att gå till historiens skräplåda som retorikhaverier. Man bortser totalt från den påverkan rådande finanskris och lågkonjunktur har på jobben och tror sig ha svaret på hur nya jobb ska skapas i samma takt som de gamla försvinner, även om man aldrig presenterar några förslag. Bhodil förstår inte ens fundamenta som att världen måste köpa våra varor för
att industrin ska fungera. 10% arbetslöshet kallar Bhodil för massarbetslöshet, men när socialdemokratrerna stoltserade med 13% arbetslöshet 1997 var det knäpp tyst från vänstern.
Och nu ska vi snart bevittna sönderfallet när Sahlin ska krypa till korset och bejaka kärnkraften som hon nyss skrotade, styrd av en rabiat Wetterstrand och tondöv för industrins, fackets och icke minst arbetarnas behov av billig el för konkurrensens och jobben skull.
Skrivet av Lars-Olov 2009-02-03 09:22
re: Bhodil
Den kris aom vi ser nu är en internationell kris som nått våra breddgrader.
På 1990 talet så hade vi en liknande om inte ännu värre kris som var ett direkt resultat av Socialdemokraternas politik och som alltså var hemmagjord.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078.ab
Den regering som tillträdde 1991 gjorde dock ett bra arbete för att mildra konsekvenserna av den politik som den föregående Socialdemokratiska regeringen fört.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/28/sa-fixade-vi-den-svenska-krisen
Vi är väl ganska så många både i och utanför S som tycker att partiet hade en mer kompetent ledning under Carlssons tid än vad man har idag. Därför skulle det vara bra om vår nuvarande regering får fortsätta även efter 2010.
Det har blivit lite väl mycket av Barbieklubben över Socialdemokraterna. Det var det inte på Ingvar Carlssons tid. Socialdemokraternas allierade det vill säga kommunisten Ohly och de miljöpartistiska språkrören inger inte heller förtroende.
Skrivet av Anette 2009-02-03 10:01
Rätt analys
Äntligen någon som uppmärksammar utnämningen av Svegfors. Det är riktigt pinsamt att ingen journalist ens knystat om saken. När gör riksmedia en seriös granskning av den borgerliga utnämningspolitiken?
Skrivet av SB 2009-02-03 10:22
Granskande journalistik, någon?
Jag tycker att Bengtsson pekar ut väldigt bra vad som är skillnaden mellan utnämningen av Engqvist och Svegfors. Den ene blev styrelseordförande och den andre blev VD.
Den enda som jag egentligen har sett lyfta en frågande hand är Maria-Pia Boethius: http://etc.se/artikel/19373/sveriges-radio-oberoende-moderat
Utnämningen av Svegfors till chef för SR kommer nog att visa sig bli ganska bra men VARFÖR har man inte sett en endaste artikel (förutom den redan nämnda) i DN, Aftonbladet, SvD, tv4 som bara ställt frågan om hans politiska bakgrund kan innebära problem? Svaret vet vi nog, Bengtsson formulerade det bra om inte annat, men det är verkligen skrämmande. Granskande journalistik, någon?
Skrivet av Lasse 2009-02-03 10:54
Skojigt
"Den regering som tillträdde 1991 gjorde dock ett bra arbete för att mildra konsekvenserna av den politik som den föregående Socialdemokratiska regeringen fört."
Snacka om humor...
Skrivet av CME 2009-02-03 11:16
Right on Håkan!
Svegfors är en respektabel person och kommer förmodligen göra ett bra jobb men det är som sagt en talande tystnad kring hans utnämning.
Brukar inte bry mig om högertrollen som skriver sina kommentarer här men jag hoppas verkligen att de partier som de sympatiserar med också kommer underskatta det rödgröna alternativet. Arrogans + taskigt regerande (ibland rent inkompetent) genom bl a oförmåga att hantera finanskrisen, toppat med att man fortfarande inte kan ta ansvar för sin egen politik utan skyller alltid ifrån sig på andra, t ex "såssarna" eller tjänstemän på Försäkringskassan är inget bra recept för att vinna valet 2010... Men för all del, fortsätt gärna så :)
Skrivet av Bengt Nilsson 2009-02-03 11:23
Högerfolkets skyll-på-andra-syndrom
Har ni märkt högerfolkets senaste flitigt använda bortförklarings-vokabulär nu när det krisar överallt här i landet:
Antingen skyller de på att det är den gamla socialdemokratiska regeringens fel eller så är det det den internationella finanskrisens fel.
Att vi snart kommer att få se välfärdens kollaps inom landsting och kommuner beror givetvis på ovanstående bortförklaringar, inte på att deras skatteintäkter minskat så katastrofalt i och med att Reinsvält och Borg strött över och berikat de redan rika med dessa pengar, som så väl behövts nu för att få behålla välfärdsarbetsstyrkan intakt!
Skrivet av Lars-Olov 2009-02-03 14:08
Bengt Nilsson
"Att vi snart kommer att få se välfärdens kollaps inom landsting och kommuner beror givetvis på ovanstående bortförklaringar,"
För en gångs skulle håller jag med dig.
Den internationella krisen kommer att leda till minskad konsumtion och därmed minskade skatteintäkter. Statens största inkomstkälla är just konsumtion som ger staten inkomster från tex moms och bränsleskatter vilka är viktigare än den statliga inkomstskatten.
Och om man då har utgiftstak och överskottsmål i statsbudgeteten vilket vi ju har enl Mona och om dessa mål inte får ifrågasättas (som de skånska socialdemokraterna gjorde och fick en bannbulla för här i dagensarena) så återstår ju bara att minska de offentliga utgifterna i samma takt som skatteintäkterna minskar.
Men allt är förstås den internationella krisens fel
Skrivet av gera 2009-02-03 14:23
Re Lars-Olov
Är det inte konstigt, att varje gång vi har en borgerlig regering i Sverige (1976-82, 1991-94 och även nu 2006-2010) så kommer något "utomlands ifrån" som inte går att hantera för moderaterna i kanslihuset. De har "bara otur". Det verkar förfölja moderaterna. Och sådana som du pekar hela tiden på att det är någon annans fel, inte den sittande regeringen som har ansvar för landet.
Kan det var så att en regering som tillträder, och som är fast besluten och låst av uppgörelser att föra strukturpolitik och utbudspolitik - plötsligt tappar kontrollen när lågkonjunkturen kommer och det är konjunkturpolitik som behöver bedrivas med åtgärder som behöver möta en efterfrågekris? Är det då märkligt att varje gång de sitter vid makten arbetslösheten skenar iväg och utanförskapet växer?
Kan det vara så att en regering som varaktigt sänker skatter med mer än 80 mdr, och för detta ändamål använder det budgetöverskott de ärvt 2006 på 70 mdr, självfallet hamnar i nya underskott när konjunkturen försämras?
Kan det vara så att löftena 2006 om fler jobb och färre bidrag, i ett sådant läge naturligtvis sjabblas bort och vi landar i detta arbetslöshetens stålbad Sverige står inför. Budgetunderskotten skenar. Utanförskapet växer. Fler hamnar i socialbdragsköerna, välfärden tar stryk.
Varför är det så varje gång vi har en borgerlig regering att de gör allt fel?!
Skrivet av Lars-Olov 2009-02-03 14:37
re: GERA
”Är det inte konstigt, att varje gång vi har en borgerlig regering i Sverige (1976-82, 1991-94 och även nu 2006-2010) så kommer något "utomlands ifrån" som inte går att hantera för moderaterna i kanslihuset.”
Jag har aldrig hört någon förutom du som hävdat att alla problem kommer ”utomlands ifrån”.
1990-talets kris kom tex inte från utlandet utan den var ju helt och hållet skapad av den Socialdemokratiska regering som satt innan den borgerliga regeringen som tillträdde 1991.
Det erkände ju också Socialdemokraterna själva år 2001.
”Medan det från socialdemokratiskt håll tidigare alltid brukat heta att de borgerliga bär skulden för depressionen på 90-talet, gör finansdepartementet nu helt om. Det var den socialdemokratiska regeringen, med finansminister Kjell-Olof Feldt i spetsen, som på 80-talet sådde fröt till det som skulle bli en ekonomisk kris, skriver departementet.”
Aftonbladet den 10 april 2001
Den nuvarande krisen är är ju internationell och alltså enligt de flesta bedömare inte skapad av någon regering här hemma varken den nuvarande eller den föregående. Den ekonomiska kris som var i mitten av 1970 talet var ju kopplad till en internationell strukturomvandling som kom att missgynna Sverige plus kraftigt höjde oljepriser 1973/74 som kom att missgynna länder med fordonstillverkning som tex Sverige. Men även krisen i mitten av 1970-talet var nog precis som dagens att anse som internationell enligt de flesta bedömarna.
Skrivet av Lars-Olov 2009-02-03 14:49
re:Gera
Vad gäller de svenska skatterna så var ju dessa 2005 de högsta på jordklotet enl OECD och en sänkning var ju nödvändig.
För övrigt så verkar sossarna vara på väg att tänka om i skattefrågan vilket ju är bra
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/07/socialdemokraternas-nya-skattepolitik-ar-ett-steg-i-ratt-riktning
Tyvärr så odlas fortfarande Gunnat Sträng romantiken bland många äldre partimedlemmar. GS tyckte ju att skatter på upp till 100% av inkomsten var OK
Skrivet av Qno 2009-02-03 15:22
Svara på frågan, Lars-Olov !
Gera ställde en fråga som många andra tagit upp under olika krönikor de senaste månaderna: varför plundrade mesalliansen (med mesarna Odell och Hägglund i spetsen) statskassan på 80 miljarder samtidigt som man nu med förfäran ser hur arbetslösheten breder ut sig bland småfolket ? Det hjälper inte moderaterna hur svagt lag s+mp+v än ställer upp nästa gång, folkets dom kommer att åter svepa de borgerliga dumskallarna bort från taburetterna.
Skrivet av Gunnar F 2009-02-03 15:32
Grattis till jobbet !
Jag trodde SR skulle vara politiskt obunden. Visst var det Mats Svegfors som på ett tidigt stadium var chef för "tankesmedjan" Timbro
som grundades 1978 och finansieras av "Svenskt näringsliv". Det måste väl vara att göra bocken till trädgårdsmästare att sätta till en sådan chef.. Timbros största uppgift (vilket de verkar lyckas med) har ju varit att fördärva det det svenska välfärdssamhället.
Gunnar F//72 (med högre skatt än de som är yngre och jobbar)
Skrivet av Lena 2009-02-03 15:35
Låt Odell vila i frid
Ständigt denne Odell, hoppar han inte från broräcken så köper han banker för pengar som inte finns eller har kostymtävling med C Gardell ! Låt honom vara i fred Qno, han gör nog precis så gott han kan.
Skrivet av Lars-Olov 2009-02-03 15:54
Qno
Orsaken till att arbetslösheten breder ut sig är minskad efterfrågan.
Det är inte givet att 80 miljarder ger fler jobb när dom ligger i statskassan än om dom finns hos löntagare som konsumerar för pengarna.
En skattesänkning innebär ju bara att löntagare och företagare får behålla en större andel av vad dom själva arbetat ihop. Att påstå att en skattesänkning innebär en "plundring av statskassan" är ju detsamma som att påstå att det arbetarna jobbat ihop egentligen är statens pengar.
Det är ju ett gammelsocialistiskt tänkande som dessbättre har färre anhängare idag än på Gunnar Strängs tid.
För det är ju inte så att en skattesänkning innebär en plundring av statskassan däremot så kan man å goda grunder plädera för att en skattehöjning innebär en plundring av löntagarna.
Skrivet av Morfar 2009-02-03 16:45
80 miljarder
Vilka fick mest av de 80 miljarderna? Var det de som behövde dom till konsumtion eller var de de som kunde lägga dom på kistbottnen?
Skrivet av gera 2009-02-03 17:27
Re Lars-Olov
Tyvärr, ur ditt perspektiv, börjar allt fler skriva sanningen om regeringen Reinfeldts misslyckanden:
I Expressen, på ledarplats idag: Arbetslinjen har blivit arbetslöshetslinjen". Är liberalerna på Expressen elaka sossar?
I Svenskt Näringslivs senaste rapport: 250 000 ytterligare människor kommer att förlora jobbet fram till 2010. Stefan Fölster säger om regeringens politik att "de förvaltar arbetslöshet, de gör inte tillräckligt för att den inte ska öka". Massarbetslöshet med reinfeldt, alltså. Är Svenskt Näringsliv en sosse-organisation?
Calmfors, regeringens egen expert, säger att regeringens politik leder till att 50 000 jobb går förlorade som annars kunde ha räddats. sedan när är calmfors emot regeringen, är han också smygsosse?
Nej, ge upp nu med dina länkar till näringslivsunderstödda hemsidor och "bevis" som inte finns. Till och med regeringen erkänner misslyckadet och kallar 2009 och 2010 för "skitår" på grund av massarbetslösheten.
Och (m) som gick till val på jobben och själva sa att de skulle röstas bort 2010 om de misslyckades.
Just det förtjänar de verkligen. Fiaskot blir stort, än större än 1991-94. och då tredubblades arbetslösheten och budgetunderskottet ökade lika mycket som den här gången!
Skrivet av Bhodil 2009-02-03 17:30
Jobb, inte bidrag
Var det någon som missade detta LÖFTE valet 2006?
Nu blev det färre jobb och ökade bidrag mellan 2006-2010. Ska en sådan regering väljas om?
Knappast.
Skrivet av Bodil 2009-02-03 17:52
re Bhodil
Du behöver inte bekymra Dig Alliansen kommer att väljas om.
En av anledningarna är att alternativet är en megakatastrof.
En sosse fd ordförande i Barbieklubben, en kommunist som har klippt biljetter,en hysterisk miljöpartist .
Inte vid något tillfälle har sossarna haft en så dålig trupp som idag.
Det går INTE vi kan inte skicka ut dem i världen .
Du får nog tillvänja Dig att det inte blir sosseriet som vinner.
Skrivet av Kerstin 2009-02-03 18:04
Bhodil
Hur gick det med Perssons löfte till pensionärerna om att betala tillbaka det (S) "stal" och som de lovade att betala tillbaka krona för krona. Med ränta på ränta blir det ett stort kapital Mona får nöjet att dela ut till pensionäerna om (S) fortsättningsvis ska ha någon trovärdighet om de vinner valet 2010.
Hur gick det med tandvårdsförsäkringen som (S) lovad år ut och år in.
Alla gick på Perssons snyfthistoria om de tandlösa föräldrarna.
Det blev ingenting av det heller. Hur gick det med (S) jobb-löften år ut och år in. Löften, tomma löften och inget annat, Bhodil. Något att fundera över innan stenarna ska vina från dig igen.
Skrivet av Bodil 2009-02-03 18:26
Utmärkt val av SRchef
Mats Svegfors är ju ljusår ifrån osthandlaren Lars Engqvist som bl.a på sin tid umgicks med en synnerligen vulgär sossegrupp i Malmö.
En grupp som inte skämdes för något utan fullkomligt hämningslöst terroriserade människor som inte delade deras socialistiska uppfattning.
Det var en pinsam film som avslöjade hans medverkan i den gruppen.
Mats Svegfors är en synnerligen kultiverad och kunnig person , och representerar de borgerliga på ett kädsamt sätt.
Han kommer dock inte att politiskt att utnyttja sin ställning.
Skrivet av Lars Rudström 2009-02-03 18:57
Kommunisternas återtåg!
Vilken tråkig sörja från socialisterna här! De svenska kommunistiska debattörerna verkar nu bli ännu mer fanatiska än de var i Finland på 1940-talet. SAP har nu bestämt via sin partiledare fru Sahlin att partiet skall gå fram med en socialistisk allians stödd på MP och V inför valet 2010. Gott så! Men vad den svenske industriarbetaren ( det finns väl ingen sådan här ?) bör minnas är alla år av socialdemokratiskt arbete att ta avstånd från de fanatiska kommunisterna! Jag vill citera den finske socialdemokraten och arbetstagarekämpen K.A.Fagerholm (socialminister i flera regeringar, talman och flera gånger statsminister i den finska regeringen under 40- och 50talet). 1948 bildade han sin första regering (Kekkonens första presidentperiod) bestående av socialdemokrater, agrarer och kommunister (mandaten efter riksdagsvalket 1948: Socialdem. 54, agrarer 56, kommunister 38). Efter ca ett åprs regerande höll han ett brandtal inför den socialdemokratiska partiledningen där han beskrev kommunisternas subversiva aktioner. Jag ger något utdrag som bör stämma till åtanke bland de svenska socialdemokraterna inför valet 2010: ""Men i stället för att i lugn och ro begrunda det taktiska misstag de (kommunisterna) själva begått genom att uppställa orimliga krav för sitt deltagande i regeringen började kommunisterna omedelbart ett stort anfall mot regeringen just på det utrikespolitiska området. Parollen var att med alla medel försöka misstänkliggöra den socialdemokratiska regeringen i Sovjetunionens ögon. De hade inga fakta att komm med - regeringen hade inte hunnit glöra någonting innan de satte igång sin kampanj - men bristen på fakta har aldrig besvärat våra kommunister. Det var en direkt landsförrädisk kampanj, avsedd att skada nationen. Genom denna kampanj ställde de sig utanför nationen och tanken på ett samarbete med dem blev allt mera frånstötande för vida medborgarkretsar".
Det är dessa kommunister som nu den svenska socialdemokratiska industriarbetaren skall trycka till sitt bröst enligt fru Sahlin. Att de nu säger sig INTE vara kommunister kan ingen vettig medborgare ha tilltro. Det svenska gammelkommunistiska partiet leds idag av en äkta kommunist som innerst inne helgar Hagbergs stalinism och Werners bolshjevism. Därom råder inget tvivel. Halva MP består idag av avhoppade gammelkommunister och andra halvan av ideologiska milöpersoner med kommunistisk grundval.
Detta är vad Sverige nu står inför år 2010! Valet blir mellan en icke-socialistisk stat eller en helsocialistisk sådan. Det är bara att välja!
Konklusion av en gammal fd socialdemokrat: Mona Sahlin har sålt ut den svenska socialdemokratiska industriarbetarens själ de subversiva kommunisterna inom V och MP för att få tillgång till den högsta taburetten! Skamligt!!
Skrivet av Harriet B 2009-02-03 21:00
Fyra moderatinlägg på rad...
...som antingen pratar om kritik mot (s) i forntid, som de har en hang-up på. Relevant? Eller är närmast "hitorie-revisionister" i sina inlägg i sina försvar av Reinfeldt-/Borgeran, dessa fyra korta år.
Historieböckerna kommer att bli intressanta, för att inte säga delikata, produkter att ta fram när åren 2006-2010 ska beskrivas. Unga oerfarna män som skulle sälja ut statlig egendom och göra perioden till en glansera för högern, men allt endade upp med
- man fick köpa banker, förstatliga näringslivet, och gå på som värsta statliga garanterna för att marknadsekonomin inte skulle kollapsa,
- man fick ge upp tanken att högern kunde regera lika bra som (s), utan stora underskott den här gången, det blir cirka 80-120 mdr ebb i kassan
- man skulle återupprätta full sysselsättning, och det slutade med att redan efter två år (idag!) så var arbetslösheten högre än vid tillträdet 2006, och vid mandatperiodens slut ett haveri med tvåsiffriga arbetslöshetstal,
- det utanförskap man moraliskt brösttonade sig emot 2006 växte till och blev större under de misslyckade åren,
- statens kärna - som försvaret och föräskringskassan, domstolar eller andra institutioner - lyckades man sätta i kaos,
- tillväxten, den kaka som vi aqlla ska leva av, stannade upp, tvärbromsade och blev minus och vårt land blev fattigare,
- pensionerna lyckades man sänka, något som inte hänt sedan ATP infördes - och den skatt våra gamla betalar gjorde man till en högre skatt än alloa andras, trots slitet ett helt yrkesliv,
- ungdomsarbetslösheten gjorde man till den näst högsta i hela EU, trots mycken retorik i valet 2006,
- kommunsektorns överskott på +17 mdr lyckades man också vända ruunt till ett stort underskott - skolor, vård och omsorg skars ner, lades ner, kunde inte ta in fler i vård och behandling, kvaliteten tog stryk,
- den fastighetsskatt man lovat ta bort döpte man om till en avgift, över 220 000 villaägare fick tvärt om höjd skatt och en retroaktiv skatt på reavinster infördes trots mångas besvikelse,
- och den allra största "skitårs-åtgärden" var misslyckandet med jobben trots de fagra klöftena i valet som hade givit en knapp seger,
- har jag ns nämnt att en halv miljon tvingades ur en väl fungerande försäkring just när massarbetslösheten exploderade, man sa sig inte ha överblickat detta och ångrade sig men då hade bidragsköerna i kommun efter kommun växt sig så starka att det var för sent.
Sa jag att de själva sa när de tillträdde att de inte förtjänade att återväljas om de inte skulle ordna fram fler jobb 2010 i förhållande till när de tillträdde 2006?
Hur ska perioden beskrivas? In under fyra år, och sen rakt ut igen. Ska det vara perioden då borgerligheten en gång för alla gjorde bort sig så grovt att alla partiledningar byttes ut och ftre partier frenetiskt försökte sätta epitetetet "nya" bakom sina partinamn, medan ett gjorde upp med sin tillfälliga ledning under parentesen i historien och poängterade "åter till rötterna" och att de var "gamla" moderater igen.
Det är förskräckligt att uppleva perioden när man är medborgare mitt uppe i den. Men eftervärldens dom blir av naturen ännu hårdare.
Skrivet av Bodil 2009-02-03 21:35
re Harriet B
Bor vi i samma land Du och jag?
Din svartmålning av sittande regering som inte har suttit mer än drygt halva tiden är patetisk.
Du måsta använda skygglappar eller sakna vilja att förstå det minsta av ekonomi .
Är iofs inte förvånad över Dina bristande kunskaper Du har väl gått i sosseskolan och där har Du ju inte få lära Dig mycket mer än att pappa staten och hans sossehantlangare är störst bäst och vackrast.
Nu är det andra tider, det är blå sköna tider med nya friska tag och omhändertagande av politiken på ett ansvarfull sätt.
Skrivet av Lars Rudström 2009-02-03 21:51
In och ut!
"Harriet B", liksom alla kommunister/socialaister här "ser grandet i sin nästas öga, men inte bjälken i sitt eget".
"Unga oerfarna män" har nu fått det epitetet av "Harriet B". Han/hon föredrar tydligen "erfarna" tobleronetjejer och önskar att sådana personer skall styra hans/hennes land efter 2010. Väl bekomme!
Vi andra ser fram emot att bidragspartiet tillsammans med alla kommunister med Ohly i spetsen återigen överbeskattar den svenske industriarbetaren så till den grad att denne blir tvingad att söka bidrag från politikerna. Precis som på 1970-talet.
Så talar hegemonins företrädare, så talar de som älskar att staten sköter om dem hela livet, så talar de som inte vill ta eget ansvar för sitt liv!
Lämna allt till politrukerna som sitter på sina fina taburetter och höga löner/pensioner. PRECIS som i gamla Sovjet och i nuvarande Kuba och Nordkorea. Vi andra får väl förbereda oss på förverkligandet av sossarnas chefsideolog Ernst Wigforss och hans mantra från 1936: " Fattigdom kan lättare fördragas om den delas av alla"!
Vilken suverän vision av en fil.dr. Men han hade ju lärt sig av Lenin från dennes tal 1918 på Röda Torget! Lycka till!
Skrivet av Öcsi. 2009-02-04 00:28
Så många borgare finns ej längre. Det är det nya arbetarpartiets medie etablisemanget.
Det är inget fel när borgare försöker plantera in sina supportrar i diverse medier. Däremot det är ett stort fel när vänstermedierna proppas full med "borgare". När gräsrotsbefolkningen förlorar sin "röst", genom att slakten på sossemedien organiseras från ägarsidan.
Skrivet av gera 2009-02-04 05:51
Borg=massarbetslöshet=Reinfeldt
Ser att några fortfarande förnekar fakta:
Jobben blir färre och bidragen fler i Sverige. 10% förväntas vara arbetslösa när Reinfeldt möter väljarna 2010. Extrema nivåer för att vara Sverige, och mot bakgrund av att Reinfeldt lovade fler jobb i valet 2006 ett misslyckande av historiska mått.
Skrivet av Lena 2009-02-04 09:00
Nog med dumheter, Lars Rudström
Du är precis lika korkad som Bodil. Det citat du tillskriver Wigforss och Lenin, härstammar från Aristoteles, alla moderaters urfader. Du och din okunnige vän bodil borde hålla sig till Timbro och inte skräpa ned den här förträffliga sajten
Skrivet av Ubbe 2009-02-04 12:39
Förvånad
Jag trodde (i min enfald?) att den generella diskussion på denna tråd var politiserng av uppdrag, såsom VD:n för SR.
Finner dock ett allt mer förrvirrat häcklande av alla partier som inte är uttrycklig höger - underligt...
Det intressanta är det som framgår av artikeln, att den borgerliga "hegemonin" inte finner en (visserligen duktig) borgerlig "politruk" så som stötande, medan det varit katastrof om personen var (S)-märkt eller, ve och fas, (V)- eller (MP)-märkt.
Häcklandet och det ibland rena föraktet mot icke-borgerliga personer som framför åsikter är beklämmande.
Även icke-borgare bör beakta vad man skriver och inte sänka sig till samma låga nivå somt.ex. Bodil och Nils-Olov, något som dessvärre sker allt för ofta.
Arbeta efter principen "När du pratar med en idiot, se till att denne inte gör detsamma".
Skrivet av Ludde 2009-02-04 13:18
Troll
Apropå Ubbe´s kommentar: Jag tror uppriktigt att det är en medveten strategi från det politiska motståndet att släppa lös "troll" på en sajt som denna. En sajt som så innerligt behövs i ett medielandskap som är mer än 90% borgerligt. Trollens uppgift är att avleda uppmärksamheten från det som är viktigt, och deras metoder följer två huvudriktingar: Den ena handlar om att skriva rabiat och ostrukturerade utgjutelser mot "såssar". Den andra handlar om att skriva långa snustorra inlägg med skenbar akademisk och logisk substans, fokuserande på tekniska enskildheter. Det refererade faktaunderlaget återfinns ofta i Timbro´s närzon.
Mata inte trollen ! Men se deras närvaro som ett uppmuntrande tecken på att "någon" ser denna sajt som potentiellt hotfull...
Skrivet av Lena 2009-02-04 14:22
Du har så rätt, Ludde
Jag kan också hålla med Ubbe i hans reflexioner. Men det är stundom alltför frestande att kasta paj på trollen. Ibland är det nog det enda språk dom begriper.
Skrivet av Lars-Olov 2009-02-04 14:31
Lena
Jag håller också med Ludde.
Folk borde vara tvungna att svära Socialdemokraterna och dess partiledning evig trohet innan dom får skriva här samt lova att inte inhämta faktaunderlag från Aftonbladet eller någonannanstans inom "Timbros närzon".
Det är en gigantisk konspiration som vi bevittnar här. Timbro som eftersträvar världsherravälde.
Skrivet av Viveka 2009-02-04 15:43
Tack Ludde för en utsökt handling i troll hantering
Det är så trollen ska jagas in i vråna igen, när man ser de dyker upp ordbeväpnade upp över öronen.
Skrivet av Nemokrati 2009-02-04 17:46
Timbroradio?
Jag tycker det är illavarslande att en moderat blir chef för SR - det är den sista bastionen - SVT är ju helt i händerna på makten - förutom några enstaka och alltmer sällsynt förekommande frilansdokumentärer. Det märks ju inte minst i EU-frågan som mörkats konsekvent sedan innan omröstningen om Sveriges medlemskap. Nej-sidan har överhuvudtaget inte fått komma till tals, det gäller även i frågan om bolagiseringen av den offentliga sektorn och hela New Public Management - kittet som vi nu ser följderna av bl a vad gäller Försäkringskassan och dess 'konsultberoende'; förstadiet till den fullständiga privatiseringen och således amerikaniseringen av socialförsäkringarna.
Trots att bevis finns för att ett privat system blir kostsammare, ineffektivare och naturligtvis helt och hållet utestänger sämre bemedlade så skall tydligen privatiseringen genomföras till varje pris.
Nej detta är en politisering som innebär att kritiska röster kommer att saknas inom public-service-företagen som istället blir en förlängd arm åt den politiska (och ekonomiska) makten.
Se
http://komigenuva.wordpress.com/2008/12/20/brainstorm-pa-hjarnkontoren/
Skrivet av Lars Rudström 2009-02-04 18:15
Aristoteles
Till "Lena": Tack för de vänliga orden och med ett fint adjektiv på mig. Alltför vänligt för att komma från en vänstersympatisör. De brukar ha betydligt hetare epitet på dem som inte bär deras åsikter. Jag säger som värmlänningen: "En får tacke för di vänlige orda!"
Timbro vet jag knappast vad det är, har aldrig läst något av deras "epistlar". Förmodar att de är dina politiska motståndare på något sätt.
Tråkigt att jag inte får vara med längre på den här sidan pga av dig! Förmodar att du sitter i DA:s redaktion eller på Sveavägen.
Skrivet av Lars-Olov 2009-02-05 10:05
Lars Rudström
Jag tror inte du behöver bry dig så mycket om vad "Lena" säger. Utan du får säkert vara med på den här sidan. Man kan amäla dom inlägg som man inte tycker om. Om dina inlägg anmäls så plockar redaktionen bort dom ifall dom anser att dom bör plockas bort annars inte.
Lenas åsikter, som jag antar bottnar i den tradition av censur och åsiktsfötryck som man defacto hade i många av de länder som tidigare styrdes av vänstern är inte längre relevanta i dagens mer öppna samhälle.
Skrivet av Lars Rudström 2009-02-05 15:14
Min blygsamma tacksamhet!
Tack Lars-Olov för de tröstande orden. Jag är en gammal man med rötterna i den svenska arbetarklassen. Har varit medlem i SAP, ordf. i lokala SSU-föreningar, lokala ABF etc. Jag vet vad jag talar om när det gäller svensk politik och fackföreningar. Men det uppskattas inte alltid av den fundamentalistiska vänsterfalangen. Jag såg den redan på 40- och 50-talet. Nu verkar deras fanatism i Sverige vara ännu värre än då. Jo, tuppkammen växer på dem nu när Sahlin har inbjudit dem. detta oroar mig!